Administracja wobec praw człowieka
1300-AWPC-S2
1. wiadomości o rozwoju idei, koncepcji i prawnej ochrony praw człowieka, w płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej (2 godziny);
2. kodyfikacja międzynarodowych standardów praw człowieka w skali uniwersalnej i europejskiej (2 godziny);
3. związanie się RP międzynarodowymi standardami praw człowieka oraz ich miejsce i rola w krajowym porządku prawnym (4 godziny);
3. konstrukcja normatywna międzynarodowo chronionych praw człowieka oraz granice korzystania z nich (1 godzina),
4. rekonstrukcja szczegółowej substancji chronionej wybranych praw człowieka (6 godzin),
6. znaczenie praw człowieka w działalności administracji publicznej, w funkcjonowaniu wojska, policji i służb pokrewnych oraz wymiaru sprawiedliwości (2 godziny);
7. pracownik administracji w roli podmiotu zobowiązanego i podmiotu uprawnionego z tytułu międzynarodowo chronionych praw człowieka (3 godziny).
W cyklu 2022/23Z:
1. wiadomości o rozwoju idei, koncepcji i prawnej ochrony praw człowieka, w płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej (2 godziny); 2. kodyfikacja międzynarodowych standardów praw człowieka w skali uniwersalnej i europejskiej (2 godziny); 3. związanie się RP międzynarodowymi standardami praw człowieka oraz ich miejsce i rola w krajowym porządku prawnym (4 godziny); 3. konstrukcja normatywna międzynarodowo chronionych praw człowieka oraz granice korzystania z nich (1 godzina), 4. rekonstrukcja szczegółowej substancji chronionej wybranych praw człowieka (6 godzin), 6. znaczenie praw człowieka w działalności administracji publicznej, w funkcjonowaniu wojska, policji i służb pokrewnych oraz wymiaru sprawiedliwości (2 godziny); 7. pracownik administracji w roli podmiotu zobowiązanego i podmiotu uprawnionego z tytułu międzynarodowo chronionych praw człowieka (3 godziny).
|
W cyklu 2023/24Z:
1. wiadomości o rozwoju idei, koncepcji i prawnej ochrony praw człowieka, w płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej (2 godziny); 2. kodyfikacja międzynarodowych standardów praw człowieka w skali uniwersalnej i europejskiej (2 godziny); 3. związanie się RP międzynarodowymi standardami praw człowieka oraz ich miejsce i rola w krajowym porządku prawnym (4 godziny); 3. konstrukcja normatywna międzynarodowo chronionych praw człowieka oraz granice korzystania z nich (1 godzina), 4. rekonstrukcja szczegółowej substancji chronionej wybranych praw człowieka (6 godzin), 6. znaczenie praw człowieka w działalności administracji publicznej, w funkcjonowaniu wojska, policji i służb pokrewnych oraz wymiaru sprawiedliwości (2 godziny); 7. pracownik administracji w roli podmiotu zobowiązanego i podmiotu uprawnionego z tytułu międzynarodowo chronionych praw człowieka (3 godziny).
|
W cyklu 2024/25Z:
1. wiadomości o rozwoju idei, koncepcji i prawnej ochrony praw człowieka, w płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej (2 godziny); 2. kodyfikacja międzynarodowych standardów praw człowieka w skali uniwersalnej i europejskiej (2 godziny); 3. związanie się RP międzynarodowymi standardami praw człowieka oraz ich miejsce i rola w krajowym porządku prawnym (4 godziny); 3. konstrukcja normatywna międzynarodowo chronionych praw człowieka oraz granice korzystania z nich (1 godzina), 4. rekonstrukcja szczegółowej substancji chronionej wybranych praw człowieka (6 godzin), 6. znaczenie praw człowieka w działalności administracji publicznej, w funkcjonowaniu wojska, policji i służb pokrewnych oraz wymiaru sprawiedliwości (2 godziny); 7. pracownik administracji w roli podmiotu zobowiązanego i podmiotu uprawnionego z tytułu międzynarodowo chronionych praw człowieka (3 godziny).
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu, konsultacje - 20 godzin (konwersatorium)
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do aktywnego udziału w zajęciach oraz pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. zapoznawanie się z materiałami do zajęć przekazywanymi przez wykładowcę, zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wykonywanie zadań wskazanych przez wykładowcę, wymagane powtórzenie materiału, czytanie literatury i orzecznictwa - 30 godzin
W sumie - 50 godzin - 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1 - ma pogłębioną wiedzę o stosunkach prawnych i ich specyfice zachodzących między strukturami i instytucjami publicznymi w skali państwowej i międzynarodowej - K_W03;
W2 - posiada rozszerzoną wiedzę o jednostce jako o podmiocie uprawnionym i zobowiązanym systemu ochrony praw człowieka - K_W05;
W3 - ma pogłębioną wiedzę o normach i regulacjach prawnych dotyczących prawa do dobrej administracji, a także o międzynarodowych standardach funkcjonujących w administracji publicznej - K_W07;
W4 - ma pogłębioną wiedzę na temat praw człowieka szczególnie związanych z działaniem administracji publicznej (m.in. prawem do ochrony życia prywatnego, prawem do ochrony własności, prawem do słusznego procesu) - K_W08;
W5 - zna i rozumie podstawowe elementy normatywne, instytucjonalne i proceduralne systemów ochrony praw człowieka - K_W10.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną nt ochrony praw człowieka do wnikliwego i krytycznego analizowania konkretnych spraw i zjawisk prawno-administracyjnych - K_U02;
U2 - wykorzystuje zdobytą wiedzę do krytycznej analizy dylematów pojawiających się w pracy zawodowej i samodzielnego ich rozstrzygania - K_U06;
U3 - analizuje konkretne stany faktyczne i prawne (case-law Europejskiego Trybunału Praw Człowieka oraz sądów krajowych) oraz samodzielnie podejmuje właściwe rozstrzygnięcia w tym zakresie - K_U07;
U4 - posiada umiejętność rozumienia i dogłębnego analizowania zjawisk oddziaływania instytucji administracyjnych, innych instytucji publicznych i społeczno-politycznych na prawa człowieka z wykorzystaniem odpowiednich teorii i podstawowych metod badawczych - K_U08.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kwalifikacji doskonali swoje umiejętności w zakresie ochrony praw jednostki oraz prawa do dobrej administracji - K_K01;
K2 - prawidłowo identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z wykonywaniem zawodu i rozstrzyga je zgodnych ze standardami praw człowieka - K_K03.
Metody dydaktyczne
Przedmiot opiera się na metodzie wykładu konwersatoryjnego (wzbogaconego prezentacjami multimedialnymi), łączącego treści prezentowane przez wykładowcę z aktywnym uczestnictwem słuchaczy (w formie studium przypadku - case study, prezentowania efektów pracy własnej oraz dyskusji).
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Ogólna wiedza z przedmiotów wcześniej realizowanych w toku studiów, w tym z prawa konstytucyjnego, prawa administracyjnego.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Zasadniczym kryterium oceny jest opanowanie materiału kursowego na podstawie wykładu i uzupełniająco na podstawie materiałów, orzecznictwa i literatury wskazanej w trakcie kursu.
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach i prace pisemne.
Prace pisemne (m.in. opracowanie wyroków) – K_U02, K_U06, K_U07, K_U08, K_W05, K_W07, K_W010
Kryteria oceny:
a) zagadnienie opisane wyczerpująco - 6-5 pkt
b) zagadnienie opisane w sposób zadowalający - 4-3 pkt
c) zagadnienie opisane w sposób podstawowy - 2-1 pkt
Aktywność/udział w dyskusji - K_K01, K_K03, K_U02, K_U06, K_U07, K_U08, K_W05, K_W07, K_W010
Aktywność na zajęciach punktowana jest każdorazowo - 1 pkt
Kryterium oceniania całościowego:
a) 6 pkt lub więcej - ocena bdb
b) 5 pkt - ocena db +
c) 4 pkt - ocena db
d) 3 pkt - ocena dst +
e) 2 pkt - ocena dst
Osoby, które nie uzyskają zaliczenia na w/w podstawie podchodzą do testu.
TEST
Forma sprawdzania wiedzy - pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz jedno pytanie otwarte
Kryterium oceniania:
a) 100%-90% odpowiedzi poprawnych - ocena bdb
b) 89%-70% odpowiedzi poprawnych - ocena db
c) 69%-60% odpowiedzi poprawnych - ocena dst
d) poniżej 60% odpowiedzi poprawnych - ocena ndst
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
B. Gronowska, T. Jasudowicz, M. Balcerzak, M. Lubiszewski, R. Mizerski, Prawa człowieka i ich ochrona. Podręcznik dla studentów prawa i administracji, Wydawnictwo "Dom Organizatora" TNOiK
Literatura uzupełniająca:
1. M. Balcerzak, S. Sykuna (red.), Leksykon ochrony praw człowieka, Warszawa 2010, Wyd Beck,
2. T. Jasudowicz, J. Bartoszewski, R. Fordoński (red.), Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawach polskich, Olsztyn 2012
3. A. Mudrecki, Ochrona praw podatników w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, "Krytyka Prawa", tom 12, nr 1/2020
4. A. Ploszka, Miasta praw człowieka. Idea a praktyka działania wybranych polskich miast w obszarze praw człowieka, "Przegląd Konstytucyjny" 2/2022
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: B. Gronowska, T. Jasudowicz, M. Balcerzak, M. Lubiszewski, R. Mizerski, Prawa człowieka i ich ochrona. Podręcznik dla studentów prawa i administracji, Wydawnictwo "Dom Organizatora" TNOiK
Literatura uzupełniająca: 1. M. Balcerzak, S. Sykuna (red.), Leksykon ochrony praw człowieka, Warszawa 2010, Wyd Beck, 2. B. Gronowska, Europejski Trybunał Praw Człowieka w poszukiwaniu efektywnej ochrony praw jednostki, TNOiK, 2011 3. E. Morawska, K. Gałka, Standardy ochrony praw człowieka w prawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Ministerstwo Sprawiedliwości, 2011 4. T. Jasudowicz, J. Bartoszewski, R. Fordoński (red.), Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawach polskich, Olsztyn 2012
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: B. Gronowska, T. Jasudowicz, M. Balcerzak, M. Lubiszewski, R. Mizerski, Prawa człowieka i ich ochrona. Podręcznik dla studentów prawa i administracji, Wydawnictwo "Dom Organizatora" TNOiK
Literatura uzupełniająca: 1. M. Balcerzak, S. Sykuna (red.), Leksykon ochrony praw człowieka, Warszawa 2010, Wyd Beck, 2. B. Gronowska, Europejski Trybunał Praw Człowieka w poszukiwaniu efektywnej ochrony praw jednostki, TNOiK, 2011 3. E. Morawska, K. Gałka, Standardy ochrony praw człowieka w prawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Ministerstwo Sprawiedliwości, 2011 4. T. Jasudowicz, J. Bartoszewski, R. Fordoński (red.), Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawach polskich, Olsztyn 2012
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: B. Gronowska, T. Jasudowicz, M. Balcerzak, M. Lubiszewski, R. Mizerski, Prawa człowieka i ich ochrona. Podręcznik dla studentów prawa i administracji, Wydawnictwo "Dom Organizatora" TNOiK
Literatura uzupełniająca: 1. M. Balcerzak, S. Sykuna (red.), Leksykon ochrony praw człowieka, Warszawa 2010, Wyd Beck, 2. B. Gronowska, Europejski Trybunał Praw Człowieka w poszukiwaniu efektywnej ochrony praw jednostki, TNOiK, 2011 3. E. Morawska, K. Gałka, Standardy ochrony praw człowieka w prawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Ministerstwo Sprawiedliwości, 2011 4. T. Jasudowicz, J. Bartoszewski, R. Fordoński (red.), Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawach polskich, Olsztyn 2012
|
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Dodatkowe materiały do zajęć przekazywane przez wykładowcę za pośrednictwem kursu na platformie Moodle.
|
W cyklu 2023/24Z:
Dodatkowe materiały do zajęć przekazywane przez wykładowcę za pośrednictwem kursu na platformie Moodle.
|
W cyklu 2024/25Z:
Dodatkowe materiały do zajęć przekazywane przez wykładowcę za pośrednictwem kursu na platformie Moodle.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: