Administracja wobec praw człowieka
1300-AWPC-N2
1. wiadomości o rozwoju idei, koncepcji i prawnej ochrony praw człowieka, w płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej (1 godzina);
2. kodyfikacja międzynarodowych standardów praw człowieka w skali uniwersalnej i europejskiej (1 godzina);
3. związanie się RP międzynarodowymi standardami praw człowieka oraz ich miejsce i rola w krajowym porządku prawnym (2 godziny);
3. konstrukcja normatywna międzynarodowo chronionych praw człowieka oraz granice korzystania z nich (1 godzina),
4. rekonstrukcja szczegółowej substancji chronionej wybranych praw człowieka (4 godziny),
6. znaczenie praw człowieka w działalności administracji publicznej, w funkcjonowaniu wojska, policji i służb pokrewnych oraz wymiaru sprawiedliwości (1 godzina);
7. pracownik administracji w roli podmiotu zobowiązanego i podmiotu uprawnionego z tytułu międzynarodowo chronionych praw człowieka (2 godziny).
W cyklu 2021/22Z:
1. wiadomości o rozwoju idei, koncepcji i prawnej ochrony praw człowieka, w płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej (1 godzina); 2. kodyfikacja międzynarodowych standardów praw człowieka w skali uniwersalnej i europejskiej (1 godzina); 3. związanie się RP międzynarodowymi standardami praw człowieka oraz ich miejsce i rola w krajowym porządku prawnym (2 godziny); 3. konstrukcja normatywna międzynarodowo chronionych praw człowieka oraz granice korzystania z nich (1 godzina), 4. rekonstrukcja szczegółowej substancji chronionej wybranych praw człowieka (4 godziny), 6. znaczenie praw człowieka w działalności administracji publicznej, w funkcjonowaniu wojska, policji i służb pokrewnych oraz wymiaru sprawiedliwości (1 godzina); 7. pracownik administracji w roli podmiotu zobowiązanego i podmiotu uprawnionego z tytułu międzynarodowo chronionych praw człowieka (2 godziny).
|
W cyklu 2022/23Z:
1. wiadomości o rozwoju idei, koncepcji i prawnej ochrony praw człowieka, w płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej (1 godzina); 2. kodyfikacja międzynarodowych standardów praw człowieka w skali uniwersalnej i europejskiej (1 godzina); 3. związanie się RP międzynarodowymi standardami praw człowieka oraz ich miejsce i rola w krajowym porządku prawnym (2 godziny); 3. konstrukcja normatywna międzynarodowo chronionych praw człowieka oraz granice korzystania z nich (1 godzina), 4. rekonstrukcja szczegółowej substancji chronionej wybranych praw człowieka (4 godziny), 6. znaczenie praw człowieka w działalności administracji publicznej, w funkcjonowaniu wojska, policji i służb pokrewnych oraz wymiaru sprawiedliwości (1 godzina); 7. pracownik administracji w roli podmiotu zobowiązanego i podmiotu uprawnionego z tytułu międzynarodowo chronionych praw człowieka (2 godziny).
|
W cyklu 2023/24Z:
1. wiadomości o rozwoju idei, koncepcji i prawnej ochrony praw człowieka, w płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej (1 godzina); 2. kodyfikacja międzynarodowych standardów praw człowieka w skali uniwersalnej i europejskiej (1 godzina); 3. związanie się RP międzynarodowymi standardami praw człowieka oraz ich miejsce i rola w krajowym porządku prawnym (2 godziny); 3. konstrukcja normatywna międzynarodowo chronionych praw człowieka oraz granice korzystania z nich (1 godzina), 4. rekonstrukcja szczegółowej substancji chronionej wybranych praw człowieka (4 godziny), 6. znaczenie praw człowieka w działalności administracji publicznej, w funkcjonowaniu wojska, policji i służb pokrewnych oraz wymiaru sprawiedliwości (1 godzina); 7. pracownik administracji w roli podmiotu zobowiązanego i podmiotu uprawnionego z tytułu międzynarodowo chronionych praw człowieka (2 godziny).
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu, konsultacje - 22 godzin (konwersatorium)
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, czytanie literatury - 28 godzin
W sumie - 50 godzin - 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1 - ma pogłębioną wiedzę o stosunkach prawnych i ich specyfice zachodzących między strukturami i instytucjami publicznymi w skali państwowej i międzynarodowej - K_W03;
W2 - posiada rozszerzoną wiedzę o jednostce jako o podmiocie uprawnionym i zobowiązanym systemu ochrony praw człowieka - K_W05;
W3 - ma pogłębioną wiedzę o normach i regulacjach prawnych dotyczących prawa do dobrej administracji, a także o międzynarodowych standardach funkcjonujących w administracji publicznej - K_W07;
W4 - ma pogłębioną wiedzę na temat praw człowieka szczególnie związanych z działaniem administracji publicznej (m.in. prawem do ochrony życia prywatnego, prawem do ochrony własności, prawem do słusznego procesu) - K_W08;
W5 - zna i rozumie podstawowe elementy normatywne, instytucjonalne i proceduralne systemów ochrony praw człowieka - K_W10.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną nt ochrony praw człowieka do wnikliwego i krytycznego analizowania konkretnych spraw i zjawisk prawno-administracyjnych - K_U02;
U2 - wykorzystuje zdobytą wiedzę do krytycznej analizy dylematów pojawiających się w pracy zawodowej i samodzielnego ich rozstrzygania - K_U06;
U3 - analizuje konkretne stany faktyczne i prawne (case-law Europejskiego Trybunału Praw Człowieka oraz sądów krajowych) oraz samodzielnie podejmuje właściwe rozstrzygnięcia w tym zakresie - K_U07;
U4 - posiada umiejętność rozumienia i dogłębnego analizowania zjawisk oddziaływania instytucji administracyjnych, innych instytucji publicznych i społeczno-politycznych na prawa człowieka z wykorzystaniem odpowiednich teorii i podstawowych metod badawczych - K_U08.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kwalifikacji doskonali swoje umiejętności w zakresie ochrony praw jednostki oraz prawa do dobrej administracji - K_K01;
K2 - prawidłowo identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z wykonywaniem zawodu i rozstrzyga je zgodnych ze standardami praw człowieka - K_K03.
Metody dydaktyczne
Przedmiot opiera się na metodzie wykładu konwersatoryjnego (wzbogaconego prezentacjami multimedialnymi), łączącego treści prezentowane przez wykładowcę z aktywnym uczestnictwem słuchaczy (w formie studium przypadku - case study, prezentowania efektów pracy własnej oraz dyskusji).
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
ogólna wiedza z przedmiotów wcześniej realizowanych w toku studiów, w tym z prawa konstytucyjnego, prawa administracyjnego
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z 3 komponentów: frekwencja, aktywność (quizy w formie odpowiedzi ustnej, prezentacje ustne i prace pisemne, aktywność) i wyniki testów.
Quizy w formie odpowiedzi ustnej – K_W05, K_W07, K_W08, K_W01
Prezentacje ustne i prace pisemne (m.in. opracowanie wyroków) – K_U02, K_U06, K_U07, K_U08
Aktywność - K_K01, K_K03: 0-1 Ndst, 2 Dst, 3 Dst+, 4 Db, 5 Db +, 6 Bdb
Testy jednokrotnego wyboru - 56% Dst, 62% Dst +, 68% Db, 81% Db +, 92% Bdb
Literatura
Literatura podstawowa:
B. Gronowska, T. Jasudowicz, M. Balcerzak, M. Lubiszewski, R. Mizerski, Prawa człowieka i ich ochrona. Podręcznik dla studentów prawa i administracji, Wydawnictwo "Dom Organizatora" TNOiK
Literatura uzupełniająca:
1. M. Balcerzak, S. Sykuna (red.), Leksykon ochrony praw człowieka, Warszawa 2010,
2. B. Gronowska, Europejski Trybunał Praw Człowieka w poszukiwaniu efektywnej ochrony praw jednostki, Toruń 2011
3. E. Morawska, K. Gałka, Standardy ochrony praw człowieka w prawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Ministerstwo Sprawiedliwości, 2011
4. M.A. Nowicki , Wokół Konwencji Europejskiej . Komentarz do EKPC, Kraków 2017
5. L. Garlicki (red.), Komentarz do Konwencji o Ochronie Podstawowych Praw Człowieka i Podstawowych Wolności , Warszawa 2010.
W cyklu 2021/22Z:
Literatura podstawowa: B. Gronowska, T. Jasudowicz, M. Balcerzak, M. Lubiszewski, R. Mizerski, Prawa człowieka i ich ochrona. Podręcznik dla studentów prawa i administracji, Wydawnictwo "Dom Organizatora" TNOiK
Literatura uzupełniająca: 1. M. Balcerzak, S. Sykuna (red.), Leksykon ochrony praw człowieka, Warszawa 2010, 2. B. Gronowska, Europejski Trybunał Praw Człowieka w poszukiwaniu efektywnej ochrony praw jednostki, Toruń 2011 3. E. Morawska, K. Gałka, Standardy ochrony praw człowieka w prawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Ministerstwo Sprawiedliwości, 2011 4. M.A. Nowicki , Wokół Konwencji Europejskiej . Komentarz do EKPC, Kraków 2017 5. L. Garlicki (red.), Komentarz do Konwencji o Ochronie Podstawowych Praw Człowieka i Podstawowych Wolności , Warszawa 2010.
|
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: B. Gronowska, T. Jasudowicz, M. Balcerzak, M. Lubiszewski, R. Mizerski, Prawa człowieka i ich ochrona. Podręcznik dla studentów prawa i administracji, Wydawnictwo "Dom Organizatora" TNOiK
Literatura uzupełniająca: 1. M. Balcerzak, S. Sykuna (red.), Leksykon ochrony praw człowieka, Warszawa 2010, 2. B. Gronowska, Europejski Trybunał Praw Człowieka w poszukiwaniu efektywnej ochrony praw jednostki, Toruń 2011 3. E. Morawska, K. Gałka, Standardy ochrony praw człowieka w prawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Ministerstwo Sprawiedliwości, 2011 4. M.A. Nowicki , Wokół Konwencji Europejskiej . Komentarz do EKPC, Kraków 2017 5. L. Garlicki (red.), Komentarz do Konwencji o Ochronie Podstawowych Praw Człowieka i Podstawowych Wolności , Warszawa 2010.
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: B. Gronowska, T. Jasudowicz, M. Balcerzak, M. Lubiszewski, R. Mizerski, Prawa człowieka i ich ochrona. Podręcznik dla studentów prawa i administracji, Wydawnictwo "Dom Organizatora" TNOiK
Literatura uzupełniająca: 1. M. Balcerzak, S. Sykuna (red.), Leksykon ochrony praw człowieka, Warszawa 2010, 2. B. Gronowska, Europejski Trybunał Praw Człowieka w poszukiwaniu efektywnej ochrony praw jednostki, Toruń 2011 3. E. Morawska, K. Gałka, Standardy ochrony praw człowieka w prawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Ministerstwo Sprawiedliwości, 2011 4. M.A. Nowicki , Wokół Konwencji Europejskiej . Komentarz do EKPC, Kraków 2017 5. L. Garlicki (red.), Komentarz do Konwencji o Ochronie Podstawowych Praw Człowieka i Podstawowych Wolności , Warszawa 2010.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: