Cyberprzestępczość – zagadnienia prawnokarne
1300-CP-ZKP-1FS
Treści programowe:
- wiadomości wstępne –prawo karne i kryminologia – 2 g.
- Przestępstwa przeciwko ochronie informacji– 2 g.
- Przestępstwa przeciwko własności intelektualnej– 2 g.
- Przestępstwa związane z nielegalną treścią – 2 g.
- Przestępstwa przeciwko mieniu – 2 g.
- Pojęcie, klasyfikacja i cechy charakterystyczne dowodów elektronicznych – 2 g
- Uzyskiwanie danych przechowywanych – 2 g
- Uzyskiwanie danych w czasie rzeczywistym – 2 g
- Dopuszczalność i ocena dowodów – 2 g
- Specyfika ścigania poszczególnych rodzajów przestępstw – 2 g
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta – godzin łącznie 50., w tym:
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli 20 wykładu + 10 godz. konsultacji, zaliczenie:
- godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla przedmiotu (suma godzin wszystkich form zajęć z przedmiotu)
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 10:
- zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć,
- wymagane powtórzenie materiału
- czytanie literatury
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach) 10
Efekty uczenia się - wiedza
W1: po ukończeniu wykładu student zna pojęcia z zakresu cyberprzestępczości na gruncie kryminologii, prawa karnego materialnego i procesowego K_W04.
W2: Student zna typy czynów zabronionych, ich znamiona oraz instytucje procesu karnego służące ściganiu cyberprzestępczości K_W07.
W3: Student zna przesłanki stosowania instytucji procesowych i prowadzenia czynności operacyjnych_W06.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Student posiada umiejętność analizy przedmiotu ochrony, znamion czynu zabronionego oraz zbiegu przepisów K_U01.
U2: Student potrafi wskazać instytucje i normy karnoprocesowe służące ściganiu cyberprzestępczości, w tym zwłaszcza uzyskiwaniu dowodów elektronicznych K_U02.
U3: Student potrafi dokonać oceny karnomaterialnej oraz zaproponować czynności wykrywcze dla określonego stanu faktycznego K_U07
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1:Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia K_K01,
K2: Student ma świadomość zmieniającej się rzeczywistości i konieczności dostosowania interpretacji przepisów prawa karnego do pojawiających się nowych form cyberprzestępczości K_K07.
K3:Student potrafi pracować samodzielnie analizując przedstawione materiały i na ich podstawie formułować określone odpowiedzi i spostrzeżeniaK_K03.
Metody dydaktyczne
WYKŁAD:
a) metody dydaktyczne podające:
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- studium przypadku
b) metody dydaktyczne poszukujące:
- klasyczna metoda problemowa
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru (15 pytań po 1 pkt za odpowiedź) + jedno pytanie otwarte (za 3 pkt).
Skala ocen:
ndst - 0 – 8 pkt
dst –9-10 pkt
dst plus –11-12pkt
db – 13-14 pkt
db plus – 15-16 pkt
bdb – 17-18 pkt
Weryfikowane efekty kształcenia: W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3
Literatura
Literatura podstawowa:
1. A. Adamski, Prawo karne komputerowe, Warszawa 2000
2. A. Lach, Dowody elektroniczne w procesie karnym, Toruń 2004
Literatura uzupełniająca:
1. A. Adamski, A. Lach, J. Kosiński, M. Rocławska, S. Bakalarz, Współpraca w zwalczaniu nielegalnych treści w Internecie, Toruń 2015
2. J. Kosiński, Paradygmaty cyberprzestępczości, Warszawa 2015
3. A. Suchorzewska, Ochrona prawna systemów informatycznych wobec zagrożenia cyberterroryzmem, Warszawa 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: