Fundusze strukturalne i system finansowania projektów UE 1300-FS-SF-UE-N2
Wykład opiera się na następujących treściach programowych:
1) Wiadomości wstępne: czym są fundusze unijne; podział funduszy; wyjaśnienie pojęć: polityka strukturalna, polityka regionalna, polityka spójności. Podstawowe informacje dotyczące Wspólnej Polityki Rolnej oraz Wspólnej Polityki Rybołówstwa w kontekście działalności funduszy unijnych. Zasady i funkcje polityki spójności.
2) Geneza i rozwój funduszy strukturalnych (byłych i aktualnych) i Funduszu Spójności.
3) Fundusze przedakcesyjne: PHARE, ISPA i SAPARD. Ocena działalności funduszy przedakcesyjnych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem alokacji środków i problemów z nimi związanych. Instrument Pomocy Przedakcesyjnej.
4) Fundusze unijne w perspektywie finansowej 2000 – 2006: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Europejski Fundusz Społeczny, Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji, Instrument Finansowy Orientacji Rybołówstwa, Fundusz Spójności. Inicjatywy wspólnotowe: INTERREG, EQUAL, URBAN, LEADER. Pomoc techniczna i działania innowacyjne. Strategia Lizbońska.
5) Fundusze unijne w perspektywie finansowej 2007 – 2013: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Europejski Fundusz Społeczny, Fundusz Spójności. Reforma polityki spójności wprowadzona w 2007 r. Wpływ Strategii Lizbońskiej na cele funduszy unijnych w latach 2007 – 2013. Narodowa Strategia Spójności (Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia). Programy Operacyjne dla Polski w celu Konwergencja: Infrastruktura i Środowisko, Innowacyjna Gospodarka, Rozwój Polski Wschodniej, Kapitał Ludzki, Pomoc Techniczna. Europejska współpraca terytorialna. Inicjatywy wspólne: Jessica, Jeremie, Jaspers.
6) Fundusze unijne w perspektywie 2014-2020. Mainstreaming funduszy. Działania EFRR, EFS, FS, EFRROW i EFMiR. Strategia Europa 2020.
7) Przyszłość polityki spójności. Propozycje na lata 2021-2027.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem, który można zaliczyć w dwóch formach: pisemnej (test) lub ustnej. W formie pisemnej, test ma 22 pytania, do każdego pytania przypisane są 4 odpowiedzi, z których jedna jest prawidłowa. Nie ma punktów ujemnych za złe odpowiedzi, bądź brak odpowiedzi. Egzamin ustny polega na odpowiedzi na 3-4 pytania, w zależności od stopnia trudności zadawanych pytań.
Ćwiczenia kończą się kolokwium z wybranej części materiału. Kolokwium jest w formie pisemnej (dwa pytania opisowe). Dodatkowo podstawą zaliczenia ćwiczeń jest obecność. Studenci aktywnie biorący udział w merytorycznej dyskusji w trakcie ćwiczeń mogą uzyskać zaliczenie również na podstawie aktywności.
Literatura
1) J. Galster (red.), P. Justyńska, A. Knade-Plaskacz, M.K. Kolasiński, P. Nowicki, K. Witkowska-Chrzczonowicz, Podstawy prawa Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony. Zarys wykładu, Toruń 2010, TNOiK.
2) J. Babiak, Fundusze strukturalne Unii Europejskiej. Doświadczenia i perspektywy, Warszawa 2006.
3) A. Jankowska, Fundusze Unii Europejskiej w okresie programowania 2007 – 2013, Warszawa 2008, PARP.
4) J. W. Tkaczyński, R. Willa, M. Świstak, Fundusze Unii Europejskiej, Kraków 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: