Jezyk norweski
1202-SB-JN22-S1
Student odbywa kurs j. norweskiego w wymiarze 270 godz. lekcyjnych, realizowanych przez 6 semestrów. Zajęcia prowadzone są na
trzech
etapach zaawansowania w ramach poziomu A2. Program kursu, w zależności od poziomu, zakłada kształcenie
kompetencjikomunikacyjnej, kulturowej i językowej zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego: Common European
Framework of Reference for Languages. Kurs języka norweskiego kończy się egzaminem pisemnym na poziomie A2.
Zajęcia na kursie języka norweskiego zakładają ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w
naturalnych sytuacjach komunikacyjnych.
Istotnym elementem kursu jest zintegrowanie umiejętności typowych dla życia codziennego z umiejętnościami skierowanymi na życie
nauczelni (kierunek studiów) oraz przyszłą działalność zawodową. W zależności od poziomu kursu student nabiera umiejętności pracy z
prostym tekstem specjalistycznym. Nauczanie gramatyki jest podporządkowane funkcji komunikacyjnej i odbywa się w kontekście
tematyczno-sytuacyjnym.
Tematyka zajęć dostosowana jest do potrzeb studenta i obejmuje szeroko rozumiane sytuacje życia codziennego, realia życia
uniwersyteckiego i przyszłego życia zawodowego oraz aspekty kulturowe w Norwegii. Aspekty kulturowe to przede wszystkim informacje
na temat danego kraju, zwyczaje i obyczaje, wiedza o twórczości kulturalnej. Ważnym elementem realioznawstwa jest zapoznanie się z
innymi poglądami na życie i próba zrozumienia tego, co wydaje się obce.
Nieodzownym aspektem kursu jest rozwijanie świadomości proeuropejskiej oraz autonomii w procesie uczenia się języka (wykształcenie
umiejętności samooceny, uświadomienie sobie własnych potrzeb, przejęcie odpowiedzialności za własna naukę).
|
W cyklu 2025/26L:
Zajęcia na kursie języka norweskiego mają na celu rozwijanie wszystkich sprawności językowych – słuchania, mówienia, czytania i pisania – w sytuacjach bliskich rzeczywistości codziennej. Treści zajęć są dobierane w zależności od kierunku studiów, poziomu zaawansowania oraz liczby godzin przewidzianych na lektorat. Szczególny nacisk kładziony jest na łączenie umiejętności przydatnych w życiu codziennym z tymi potrzebnymi na uczelni i w przyszłej pracy zawodowej. W miarę postępów student uczy się także pracy z prostymi tekstami specjalistycznymi. Nauka gramatyki odbywa się w kontekście tematyczno-sytuacyjnym i jest podporządkowana funkcjom komunikacyjnym. Tematyka zajęć obejmuje zarówno codzienne sytuacje, życie akademickie, jak i aspekty kulturowe Norwegii – zwyczaje, tradycje, twórczość kulturalną, a także różne sposoby postrzegania świata, co pomaga w lepszym zrozumieniu odmiennych kultur. Kurs wspiera rozwój świadomości proeuropejskiej oraz samodzielności w nauce języka – studenci uczą się oceniać własne postępy, identyfikować swoje potrzeby i wziąć odpowiedzialność za własny proces uczenia się. Osiągnięcie zakładanych efektów wymaga systematycznej pracy własnej poza zajęciami, co najmniej w wymiarze równym liczbie godzin lektoratu.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Warunkiem osiągnięcia efektów kształcenia docelowo dla poziomu A2 poza aktywną pracą na zajęciach jest praca indywidualna studenta
poza godzinami zorganizowanymi w wymiarze co najmniej równym ilości godzin lektoratu.
Całkowity nakład pracy studenta:
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- uczestnictwo w zajęciach, 90 h - 3 ECTS
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- nauczenie się słownictwa i gramatyki, nauka słówek, ćwiczenia gramatyczne, fiszki, czytanie i słuchanie ze zrozumieniem, teksty, nagrania, podcasty, artykuły po norwesku, pisanie, ćwiczenia pisemne, krótkie e-maile, notatki, mówienie / konwersacje 110 h, 0,5 ECTS
- przygotowanie do testów i powtórki 25 h, 0,5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Efektem kształcenia na poszczególnych poziomach językowych (zgodnie z Europejskim Opisem Kształcenia Językowego) jest
osiągnięcie w miarę sprawnej kompetencji językowej umożliwiającej działanie i porozumiewanie się w różnych sytuacjach związanych z
życiem codziennym, przyszłym życiem zawodowym oraz funkcjonowaniem na uczelni.
Metody i kryteria oceniania:
Sprawdzian pisemny - W1, W2, U1, U2, U3, U4, U5
Aktywność na zajęciach - K1, K2, K3, K4, K5
Metody kształcenia na odległość:
E-learning / platforma edukacyjna – zamieszczanie materiałów, ćwiczeń i testów online.
Wideokonferencje – zajęcia w Teams z aktywnym udziałem studentów.
Ćwiczenia interaktywne – quizy, zadania gramatyczne, konwersacje online.
Samodzielne projekty i zadania pisemne – np. napisanie e-maila, krótkiego opowiadania, nagranie krótkiego dialogu w języku norweskim.
WIEDZA (W)
W1 (K_W16) – Rozumie podstawowe struktury gramatyczne i słownictwo języka norweskiego na poziomie A1–A2.
W2 (K_W17) – Analizuje krótkie teksty pisane i słuchane w języku norweskim, identyfikując główne informacje.
W3 (K_W18) – Rozpoznaje różnice kulturowe i społeczne w kontekście komunikacji w Norwegii.
Zakres tematów:
1. Podstawowa komunikacja osobista
• Przedstawianie się, imię, wiek, narodowość
• Miejsce zamieszkania
• Godziny, dni tygodnia, data
2. Życie codzienne i zainteresowania
• Jedzenie i picie
• Zainteresowania, hobby, czas wolny
• Zakupy i ubrania
3. Rodzina i dom
• Dom, mieszkanie i poszukiwanie mieszkania
• Rodzina, relacje rodzinne
• Zdrowie i kondycja
4. Edukacja i praca
• Wykształcenie i szkoła
• Praca, zawody i szukanie pracy
• Środowisko pracy i ekonomia
5. Społeczeństwo i kultura
• Święta i tradycje w Norwegii
• Media i kultura
• Informacje o Norwegii (geografia, zwyczaje, społeczeństwo)
6. Otoczenie i przyroda
• Czas i pogoda
• Ekologia i środowisko
7. Służba zdrowia i życie praktyczne
• Służba zdrowia, wizyty u lekarza
• Koszty utrzymania, zakupy i finanse osobiste
Efekty uczenia się - umiejętności
UMIEJĘTNOŚCI (U)
U1 (K_U09) – Stosuje podstawowe zwroty i wyrażenia w rozmowach codziennych w języku norweskim.
U2 (K_U10) – Tworzy krótkie teksty pisemne, np. notatki, e-maile lub dialogi, poprawnie używając struktur gramatycznych.
U3 (K_U11) – Interpretuje teksty autentyczne i formułuje własne odpowiedzi w formie ustnej i pisemnej.
Po ukończeniu poziomu A2 student:
1. potrafi zrozumieć wyrażenia i najczęściej używane słowa, związane ze sprawami dla niego ważnymi (np. podstawowe informacje o nim
i jego rodzinie, zakupach, miejscu i regionie zamieszkania, studiowaniu, zatrudnieniu),
2. potrafi zrozumieć główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach.
3. potrafi czytać bardzo krótkie, proste teksty,
4. potrafi znaleźć konkretne, przewidywalne informacje w prostych tekstach dotyczących życia codziennego, takich jak ogłoszenia,
reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy,
5. rozumiem krótkie, proste listy prywatne,
6. potrafi brać udział w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane mu tematy,
7. potrafi sobie radzić w bardzo krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli nie rozumie wystarczająco dużo, by samemu podtrzymać
rozmowę,
8. potrafi posłużyć się ciągiem wyrażeń i zdań, by w prosty sposób opisać swoją rodzinę, innych ludzi, warunki życia, swoje
wykształcenie, uniwersytet, swoją obecną pracę,
9. potrafi pisać krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb,
10. potrafi napisać bardzo prosty list prywatny, na przykład dziękując komuś za coś.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (K)
K1 (K_K01) – Współpracuje w grupie podczas ćwiczeń konwersacyjnych, wykazując inicjatywę i odpowiedzialność.
K2 (K_K02) – Przyjmuje informacje zwrotne od prowadzącego i rówieśników oraz modyfikuje swoje wypowiedzi.
K3 (K_K03) – Wykazuje otwartość na różnorodność kulturową i językową w procesie nauki języka norweskiego.
Stosuje samodzielne strategie uczenia się kierując się wskazówkami wykładowcy i rozumie potrzebę dalszego rozwijania własnych
umiejętności językowych
Metody dydaktyczne
Metody kształcenia na odległość:
E-learning / platforma edukacyjna – zamieszczanie materiałów, ćwiczeń i testów online.
Wideokonferencje – zajęcia w Teams z aktywnym udziałem studentów.
Ćwiczenia interaktywne – quizy, zadania gramatyczne, konwersacje online.
Samodzielne projekty i zadania pisemne – np. napisanie e-maila, krótkiego opowiadania, nagranie krótkiego dialogu w języku norweskim.
Kryteria oceny pisemnych testów kontrolnych:
100%-92% bardzo dobry
91%-84% dobry +
83%-76% dobry
75%-68% dostateczny +
67%-60% dostateczny
59% i mniej niedostateczny
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (limit nieusprawiedliwionych nieobecności wynosi dwa spotkania).
Na zajęciach stosowana jest metoda komunikacyjno-kognitywna. Zakłada ona, że język to narzędzie komunikacji, a nauczany materiał
ma odniesienie do konkretnych sytuacji. Dąży się do wykształcenia twórczego podejścia do języka, a błąd traktowany jest jako czynnik
naturalny, sygnał, że proces zachodzi.
Efekty kształcenia w w/w metodzie zależą od właściwie dobranych technik pracy lekcyjnej, do których należą:
- stosowanie różnych mediów (w szerszym rozumieniu tego słowa), np. rzutnika pisma, magnetofonu, magnetowidu, komputera,
Internetu, tablicy oraz gazet, czasopism, wywiadów, filmów itp.,
- stosowanie urozmaiconych form pracy studentów np.: pracy indywidualnej, w parach, w grupach, udziału w dyskusji na forum grupy,
słuchanie wykładu nauczyciela oraz samodzielne wygłaszanie referatów, prezentacji projektów, itp.,
- jednojęzyczność: do porozumiewania się na zajęciach służy język norweski, lektor posługuje się językiem polskim tylko wtedy, gdy jest
to uzasadnione ekonomicznością procesu dydaktycznego,
- stosowanie technik pracy ukierunkowanych na przyszłą aktywność zawodową, takich jak: meta plan, asocjogram, wizualizacja i
prezentacja, prowadzenie rozmowy, kierowanie dyskusją, interpretacja grafik, lektura i streszczanie artykułów fachowych, przedstawianie
wyników prac, praca w formie projektu itp.,
- stosowanie induktywnych technik nauczania, czyli technik wymagających badawczego i odkrywczego podejścia do problemu,
- praca z projektami,
- gry dydaktyczne,
- techniki pracy własnej oraz strategie uczenia się
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
- drama
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
- gry i symulacje
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
Zaliczenie pierwszego roku lektoratu.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2024/25L: |
Kryteria oceniania
W toku nauczania student uzyskuje semestralną ocenę z lektoratu na podstawie poziomu opanowania różnych sprawności językowych.
Na egzamin końcowy składają się następujące części: słuchanie, czytanie ze zrozumieniem i pisanie.
Student realizujący IOS, ITS jest zobowiązany ustalić z prowadzącym do 15 października roku akademickiego formę i tryb zaliczenia
lektoratu.
Szczegółowe ustalenia patrz: Informacje wspólne dla wszystkich grup.
Na końcową ocenę semestralną składają się:
- oceny uzyskane z pisemnych testów kontrolnych
- oceny uzyskane za odpowiedzi ustne z bieżącego materiału,
- prace pisemne, np. listy, zadania domowe (bez oceny, na zaliczenie) podlegają obowiązkowi poprawienia błędów zaznaczonych przez
lektora
- aktywność (wyróżniającą się aktywność na zajęciach promowana jest
podniesieniem zaliczenia o pół oceny).
Kryteria oceny pisemnych testów kontrolnych:
100% - 92% bdb
91% - 84% db+
83%- 76% db
75% - 68% dst+
67% - 60% dst
59% i mniej ndst
Kurs języka norweskiego kończy się egzaminem pisemnym sprawdzającym umiejętności na o na poziomie A2.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi dwa zajęcia).
Literatura
Gerd Manne, Goelin Kaurin Nilsen, Ny i Norge Tekstbok og Arbeidsbok A1-A2, Fagbokforlaget 2013
Elisabeth Ellingsen, Kirsti MacDonald, Paa vei. Tekstbok og Arbiedsbok, Cappelen Damm 2018
Lena Berg, Jannecke Hofset, God i norsk, Tekstbok og Arbiedsbok A1-A2, Aschehoug 2012
Podręczniki do nauki języka norweskiego dostosowane do poziomu grupy, słowniki, filmy, nagrania, materiały z prasy i Internetu, zbiory
ćwiczeń, materiały autorskie lektora, gry dydaktyczne.
|
W cyklu 2025/26L:
Gerd Manne, Goelin Kaurin Nilsen, Ny i Norge Tekstbok og Arbeidsbok A1-A2, Fagbokforlaget 2013 Elisabeth Ellingsen, Kirsti MacDonald, Paa vei. Tekstbok og Arbiedsbok, Cappelen Damm 2018 Lena Berg, Jannecke Hofset, God i norsk, Tekstbok og Arbiedsbok A1-A2, Aschehoug 2012
|
Uwagi
|
W cyklu 2025/26L:
Metody i kryteria oceniania: Sprawdzian pisemny - W1, W2, U1, U2, U3, U4, U5 Aktywność na zajęciach - K1, K2, K3, K4, K5
Metody kształcenia na odległość: E-learning / platforma edukacyjna – zamieszczanie materiałów, ćwiczeń i testów online.
Wideokonferencje – zajęcia w Teams z aktywnym udziałem studentów.
Ćwiczenia interaktywne – quizy, zadania gramatyczne, konwersacje online.
Samodzielne projekty i zadania pisemne – np. napisanie e-maila, krótkiego opowiadania, nagranie krótkiego dialogu w języku norweskim.
Kryteria oceny pisemnych testów kontrolnych: 100%-92% bardzo dobry 91%-84% dobry + 83%-76% dobry 75%-68% dostateczny + 67%-60% dostateczny 59% i mniej niedostateczny Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (limit nieusprawiedliwionych nieobecności wynosi dwa spotkania).
Całkowity nakład pracy studenta: 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - uczestnictwo w zajęciach, 90 h - 3 ECTS 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - nauczenie się słownictwa i gramatyki, nauka słówek, ćwiczenia gramatyczne, fiszki, czytanie i słuchanie ze zrozumieniem, teksty, nagrania, podcasty, artykuły po norwesku, pisanie, ćwiczenia pisemne, krótkie e-maile, notatki, mówienie / konwersacje 110 h, 0,5 ECTS - przygotowanie do testów i powtórki 25 h, 0,5 ECTS
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: