Seminarium magisterskie
1202-SM11-S2
Uczestnik seminarium poznaje wszystkie etapy postępowania badawczego:
• wybiera problematykę badawczą z uwzględnieniem głównych kierunków rozwoju nauk historycznych i pokrewnych, a następnie wybiera temat badawczy w ramach tej problematyki
• buduje kwestionariusz pytań badawczych
• wybiera optymalne metody badawcze (gromadzenia danych, analizy danych i modele badawcze) dla szczegółowej problematyki zawartej w kwestionariuszu pytań badawczych
• planuje wyszukiwanie informacji i gromadzi dane zgodnie z przyjętym planem
• analizuje, interpretuje i opracowuje zgromadzone dane
• prezentuje wyniki badań ustnie, a następnie konstruuje konspekt pracy dyplomowej, według którego pisze pracę dyplomową
Całkowity nakład pracy studenta
Uczestnictwo w seminarium: 30 godzin (1 pkt)
Konsultacje indywidualne: 10-30 godzin (0,4-1 pkt)
Przygotowanie do seminarium: 10-30 godzin (0,4-1 pkt)
Kwerenda źródłowa: 5-50 godzin (0,2-2 pkt)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Ma pogłębioną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w zakresie nauk historycznych i pokrewnych; zna tradycje paradygmatyczne, z których wywodzą się poszczególne metody.
W2: Ma pogłębioną i szczegółową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach z zakresu nauk historycznych i pokrewnych.
W3: Zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji źródeł będących przedmiotem nauk historycznych i pokrewnych.
W4: Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, dostępu do informacji.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu nauk historycznych i pokrewnych z wykorzystaniem różnych źródeł i metod.
U2: Ma umiejętności infobrokerskie – umie aktywnie wyszukiwać informacje w sieci Internet i w zasobach instytucji archiwalnych, rozpoznawać je i oceniać. Potrafi przeszukiwać, analizować i użytkować bazy danych. Potrafi wyszukiwać informację w systemie informacji archiwalnej.
U3: Posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, dobór i wyszukiwanie specjalistycznej literatury, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie nauk historycznych i pokrewnych.
U4: Potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauk historycznych i pokrewnych, integrować zdobytą na tej drodze wiedzę oraz stosować ją w w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.
U5: Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów źródeł będących przedmiotem badania nauk historycznych i pokrewnych stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki.
U6: Umie przedstawić przemyślane efekty swojej pracy, posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i prac pisemnych w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa naukowego.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Rozumie i docenia znaczenie wiedzy w życiu człowieka. Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób wykorzystując do tego celu możliwości wynikające z osobistych predyspozycji oraz nabytej wiedzy i umiejętności.
K2: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Postępuje w sposób zgodny z powszechnie obowiązującymi normami życia społecznego.
K3: Akceptuje zasady etyczne pożądane w swoim zawodzie.
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- okrągłego stołu
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- doświadczeń
- biograficzna
- panelowa
- projektu
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku
- pomiaru w terenie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Aby przystąpić do realizacji seminarium magisterskiego należy mieć tytuł zawodowy licencjata.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
- analiza i ocena form pisemnych (esej, recenzja, referat, praca licencjacka)
- aktywność
- egzamin ustny
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu nie przewiduje się praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
• Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
• Mróz T., Prac dyplomowe na studiach humanistycznych, Szczecin 2010.
• Salomon A., Poradnik pisania prac dyplomowych stopnia magisterskiego, Gdańsk 2004.
Literatura uzupełniająca:
• Dominiczak H., Przygotowanie pracy magisterskiej z historii, (poradnik metodyczno-metodologiczny), Częstochowa 1996.
• Miśkiewicz B., Praca magisterska na studiach historycznych. Przewodnik metodyczny, Poznań 1975.
• Woźniak K., O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych: przewodnik praktyczny, Warszawa-Łódź 1999.
• Zaczyński W., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995.
Ponadto prowadzący seminarium wskaże uczestnikom lektury dotyczące wybranych tematów badawczych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: