Kultura języka polskiego w praktyce prawniczej 1300-KJP-1FS
Poszczególne wykłady poświęcone będą następującym zagadnieniom:
1. Kultura języka w praktyce prawniczej – co?, po co?, jak? Źródła normy językowej.
2. Innowacje językowe a błędy. Zróżnicowanie polszczyzny (tu: cechy stylu oficjalnego, kancelaryjno-administracyjnego, prawno-prawniczego)
3. Status przepisów ortograficznych i interpunkcyjnych. Polska polityka językowa. Akty prawne odnoszące się do spraw językowych (ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim, ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się).
4. Słowniki a tworzenie tekstów. Słowniki aktywne (ortograficzne, poprawnej polszczyzny, synonimów, fleksyjne, stylu). Elektroniczne i internetowe słowniki wspierające pisanie (m.in. Wielki słownik języka polskiego, Dobryslownik.pl, Internetowy słownik walencyjny języka polskiego Walenty).
5. Nazwy własne – ortografia (tu m.in. pisownia nazw funkcji i stanowisk, tytułów aktów prawnych).
6. Nazwy własne osobowe – odmiana.
7. Związki składniowe – norma ogólnopolska a rzeczywistość tekstów prawnych i prawniczych. Poprawność w zakresie imiesłowów.
8. Polski system honoryfikatywny.
9. Struktura tematyczno-rematyczna w tekstach prawniczych.
10. Podsumowanie i test.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną.
Podstawy zaliczenia: Obecność na co najmniej 5 wykładach, zaliczenie pisemnego testu obejmującego materiał omówiony podczas wykładu na co najmniej 50%. Test jest przeprowadzany na ostatnim wykładzie w semestrze (weryfikowane efekty kształcenia: W1, W2, U1, U2, K1, K2).
Kryteria oceny testu:
50‒60% ‒ ocena dostateczna
61‒70% ‒ ocena dostateczna plus
71‒80% ‒ ocena dobra
81‒90% ‒ ocena dobra plus
91‒100% ‒ ocena bardzo dobra
Test obejmuje wyłącznie materiał omawiany na wykładach.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Małgorzata Gębka-Wolak, Wstępne uwagi o normie składniowej tekstów prawnych, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 2014, t. 28, s. 25–37.
Hanna Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005.
Hanna Jadacka, Poradnik językowy dla prawników, Warszawa 2006.
Tomasz Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.
Emilia Kubicka, Kultura języka polskiego w praktyce prawniczej – co?, po co?, jak?, [w:] Kultura języka polskiego w praktyce prawniczej, red. D. Kala, E. Kubicka, Bydgoszcz 2014, s. 34–52.
Emilia Kubicka, Lech Zieliński, Sebastian Żurowski (red.), Język(i) w prawie. Zastosowania językoznawstwa i translatoryki w praktyce prawniczej, Toruń 2019.
Andrzej Malinowski, Redagowanie tekstu prawnego. Wybrane wskazania logiczno-językowe, Warszawa 2008.
Andrzej Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.
Andrzej Moroz, Granice błędu – norma językowa a teksty prawne, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 2014, t. 28, s. 93–107.
Katarzyna Mosiołek-Kłosińska, Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa 2001 (lub nowsze).
Adam Wolański, Edycja tekstów, Warszawa 2008.
Sebastian Żurowski, Terminologia łacińska w pracy współczesnego prawnika – polemicznie, „Prace Komisji Językoznawczej Bydgoskiego Towarzystwa Naukowego” 2015, t. 25, s. 211–219.
Uwagi
W cyklu 2021/22L:
Zajęcia w trybie stacjonarnym lub zdalnym. W formie zdalnej odbywają się w czasie rzeczywistym (w dniu i o godzinie wskazanej w planie zajęć) na platformie Microsoft Teams. Podczas zajęć studenci powinni mieć możliwość włączenia kamer i dźwięku. |
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia w trybie stacjonarnym lub zdalnym. W formie zdalnej odbywają się w czasie rzeczywistym (w dniu i o godzinie wskazanej w planie zajęć) na platformie Microsoft Teams. Podczas zajęć studenci powinni mieć możliwość włączenia kamer i dźwięku. |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia w trybie stacjonarnym lub zdalnym. W formie zdalnej odbywają się w czasie rzeczywistym (w dniu i o godzinie wskazanej w planie zajęć) na platformie Microsoft Teams. Podczas zajęć studenci powinni mieć możliwość włączenia kamer i dźwięku. |
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia w trybie stacjonarnym lub zdalnym. W formie zdalnej odbywają się w czasie rzeczywistym (w dniu i o godzinie wskazanej w planie zajęć) na platformie Microsoft Teams. Podczas zajęć studenci powinni mieć możliwość włączenia kamer i dźwięku. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: