Dzieła sztuki jako źródła do dziejów wojen oraz wojskowości i techniki wojennej 1202-W-S:DSJZ-S1
Wiedza: Student zdobędzie wiedzę na temat najistotniejszych dzieł sztuki z zakresu malarstwa i grafiki oraz rzeźby i odlewnictwa przedstawiających wojsko, sprzęt wojskowy oraz obiekty architektury militarnej, a także zapozna się z metodami wykorzystywania źródeł tego typu w badaniach historycznych, głównie zaś w zakresie historii wojskowej, mianowicie w badaniach munduroznawczych, bronioznawczych, falerystycznych i weksykologicznych oraz w badaniach dotyczących architektury militarnej, a także przebiegu działań wojennych.
Poza tym będzie także umiał patrzeć na dawną broń i uzbrojenie, jako na dzieło sztuki oraz postrzegać w nim istotny element dziedzictwa kulturowego.
TEMATY ZAJĘĆ:
1: Zajęcia organizacyjne: omówienie zakresu i tematyki zajęć oraz ustalenie warunków otrzymania zaliczenia przez studentów
2: Technika wojenna w starożytności i w średniowieczu w ikonografii z epoki
3: Albrecht Dürer – analiza bronioznawcza i kostiumologiczna wybranych drzeworytów
4: Tomasso Dolabella i znaczenie jego twórczości dla badań bronioznawczych i kostiumologicznych epoki staropolskiej
5: Problemy z prawidłową interpretacją obrazu Lisowczyk (Polnishe Edelige) Rembrandta van Rijn
6: Jerzy Eleuter Siemiginowski – malarz polskiego baroku oraz możliwość wykorzystania jego prac dla badań bronioznawczych i kostiumologicznych
7: Rzeźba nagrobna w średniowieczu jako źródło do badań bronioznawczych i kostiumologicznych
8: Renesansowa rzeźba nagrobna jako źródło do badań bronioznawczych i kostiumologicznych
9: Grafiki z epoki dotyczące Jana III Sobieskiego jako źródło do badań bronioznawczych i kostiumologicznych
10: Portret staropolski jako źródło do badań bronioznawczych i kostiumologicznych
12: Żaglowce w sztuce jako źródło do badań nad budownictwem okrętowym oraz nad taktyką wojen morskich
13: Fotografia wojskowa jako źródło do badań z zakresu bronioznawstwa i munduroznawstwa
14: Fotografia wojenna jako źródło do badań z zakresu bronioznawstwa i munduroznawstwa oraz techniki wojskowej i taktyki
15: Podsumowanie zajęć oraz ostateczna ocena referatów przygotowanych przez studentów i wystawienie ocen
Całkowity nakład pracy studenta
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zajęcia mają formę konwersatorium. Stąd też warunkami uzyskania zaliczenia z tego przedmiotu będzie uczestnictwo studenta w zajęciach oraz przygotowanie referatu o tematyce uzgodnionej z prowadzącym zajęcia.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Podstawowa literatura:
1) Z. Żygulski jun., Sławne bitwy w sztuce, Warszawa 1996,
2) M. Cieśla, Broń renesansowa na Śląsku, Racibórz 2008,
3) P. Mrozowski, Polskie nagrobki gotyckie, Warszawa 1994,
4) J. Jarzewicz, A. Karłowska-Kamzowa, B. Trelińska, Gotyckie spiżowe płyty nagrobne w Polsce. Studia o formie i treściach ideowych, Poznań 1998,
5) I. Voise, T. Głowacka-Pocheć, Galeria malarstwa Stanisława Kostki Potockiego w Wilanowie, Warszawa 1974,
6) J. Kębłowski, Renesansowa rzeźba na Śląsku 1500-1560, Poznań 1967,
7) T. Chrzanowski, Portret staropolski, Warszawa 1995,
8) D. Pataky, I. Marjai, Żaglowce w sztuce, Warszawa 1977,
9) M. Karpowicz, Jerzy Eleuter Siemiginowski malarz polskiego baroku, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1974,
10) H. Widacka, Jan III Sobieski w grafice XVII i XVIII wieku, Warszawa 1987,
11) B. Gutowski, Portrety znanych osobistości Rzeczypospolitej w kolekcji wilanowskiej, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: