Aspekty doktrynalne integracji europejskiej 1300-ADIE-1FN
Integracja europejska to powojenne zjawisko kulturowe, stanowi więc proces wieloaspektowy. Ma wymiar historyczny, społeczny, gospodarczy, polityczny, ale także prawny, ściśle powiązany z konceptualnym (doktrynalnym).
Na każdym etapie PIE służy realizacji założonego celu (ideologicznego, politycznego, ekonomicznego). Dlatego podejmowane w jego ramach działania wymagają niezbędnego uzasadnienia. Z tego względu powiedzieć można, iż PIE to w istocie realizacja określonej koncepcji czy wizji (politycznej, ekonomicznej, etycznej). Taka koncepcja każdorazowo wyłania się w drodze debat i sporów, które – siłą rzeczy – rodzą także przegranych i rozczarowanych. Ci ostatni kontestują i kwestionują obrany kierunek procesu, prezentując własne cele wraz z uzasadnieniami.
Z drugiej strony PIE nie stanowi prostej i ścisłej realizacji gotowego programu działań. Jego przebieg determinowany jest przez wiele przesłanek. Wśród nich znajdują się nie tylko uświadomione potrzeby i oczekiwania czy powszechnie respektowane wartości, lecz także obiektywne uwarunkowania społeczne i ekonomiczne. Stąd koncepcje z obszaru PIE to nie tylko zwycięskie plany i programy realizowane w praktyce. To także koncepcje (doktryny i teorie) formułowane w imię wyjaśnienia i opisania zjawiska PIE: jego istoty, przesłanek czy rządzących nim praw rozwojowych. Mają one przy tym walor praktyczny. Służą bowiem niejednokrotnie jako punkt oparcia dla opracowania i forsowania konkretnych planów politycznych, realizowanych w toku PIE.
Opis zagadnień wraz z podziałem na godziny:
Wprowadzenie: zagadnienia terminologiczne, pojęcie PIE i jego cechy, doktryna integracji i ideologia europejska (1h)
Pierwszy okres integracji: Europejscy „ojcowie założyciele”: Jean Monnet, Paul-Henri Spaak, Robert Schuman, Konrad Adenauer, Alcide De Gasperi (3h)
"Złote lata" '60: Walter Hallstein, Charles de Gaulle, Kurt Geotg Kiessinger (2h)
Czas kryzysu PIE: Georges Pompidou, Willy Brandt, Valéry Giscard d’Estaing, Helmut Schmidt (2h)
"Restart" lat '80: Jacques Delors, François Mitterrand, Helmu Kohl, Margaret Thatcher (3h)
Podsumowanie: znaczenie koncepcji i realny ich wpływ na PIE (1h)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metoda weryfikacji:
Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyniku egzaminu pisemnego. Egzamin składa się z:
- 10 pytań testowych (jednokrotnego wyboru),
- 1 pytania otwartego.
Za każdą prawidłową odpowiedź testową uzyskuje się 1 punkt. Za pytanie otwarte – od 0 do 5. Maksymalna ilość punktów możliwych do zdobycia to 15.
Weryfikacja efektów kształcenia:
- pytania testowe: W01, W02, W03, W05, W09, U01, U02;
- pytanie otwarte: K_K01, K_K04.
Kryteria oceniania:
Dla zaliczenia egzaminu należy przekroczyć pułap 50%, tj. uzyskać co najmniej 8 punktów. Oznacza to realizację efektów kształcenia w stopniu zadowalającym i ocenę dostateczną (3,0).
Przy przekroczeniu wyższych pułapów uzyskuje się odpowiednio ocenę:
60% (9 pkt) - dostateczny plus (3,5);
70% (10,5 pkt) - dobry (4,0);
80% (12 pkt) - dobry plus (4,5);
90% (13,5 pkt) - bardzo dobry (5,0).
Literatura
Znajomość poniższych pozycji nie jest wymaga w całości, a jedynie w zakresie wyżej wymienionych zagadnień omawianych w toku wykładu:
F. Machlup, Integracja gospodarcza: narodziny i rozwój idei, Warszawa 1986;
A. Madeja, Suwerenność państwa w doktrynie integracyjnej europejskich „ojców założycieli" i w świetle traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie, Toruń 2013;
J.J. Węc, Spór o kształt ustrojowy Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej w latach 1950-2010, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: