Historia średniowiecznej Skandynawii 1202-SB-S:HSSk-S1
1. Wprowadzenie do problematyki zajęć oraz ustalenie wymogów zaliczeniowych.
2-3.Prezentacja przez studentów podstawowych bibliografii,
wydawnictw źródłowych, czasopism, encyklopedii i
leksykonów do dziejów średniowiecznej Skandynawii.
4. Uzgadnianie tematów referatów i wymogów
merytorycznych oraz technicznych stawianych studentom
przy ich pisaniu.
5-6.Charakterystyka źródeł archeologicznych i rękopiśmiennych.
Analiza fragmentów i porównanie wybranych źródeł na
przykładzie opisów podróży Wulfstana, Norwega Otherego,
Konstantego Porfirogenety, opisów arabskich (Al.
Masudiego, Ibrahima ibn Jakuba)
7-8. Analiza fragmentów sag, legend i kamieni runicznych (Heimskringla, Edda, Saga o Egilu).
9-10.Kroniki zachodnioeuropejskie (niemieckie angielskie, polskie,
ruskie) jako źródła do przeszłości krajów skandynawskich.
11-12.Analiza najstarszych roczników skandynawskich, np. Annales
Sorani, Annales visbyeses, Annales dano-svecani.
13-14.”Regesta Norvegica” jako ważne źródło do dziejów Kościoła
i jego roli w życiu społeczno-gospodarczym Skandynawii
oraz jego związków ze Stolicą Apostolską i władzą świecką.
15. Podsumowanie zajęć i prezentowanie fragmentów najlepszych
referatów.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Metody dydaktyczne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena aktywności oraz umiejętności formułowania myśli.
Literatura
Podręczniki historii Danii (W.Czaplińskiego i K. Górskiego), Finlandii (Cieślaka i B. Szordykowskiej), Norwegii (A.Berezy-Jarocińskiego), Szwecji (I. Anderssona, A. Kerstena).
Wymienione wyżej źródła do dziejów średniowiecznej Skandynawii.
G. Labuda, Źródła skandynawskie i anglosaskie do dziejów Słowiańszczyzny, Warszawa 1971
Kulturhistorisk leksikon for nordisk middelalder, t.1-22, København 1956-1978.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: