Historia nowożytnej myśli społeczno-ekonomicznej i politycznej 1300-HNM-SE-S2
Zakres przedmiotowy:
Wykład:
1/ Wprowadzenie. Informacja o zasadach zaliczenia. Podstawowe pojęcia z zakresu wykładanego przedmiotu (doktryny polityczno-prawne i ich stosunek do filozofii i jej działów; pojęcia społeczeństwa, polityki, idei i ideologii)
2/ Wprowadzenie historyczne. Myśl polityczno-prawna Odrodzenia; doktryny prawa natury
3/ Przemiany u progu monarchii absolutystycznej: przemiany społeczne, polityka merkantylizmu, pojęcie ekonomii politycznej. Pojęcia absolutyzmu oświeconego i państwa policyjnego. Myśl Oświecenia
4/ Myśl polityczna rewolucji amerykańskiej i francuskiej – zarys, + szerzej na ćwiczeniach
5/ Doktryna polityczna liberalizmu: liberalizm klasyczny, neoliberalizm. Liberalizm współczesny, ordoliberalizm, społeczna gospodarka rynkowa. Libertarianizm, państwo minimalne
6/ Myśl socjalistyczna i komunistyczna od XIX do XX wieku. Podstawowe idee; socjalizm utopijny; socjalizm naukowy; Lassalle; austromarksizm; leninizm, stalinizm i tzw. "socjalizm realny"
7/ Myśl anarchistyczna XIX wieku .
8/ Socjalizm demokratyczny. Nowa Lewica
9/ Konserwatyzm. Podstawowe idee. Klasyczny konserwatyzm – Burke, teokraci: de Maistre, historyczna szkoła prawa. Współczesny konserwatyzm. Nowa prawica. Alt-right.
10/ Między demokracją, autorytaryzmem i totalitaryzmem. Państwo konstytucyjne. Elityzm Pareto i Moski.
11/ Wybrane doktryny prawne. Pozytywizm. Historyczna Szkoła Prawa. Doktryny niepozytywistyczne (Gustaw Radbruch). Demokratyczne państwo prawa
12/ Funkcjonalizm i normatywizm.
Ćwiczenia:
Zasób ćwiczeniowy zależy od wykładowców prowadzących zajęcia, właściwe informacje do odnalezienia w "Informacjach dotyczących cyklu", link poniżej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- oxfordzka
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, opisowy.
Układ pytań:
3 „krótkie” (1-3)
3 obszerniejsze, przekrojowe (4-6)
Do wykreślenia jedno pytanie spośród 1-3 i jedno spośród 4-6.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach możliwe jest podejście do egzaminu ustnego (również 2 mniejsze i 2 obszerniejsze pytania).
Egzamin pisemny – K_W01, K_W02, K_W03, K_W05, K_W09, K_U01, K_U02
Kolokwium - K_W01, K_W02, K_W03, K_W05, K_W09, K_U01, K_U02
Aktywność – K_K01, K_K03, K_U10
Praktyki zawodowe
Nie ma.
Literatura
Literatura podstawowa:
Na egzamin obowiązują treści przedstawione na wykładzie (wspierający kurs na platformie Moodle zawiera prezentacje treści wykładowych i inne pomocnicze materiały) oraz materiał z podręcznika:
I. Barwicka-Tylek, J. Malczewski, "Historia myśli ustrojowej i społecznej"
Literatura uzupełniająca:
A. Heywood, "Ideologie polityczne"
A. Sylwestrzak, "Historia doktryn politycznych i prawnych"
H. Izdebski, "Historia myśli politycznej i prawnej"
R. Tokarczyk, "Współczesne doktryny polityczne".
M. Baranowska, "Cel uświęca środki, czyli Niccolo Machiavellego rozważania o władzy", Toruń 2018.
L. Kołakowski, "Główne nurty marksizmu".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: