Państwa północnoniemieckie do 1871 roku
1202-SB-PPN-S1
1) Wprowadzenie do zajęć
2) Historia Hanzy i jej rola dla integracji niemieckich obszarów nadbałtyckich
3) Reformacja w Niemczech ze szczególnym uwzględnieniem państw północno-niemieckich.
3) Od hołdu pruskiego do niezależnego państwa pruskiego: etapy wyzwalania się Prus spod politycznej zależności od Królestwa Polskiego.
4) Wojny religijne w Niemczech ze szczególnym uwzględnieniem północnych Niemiec.
5) Wojna 30-letnia i jej rola w kształtowaniu niemieckich terenów nadbałtyckich.
6) Wielki elektor i jego znaczenie dla Brandenburgii i Prus
7) Fryderyk III/I i umocnienie roli Prus wśród państw niemieckich
8) Fryderyk Wilhelm I – tworzenie potęgi militarnej
9) Fryderyk II jako oświecony monarcha
10) Wojny napoleońskie i początki niemieckiego nacjonalizmu.
11) Wiosna ludów w państwach północno-niemieckich
12) Dojście Otto von Bismarcka do władzy i „rewolucja od góry”.
13) Konflikt z Francją i wzrost nacjonalizmu niemieckiego.
14) Zjednoczenie Niemiec pod egidą Prus.
15) Podsumowanie i wystawienie ocen
W cyklu 2022/23L:
1) Wprowadzenie do zajęć 2) Historia Hanzy i jej rola dla integracji niemieckich obszarów nadbałtyckich 3) Reformacja w Niemczech ze szczególnym uwzględnieniem państw północno-niemieckich. 3) Od hołdu pruskiego do niezależnego państwa pruskiego: etapy wyzwalania się Prus spod politycznej zależności od Królestwa Polskiego. 4) Wojny religijne w Niemczech ze szczególnym uwzględnieniem północnych Niemiec. 5) Wojna 30-letnia i jej rola w kształtowaniu niemieckich terenów nadbałtyckich. 6) Wielki elektor i jego znaczenie dla Brandenburgii i Prus 7) Fryderyk III/I i umocnienie roli Prus wśród państw niemieckich 8) Fryderyk Wilhelm I – tworzenie potęgi militarnej 9) Fryderyk II jako oświecony monarcha 10) Wojny napoleońskie i początki niemieckiego nacjonalizmu. 11) Wiosna ludów w państwach północno-niemieckich 12) Dojście Otto von Bismarcka do władzy i „rewolucja od góry”. 13) Konflikt z Francją i wzrost nacjonalizmu niemieckiego. 14) Zjednoczenie Niemiec pod egidą Prus. 15) Podsumowanie i wystawienie ocen
|
W cyklu 2023/24L:
1) Wprowadzenie do zajęć 2) Historia Hanzy i jej rola dla integracji niemieckich obszarów nadbałtyckich 3) Reformacja w Niemczech ze szczególnym uwzględnieniem państw północno-niemieckich. 3) Od hołdu pruskiego do niezależnego państwa pruskiego: etapy wyzwalania się Prus spod politycznej zależności od Królestwa Polskiego. 4) Wojny religijne w Niemczech ze szczególnym uwzględnieniem północnych Niemiec. 5) Wojna 30-letnia i jej rola w kształtowaniu niemieckich terenów nadbałtyckich. 6) Wielki elektor i jego znaczenie dla Brandenburgii i Prus 7) Fryderyk III/I i umocnienie roli Prus wśród państw niemieckich 8) Fryderyk Wilhelm I – tworzenie potęgi militarnej 9) Fryderyk II jako oświecony monarcha 10) Wojny napoleońskie i początki niemieckiego nacjonalizmu. 11) Wiosna ludów w państwach północno-niemieckich 12) Dojście Otto von Bismarcka do władzy i „rewolucja od góry”. 13) Konflikt z Francją i wzrost nacjonalizmu niemieckiego. 14) Zjednoczenie Niemiec pod egidą Prus. 15) Podsumowanie i wystawienie ocen
|
Efekty uczenia się - wiedza
- Posiada uporządkowaną chronologicznie i tematycznie zaawansowaną wiedzę z zakresu historii krajów niemieckich w regionie Morza Bałtyckiego od średniowiecza do 1871 K_W01
- Opanował rozszerzoną terminologię z zakresu historii i kultury regionu Morza Bałtyckiego K_W05
- Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość ludzi i społeczeństw K_W03
- Rozumie, że istnieją pokrewne i odmienne punkty widzenia na temat kulturowego zróżnicowania regionu Morza Bałtyckiego ze szczególnym uwzględnieniem państw niemieckich K_W09
- Posiada podstawową wiedzę geograficzną o regionie Morza Bałtyckiego K_W21
Efekty uczenia się - umiejętności
- Potrafi zastosować w mowie i piśmie terminologię w zakresie pracy badawczej i popularyzacji wiedzy o regionie Morza Bałtyckiego K_U04
- Samodzielnie zdobywa wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych, technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji K_U01
- Potrafi rozpoznać i ocenić kulturowe zróżnicowanie regionu Morza Bałtyckiego K_U14
-Prezentuje efekty swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej formie stosując różnorodne i nowoczesne metody i techniki K_U05
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
- Ma świadomość zakresu swojej wiedzy na temat przeszłości i kultury państw bałtyckich oraz rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie znajomości tych obszarów K_K01
- Ma świadomość wartości spuścizny kulturowej regionu Morza Bałtyckiego ze szczególnym uwzględnieniem państw niemieckich K_K03
- Uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym, wykazuje niezależność własnej myśli K_K05
-Uznaje i szanuje inne punkty widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym, okazuje zrozumienie dla wartości i postaw ludzi w różnych okresach historycznych i kulturowych K_K06
- Potrafi współpracować w grupie K_K02
Metody dydaktyczne
Wykład, referat z prezentacją PowerPoint, film dokumentalny, dyskusja.
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Wstępna znajomość historii nowożytnej powszechnej ze szczególnym uwzględnieniem państw nadbałtyckich.
Podstawowa znajomość języka niemieckiego lub angielskiego.
Gotowość do regularnej pracy na zajęciach, czytania tekstów i aktywnego uczestniczenia w zajęciach.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Dopuszczalna liczba nieobecności usprawiedliwionych: 3;
1/3 oceny końcowej aktywność na zajęciach
1/3 oceny końcowej: referat z prezentacją w PowerPoint;
1/3 oceny końcowej: pisemna praca zaliczeniowa.
Literatura
1. Bled, Jean-Paul, Bismarck – żelazny kanclerz, Warszawa 2013.
2. Clark, Christopher, Prusy: powstanie i upadek, Warszawa 2009.
3. Czapliński Władysław, Galos Adam, Korta Wacław, Historia Niemiec, Wrocław 1981.
4. Czubiński, Antoni, Wybrane problemy historii Niemiec XIX i XX wieku, Poznań 1992.
5. Engelmann, Berndt, Prusy: kraj nieograniczonych możliwości, Poznań 1984.
6. Elias, Norbert, Rozważania o Niemcach: zmagania o władzę a habitus narodowy i jego przemiany w XIX i XX wieku, Poznań 1996.
7. Feldman, Józef, Bismarck a Polska, Warszawa 1980.
8. Haffner, Sebastian, Prusy bez legendy: zarys dziejów, Warszawa 1996.
9. Jakóbczyk, Witold, Niemcy 1815-1919: między partykularyzmem a federalizmem, Warszawa 1984.
10. Karolak, Czesław / Kunicki, Wojciech / Orłowski, Hubert, Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2007.
11. Krasuski Jerzy, Historia Niemiec, Wrocław 2002.
12. Krockow, Christian von, Bismarck: biografia, Warszawa 1998.
13. Mann, Golo, Niemieckie dzieje XIX i XX wieku, Olsztyn 2007.
14. Paluszyński, Tomasz, Historia Niemiec i państw niemieckich: zarys dziejów politycznych, Poznań 2006.
15. Salomonowicz, Stanisław, Prusy: dzieje państwa i społeczeństwa, Warszawa 1998
16. Sonderweg. Spory o niemiecką drogę odrębną, red. Hubert Orłowski, Poznań 2008.
17. Trzeciakowski, Lech, Otto von Bismarck, Wrocław 2009.
18. Wawrykowa Maria, Między pierwszą a drugą Rzeszą, Warszawa 1972.
19. Wawrykowa Maria, Dzieje Niemiec: 1789-1871, Warszawa 1980.
20. Winkler, Heinrich, August, Długa droga na Zachód, t. 1: Dzieje Niemiec 1806-1933, Wrocław 2007.
W cyklu 2022/23L:
Bogucka M., Hołd pruski, Warszawa 1985; Burkhardt J., Stulecie reformacji w Niemczech (1517-1617), Warszawa 2009; Clark C., Prusy. Powstanie i upadek 1600-1947, Warszawa 2024; Czapliński w., Galos A, Korta W., Historia Niemiec, Wrocław i in. 1990; Decot R., Mała historia reformacji w Niemczech, Warszawa 2007; Dollinger P., Dzieje Hanzy, Gdańsk 1975; Kucharczyk G., Hohenzollernowie, Poznań 2016; Kucharczyk G., Prusy. Pięć wieków, Warszawa 2020; Larson G., Ericson L., Villstrand N. E., Wojna Trzydziestoletnia. Europai i świat 1618-1648, Warszawa 2010 Salmonowicz S., Fryderyk II, Wrocław i in. 1985; Wachowiak B., Kamiński A., Dzieje Brandenburgii-Prus u progu czasów nowożytnych, Poznań 2001; Wijaczka J., Albrecht von Brandenburg-Ansbach (1490-1568). Ostatni mistrz zakonu krzyżackiego i pierwszy książę "w Prusiech", Olsztyn 2010;
|
W cyklu 2023/24L:
Bogucka M., Hołd pruski, Warszawa 1985; Burkhardt J., Stulecie reformacji w Niemczech (1517-1617), Warszawa 2009; Clark C., Prusy. Powstanie i upadek 1600-1947, Warszawa 2024; Czapliński w., Galos A, Korta W., Historia Niemiec, Wrocław i in. 1990; Decot R., Mała historia reformacji w Niemczech, Warszawa 2007; Dollinger P., Dzieje Hanzy, Gdańsk 1975; Kucharczyk G., Hohenzollernowie, Poznań 2016; Kucharczyk G., Prusy. Pięć wieków, Warszawa 2020; Larson G., Ericson L., Villstrand N. E., Wojna Trzydziestoletnia. Europai i świat 1618-1648, Warszawa 2010 Salmonowicz S., Fryderyk II, Wrocław i in. 1985; Wachowiak B., Kamiński A., Dzieje Brandenburgii-Prus u progu czasów nowożytnych, Poznań 2001; Wijaczka J., Albrecht von Brandenburg-Ansbach (1490-1568). Ostatni mistrz zakonu krzyżackiego i pierwszy książę "w Prusiech", Olsztyn 2010;
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: