Nauka administracji 1300-NA-ADM-S1
I. Zagadnienia wstępne
1. Geneza nauki administracji i kierunki jej ujmowania
2. Nauka administracji jako odrębna dyscyplina wiedzy
3. Czynniki kształtujące administracje publiczną
4. Administracja publiczna - pojęcia i problemy podstawowe
5. Administracja a prawo (zasady ustrojowe, działanie administracji w ramach i na podstawie prawa, system biurokratyczny )
6. Funkcje administracji (misja programowa; funkcja świadcząca, funkcja orzecznicza; administracja reglamentacyjno-porządkowa, zarządzanie rozwojem i niewładcze formy działania administracji)
II. Zagadnienia szczegółowe
1. Struktury administracji publicznej (budowa aparatu administracji publicznej (administracja centralna; administracja terytorialna; organy o kompetencjach generalnych i specjalnych; organy kolegialne i jednoosobowe; racjonalizacja struktury administracji; problemy decentralizacji i dekoncentracji w administracji, problemy organizacji terytorialnej administracji publicznej (organizacja administracji rządowej i samorządowej; kryteria podział zadań i kompetencji pomiędzy rządem a samorządem; rodzaje struktur w terytorialnej administracji publicznej)
2. Kierownictwo w administracji publicznej
3. Zawód urzędnika (status pracownika/urzędnika administracji publicznej; kształcenie i doskonalenie kadr, profesjonalizacja i apolityczność kadr w administracji publicznej; polityka kadrowa w administracji, awans i stabilizacja kadr; trendy w reformowaniu usytuowania prawnego sytuacji urzędników administracji publicznej, etyka)
4. Formy aktywności administracji publicznej (formy aktywności administracji (procesy decyzyjne i wykonawcze; planowanie; koordynacja; kontrola; nadzór; informacja; dokumentacja; polityka administracyjna)
5. Reformy i usprawnienia w administracji publicznej (informacja w administracji, społeczeństwo obywatelskie)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny stacjonarny.
Forma: test składający się z 20 pytań zamkniętych wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią lub pytań typu prawda/fałsz.
Skala ocen:
20-19 pkt – ocena bdb
18-17 pkt – ocena db+
16-15 – ocena db
14-13 – ocena dst +
12-11 – ocena dst
Osoby, które uzyskały 80-100 pkt z testów w ramach kursu na Moodle uzyskują dodatkowo ocenę podwyższoną o 0,5 stopień.
Praktyki zawodowe
Brak praktyk zawodowych
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Z. Leoński: Nauka administracji: wyd. C. H. Beck, Warszawa 2010,
2. Z. Cieślak, Nauka administracji, Warszawa 2017
3. B. Jaworska-Dębska, P. Kledzik, J. Sługocki (red.), Wzorce i zasady działania współczesnej administracji publicznej, Wolters Kluwer, Warszawa 2020
Literatura uzupełniająca:
1. M. Kulesza, H. Izdebski Administracja publiczna, część ogólna, wyd.3, Liber, Warszawa 2004;
2. B. Kudrycka, B. G. Peters, P. J. Suwaj (red.), Nauka administracji, Wolters Kluwer, Warszawa 2009
3. J. Szreniawski, Wstęp do nauki administracji, Lublin 2004
4. E. Knosala: Zarys nauki administracji, Warszawa 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: