Trening umiejętności interpersonalnych 1202-W-TUI-S2
Wśród treści programowych znajdują się:
Część 1: Autoprezentacja
Autoprezentacja jest rozumiana jako świadome budowanie wrażenia jakie wywieramy na innych poprzez wypowiedzi, komunikację niewerbalną oraz wygląd. Celem zajęć jest przygotowanie do funkcjonowania w środowisku zawodowym, społecznym i prywatnym. Stąd omówiona zostanie istota, style i elementy autoprezentacji, takie jak komunikacja werbalna i niewerbalna oraz wygląd zewnętrzny. Poruszone zostanie zagadnienie redagowania listu motywacyjnego, CV oraz przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej. Uczestnicy zajęć będą odgrywali scenki związane ze świadomym budowaniem własnego wizerunku.
Część 2: Trening pogłębionych kompetencji w relacjach interpersonalnych osobistych i zawodowych.
Te praktyczne umiejętności miękkie mają podnieść efektywność komunikacyjną studenta oraz przygotować go do współpracy w różnych zespołach, np. pracowniczych, menedżerskich, społecznych. Trening podstawowych i pogłębionych umiejętności interpersonalnych: komunikacji, asertywności, współdziałania w grupie oraz motywacyjny i liderski, mają mieć również bezpośrednie przełożenie na sprawne poruszanie się na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy. Stąd specyficzny dobór metod dydaktycznych: burz mózgów, dyskusji, symulacji zachowań społecznych.
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- oxfordzka
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody integracyjne
- gry i symulacje
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na ocenę wpływają:
- aktywność 30%
- przygotowanie autoprezentacji do jednej z wybranych ofert pracy 30%
- ocena z kolokwium końcowego 40%
Zaliczenie na ocenę na podstawie: aktywności, wykonywania zadań na ćwiczeniach, przygotowywania prezentacji oraz kolokwium.
Oceny:
bdb – 90% i więcej
db plus+ – 80% do 89%
db – 70% do 79%
dst plus – 60% do 69%
dst – 50% do 59%
ndst – 49% i poniżej
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Część 1 - Autoprezentacja:
Literatura podstawowa:
1. Kleiman J., Weinsaft Cooper M., Autopromocja: pokaż na co cię stać – szefowi, podwładnym i klientom, Gliwice 2012.
2. Królik G., Autoprezentacja, Katowice 2004.
3. Królik G., Autoprezentacja, czyli jak się sprzedać pracodawcy, Katowice 2014.
4. Trzeciak S., Wizerunek publiczny w Internecie: kim jesteś w sieci?, Gliwice 2015.
Literatura uzupełniająca:
1. Detz J., Sztuka przemawiania: nie co mówić, ale jak mówić, Gdańsk 2001.
2. Prezentacja profesjonalna: teoria i praktyka, red. nauk. L. Jabłonowska, P. Wachowiak, S. Winch, Warszawa 2008.
Część 2 - Pogłębianie umiejętności komunikacyjnych
Literatura podstawowa:
1. Ekman, P., Davidson, R. (red.). (1998). Natura emocji (s. 112-115, 146-153, 183-190, 303-308). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
2. Lewis, M., Haviland-Jones, J. (red.). (2005). Psychologia emocji (r. 10, 16, 18). Gdańsk: GWP.
3. Oatley, K., Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje (r. 6, 10). Warszawa: PWN.
4. Salovey, P., Sluyter, D. (red.). (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna (r. 4, 6). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
5. Strelau, J., Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 511-649). Gdańsk: GWP.
Literatura uzupełniająca:
1. deCatanzaro, D. A. (1999). Motywacje i emocje. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
2. Franken, R. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.
3. Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina
4. Le Doux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina
5. Lewis, M., Haviland-Jones, J. (red.). (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP.
6. Oatley, K., Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.
7. Obuchowski, K. (1997). Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Zysk i S-ka.
8. Salovey, P., Sluyter, D. (red.). (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: