Przechowywanie i ochrona archiwaliów 1271-POA-PAZD
Konwersatorium poświęcone jest ochronie historycznych i współczesnych nośników informacji. Należą do nich dokumenty rękopiśmienne, drukowane, rysunki kartograficznie, fotografie, księgi archiwalne, poszyty, teki z dokumentami, materiały audiowizualne. Uczestnicy konwersatorium zaznajamiają się z podstawowymi informacjami na temat historycznych i współczesnych nośników informacji pod względem ich historii, techniki i technologii wykonania. Uświadamiają sobie możliwości i i ograniczenia związane z działaniem na rzecz ich ochrony przed zniszczeniem. W ten sposób zajęcia zwracają uwagę na etyczną postawę i zbiorową odpowiedzialność za zachowanie w dobrym stanie zbiorów archiwalnych. Charakter prowadzonych zajęć pozwoli na zapoznanie się z zakresem obowiązków konserwatora dzieł sztuki. Wyjaśni drogę pozyskania w tym zakresie pomocy oraz rolę opiekuna/opiekunów zbiorów archiwalnych w ich zachowaniu dla przyszłych pokoleń. Wyjaśni zakres i rolę prowadzenia działań z zakresu profilaktyki konserwatorskiej. Tematyka zajęć obejmuje szerokie spektrum zagadnień omawianych i dyskutowanych w kilku grupach tematycznych. Pierwsza dotyczy przedstawienia i dyskusji na temat historycznych materiałów piśmienniczych oraz innych nośników informacji. Dyskutowane będą różnice i podobieństwa w technice i technologii stosowanych materiałów oraz przyczyny ich zniszczeń (między innymi zakwaszenie XIX i XX-wiecznych papierowych archiwaliów). Zostaną przedstawione działania, jakie można prowadzić w celu zapobiegania zniszczeniom. Zaprezentowane zostaną nowoczesne metody magazynowania archiwaliów, systemy ochrony materiałów archiwalnych w archiwach państwowych (przepisy prawne i zarządzenia, zabiegi profilaktyczne, organizacja pracy z uwzględnieniem ochrony archiwaliów, zdrowia użytkowników i pracowników). Zostaną również przedstawione zasady użytkowania papieru trwałego i archiwalnego w przepisach polskich i zagranicznych.
W cyklu 2024/25:
Podobnie jak podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
- Aktywność na zajęciach
Kolokwium końcowe w formie testu (test wielokrotnego wyboru - 7 pytań oraz pytanie otwarte - 1 pytanie);
maksymalnie można uzyskać 15 pkt.
do zaliczenia konieczne jest 8 pkt.
Szczegóły:
Punktacja:
16 – 15 bdb
14-13 db+
12 -11 db
10-9 dst+
8 - dst
7- 0 ndst
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. Ochrona zbiorów, Seria wydawnicza Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów oraz Muzeum Narodowego w Krakowie
-Zasady postępowania z obiektami zabytkowymi na podłożu papierowym, 01
-Zarządzanie klimatem w muzeach ochrona zbiorów i energooszczędność, 02
-ABC profilaktyki konserwatorskiej w muzeach, 03
- Skóra w obiektach muzealnych, 04.
2. Zyska B., Ochrona zbiorów bibliotecznych przed zniszczeniem, Katastrofy w bibliotekach – przyczyny, zapobieganie i akcje ratunkowe, t. 4, Katowice 1998.
3. Świecka .E. Konserwacja zapobiegawcza czyli strategia skutecznej ochrony zabytków, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, vol. 12, nr 4 2001.
4. Strzelczyk A. B., J. Karbowska-Berent, 2004. Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie. Wydawnictwo UMK, Toruń
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. J. Dąbrowski, J. Siniarska-Czaplicka, Rękodzieło papiernicze, Warszawa 1991
2. Polska Norma PN-ISO-11799 czerwiec 2006. Informacja i dokumentacja. Wymagania dotyczące warunków przechowywania materiałów archiwalnych i bibliotecznych.
3. Rouba B., Najważniejsze, rady dla opiekunów i pracowników muzeum, Konserwacja zapobiegawcza w muzeach, Warszawa 2007, 128-154.
4. Rams. D., Woźniak M., Wpływ światła na zbiory biblioteczne, Notes Konserwatorski 6, 2002, s. 125-135.
7.A.Czajka, Nowe budynki archiwalne koncepcje, technologie, inspiracje s.18-28; Podstawy przygotowania na wypadek katastrofy s. 135-143. [w] Ochrona zasobu Archiwów Kościelnych. Warszawa 2012.
5. Jonathan Rhys-Lewis, Conservation and Preservation Activities in Archives and Libraries in Developing, Countries November 2000 Protecting archives from water damage, Guidelines 1/2003 r. ARCHEION - najstarsze wydawane w Polsce czasopismo naukowe poświęcone sprawom archiwalnym. NDAP
6. Peter van der Most, Peter Defize, John Havermans, Archives Damage Atlas, A tool for assessing damage, Compiled by Erik van der Doe, Metamorfoze 2010
Canadian Conservation Institute Notes
7. Maria Kobold, Jana Moczarski, Besthandserhaltung, Ein Ratgeber fur Verwaltungen, Archive und Bibliotheken , Deutsche Nationalbibliothek 2012
Conservation WISE GUIDE, Revised printing funded by The Institute of Digitisation: standards landscape for european museums, archives, libraries, Museum and Library Services, 2000
8. Paper Conservation: Decisions & Compromises, Extended Abstracts presented at the, ICOM-CC Graphic Document Working Group, Interim Meeting Vienna, Austrian National Library, 17-19 April 2013
9. I n t e r n a t i o n a l P r e s e r v a t i o n News, II F L AP AC, Newsletter of the IFLA Core Activity on Preservation and Conservation
W cyklu 2024/25:
Podobnie jak podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
Uwagi
W cyklu 2024/25:
Podobnie jak podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: