Metodyka kształtowania wojskowego zasobu archiwalnego 1202-W-MKWZA-S2
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat kształtowania zasobu archiwalnego w Polsce, w szczególności materiałów archiwalnych narastających w registraturach instytucji i organizacji podległych Ministrowi Obrony Narodowej. Kończąc zajęcia, ich uczestnicy, powinni wiedzieć kto w naszym kraju ma prawo kształtować zasób archiwalny i jak zorganizowany jest tu system kształtowania zasobu. Studenci powinni potrafić wskazać cel selekcji archiwalnej, znać podstawowe metody stosowane do oceny wartości dokumentacji wojskowej, ogólne i szczegółowe kryteria selekcji. Powinni zdobyć wiedzę na temat zasad uzgadniania pomocy kancelaryjno-archiwalnych, przygotowania i przeprowadzenia wizytacji kancelarii i wojskowych archiwów bieżących, także na temat warunków wydawania zgód na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej (w tym na temat oceny spisu materiałów przeznaczonych do zniszczenia i przeprowadzenia ekspertyzy).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Semestralna praca pisemna – W1, U1
Aktywność na zajęciach – K1, K2
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
- H. Altman, Zagadnienie selekcji akt w archiwistyce współczesnej, „Archeion”, t. XXIX, 1958, s. 113–130.
- R. Degen, Garść uwag na temat selekcji w Polsce, [w:] Toruńskie konfrontacje archiwalne, t. I: Archiwistyka na uniwersytetach, archiwistyka w archiwach, pod red. Waldemara Chorążyczewskiego i Agnieszki Rosy, Toruń 2009, s. 133–143.
- R. Degen, Kształtowanie państwowego zasobu archiwalnego w Polsce w latach 1945–1989, [w:] Archiwa – Kancelarie – Zbiory, t. 2, pod red. W. Chorążyczewskiego, R. Degena, K. Syty, Toruń 2008, s.13–38.
- R. Degen, Selekcja archiwalna jako konstruowanie zbioru źródeł historycznych w Polsce, „Archiwista Polski”, 2011, nr 2, s. 11–17.
- R. Degen, M. Jabłońska, "Collecting projects" i "documentation strategies" jako narzędzia kształtowania zasobu archiwalnego i budowania wizerunku archiwów, [w:] Archiwa organizacji pozarządowych w Polsce, red. T. Czarnota, M. Konstankiewicz, Warszawa – Lublin 2015, s. 167–173.
- Informator o zasobie archiwalnym Archiwum Wojskowego w Toruniu , red. D. Barankiewicz, Toruń 2014 (wstęp do pracy).
- H. Robótka, B. Ryszewski, A. Tomczak, Archiwistyka, Warszawa 1989, s. 32–43.
- W. K. Roman, Centralne Archiwum Wojskowe 1918–1998 . Tradycje, historia, współczesność służby Archiwalnej Wojska Polskiego, Toruń 1999 lub 2002.
- J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 2001 (tu rozdziały: Co to jest historia? Czy przeszłość jest jedna i czy ma kształt? oraz Źródła historyczne nie są zwierciadłem, w którym „odbija się” przeszłość. Jak je wykorzystywać?).
Poza wskazanymi opracowaniami, studenci powinni znać obowiązujące przepisy, regulujące zasady gromadzenia zasobu archiwalnego przez archiwa wojskowe, których lista jest dostępna np. pod adresem https://wbh.wp.mil.pl/pl/pages/akty-prawne-2018-10-02-q1m6/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: