Przestępstwa i zbrodnie wojenne na przestrzeni wieków 1202-W-S:PiZBnPW-S1
- „Zbrodnia i kara". Międzynarodowe prawo wojenne, m.in.: zanim doszło do kodyfikacji międzynarodowego prawa wojennego, pierwotnie obowiązywało tzw. zwyczajowe prawo wojenne. – Co kryje się pod tym pojęciem? Co to takiego „zwyczajowe prawo wojenne”?; Swego rodzaju „preludium” do ustanowienia egzekwowalnego międzynarodowego prawa wojennego stanowiły trzy ważne deklaracje: - Proszę wyjaśnić czym jest „deklaracja” z prawnego punktu widzenia?; Deklaracje: a) deklaracja paryska (1856); w tym kontekście konieczne jest także wyjaśnienie pojęcia korsarstwo/kaperstwo; b) deklaracja petersburska (1868); c) deklaracji brukselskiej (1874); Kolejny, poza deklaracjami, typ dokumentów w zakresie międzynarodowego prawa wojennego, to konwencje. - Proszę wyjaśnić czym jest „konwencja” z prawnego punktu widzenia? Proszę omówić pokrótce okoliczności ogłoszenia/podpisania i najważniejsze postanowienia tzw. pierwszej konwencji genewskiej z 1864 roku? Kto był inicjatorem jej ogłoszenia – podstawowe informacje nt. tej postaci; przy tej okazji należy wskazać także na okoliczności powstania Międzynarodowego Komitetu Czerwonego Krzyża?; Kiedy, w jakich okolicznościach i z czyjej inicjatywy zostały ogłoszone konwencje haskie? (dwie konferencje w Hadze: 1899, 1907, m.in. okoliczności ich zwołania, uczestnicy, podjęte decyzje – wypracowane dokumenty)?; Co kryje się pod hasłem „prawo haskie”? Jak zdefiniować to pojęcie?;
- Wielka Wojna (1914–1918) – jako „sprawdzian” dla ustalonego dotąd międzynarodowego prawa wojennego i dalsza ewolucja tego prawa, m.in. okoliczności wybuchu I wojny światowej: przesłanki polityczne, ekonomiczne, społeczne i militarne; zakończenie I wojny światowej: a) front wschodni – traktat brzeski; b) front zachodni – rozejm i akt kapitulacyjny w Compiegne?; Kiedy, gdzie i z czyim udziałem odbyła się konferencja pokojowa po I wojnie światowej? Kto miał największy wpływ na podejmowane wpływ na podejmowane wówczas decyzje? Proszę wyjaśnić, czym był tzw. traktat wersalski? To właśnie w traktacie wersalskim pojęcie „Zbrodni wojennych” po raz pierwszy znalazło normatywny wyraz; po I wojnie światowej i tragicznych doświadczeniach, które ze sobą przyniosła, podpisano cały szereg kolejnych dokumentów z zakresu międzynarodowego prawa wojennego – jako przykład protokół genewski z 17 czerwca 1925 roku oraz protokół londyński z 6 listopada 1936 roku; II wojna światowa - geneza, działania zmierzające do ustalenia procedury ścigania i karania zbrodni wojennych), ściganie i karanie zbrodni wojennych ze szczególnym uwzględnieniem I i II wojny światowej (proces lipski, proces norymberski - Międzynarodowy Trybunał Wojskowy, kategorie zbrodni wojennych - ze szczególnym uwzględnieniem ludobójstwa, sylwetki oskarżonych, organizacja i przebieg procesu), międzynarodowe prawo humanitarne konfliktów zbrojnych, Międzynarodowy Trybunał Karny (m.in. w oparciu o podstawowe teksty źródłowe)
- Zbrodnie wojenne i okrucieństwa w starożytności
- Zbrodnie wojenne i okrucieństwa w średniowieczu
- Zbrodnie wojenne i okrucieństwa w epoce nowożytnej (od upadku Konstantynopola 1453 do wybuchu rewolucji francuskiej 1789)
-Masakry i zbrodnie wojenne w dobie podbojów kolonialnych w XIX w.
-Zbrodnie z okresu I wojny światowej, m.in.: Rzeź Ormian. Pierwsze ludobójstwo XX wieku, m.in.: pojęcie „ludobójstwa” (po łacinie genocidum): Kto jest autorem tego pojęcia i jak je zdefiniować?; fazy ludobójstwa; geneza, przebieg i skutki tzw. rzezi Ormian.
- Zbrodnie z okresu II wojny światowej, m.in. zbrodnie Wehrmachtu, Holokaust, Akcja T4-Program Eutanazja, bombardowanie Niemiec, Zbrodnia Katyńska, japońskie okrucieństwa i zbrodnie wojenne.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ze względu na konwersatoryjną formę zajęć aby zdobyć zaliczenie student będzie zobowiązany spełnić następuję kryteria, mianowicie:
a) uczestnictwa w zajęciach,
b) aktywności na zajęciach,
c) samodzielnego przygotowania przynajmniej raz w semestrze ustnej wypowiedzi o tematyce uzgodnionej w prowadzącym zajęcia; również termin tego wystąpienia będzie ustalony z prowadzącym zajęcia.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Podstawowa literatura:
1) M. Flemming, Jeńcy wojenni. Studium prawno-historyczne, Warszawa 2000,
2) M. Flemming, Międzynarodowe prawo humanitarne konfliktów zbrojnych. Zbiór dokumentów, Warszawa 2003,
3) B. Musiał, Rozstrzelać elementy kontrrewolucyjne. Brutalizacja wojny niemiecko-sowieckiej latem 1941 roku, Warszawa 2001,
4) S. Jaczyński, Zagłada oficerów Wojska Polskiego na Wschodzie. Wrzesień 1939-maj 1940, Warszawa 2000 (II wydanie: Warszawa 2006),
5) A. Kola, Anatomia zbrodni, Toruń 2008,
6) J. Anderson, A. Williams, V. Head, Rzezie, masakry i zbrodnie wojenne od starożytności do współczesności. Z angielskiego przełożyła L. Hess, Warszawa 2009,
7) A. Smoliński, Dezercje z armii rosyjskiej w ostatnim okresie jej udziału w I wojnie światowej oraz dezercje z Robotniczo-Chłopskiej Armii Czerwonej w czasie wojny z Rzeczpospolitą Polską i podczas wojny domowej w Rosji w latach 1918-1922, [w:] Militaria pomorskie. Zbiór studiów. Tom III. Praca zbior. pod red. M. Giętkowskiego, Ł. Nadolskiego, A. Smolińskiego, Bydgoszcz 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: