Język norweski
1202-SB-JN11-S1
Student odbywa kurs j. norweskiego w wymiarze 270 godz. lekcyjnych, realizowanych przez 6 semestrów. Zajęcia prowadzone są na
trzech
etapach zaawansowania w ramach poziomu A2. Program kursu, w zależności od poziomu, zakłada kształcenie
kompetencjikomunikacyjnej, kulturowej i językowej zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego: Common European
Framework of Reference for Languages. Kurs języka norweskiego kończy się egzaminem pisemnym na poziomie A2.
Zajęcia na kursie języka norweskiego zakładają ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w
naturalnych sytuacjach komunikacyjnych.
Istotnym elementem kursu jest zintegrowanie umiejętności typowych dla życia codziennego z umiejętnościami skierowanymi na życie
nauczelni (kierunek studiów) oraz przyszłą działalność zawodową. W zależności od poziomu kursu student nabiera umiejętności pracy z
prostym tekstem specjalistycznym. Nauczanie gramatyki jest podporządkowane funkcji komunikacyjnej i odbywa się w kontekście
tematyczno-sytuacyjnym.
Tematyka zajęć dostosowana jest do potrzeb studenta i obejmuje szeroko rozumiane sytuacje życia codziennego, realia życia
uniwersyteckiego i przyszłego życia zawodowego oraz aspekty kulturowe w Norwegii. Aspekty kulturowe to przede wszystkim informacje
na temat danego kraju, zwyczaje i obyczaje, wiedza o twórczości kulturalnej. Ważnym elementem realioznawstwa jest zapoznanie się z
innymi poglądami na życie i próba zrozumienia tego, co wydaje się obce.
Nieodzownym aspektem kursu jest rozwijanie świadomości proeuropejskiej oraz autonomii w procesie uczenia się języka
Całkowity nakład pracy studenta
Warunkiem osiągnięcia efektów kształcenia docelowo dla poziomu A2 poza aktywną pracą na zajęciach jest praca indywidualna studenta
poza godzinami zorganizowanymi w wymiarze co najmniej równym ilości godzin lektoratu.
Efekty uczenia się - wiedza
Efektem kształcenia na poszczególnych poziomach językowych (zgodnie z Europejskim Opisem Kształcenia Językowego) jest
osiągnięcie w miarę sprawnej kompetencji językowej umożliwiającej działanie i porozumiewanie się w różnych sytuacjach związanych z
życiem codziennym, przyszłym życiem zawodowym oraz funkcjonowaniem na uczelni.
Efekty uczenia się - umiejętności
Po ukończeniu poziomu A2 student:
1. potrafi zrozumieć wyrażenia i najczęściej używane słowa, związane ze sprawami dla niego ważnymi (np. podstawowe informacje o nim
i jego rodzinie, zakupach, miejscu i regionie zamieszkania, studiowaniu, zatrudnieniu),
2. potrafi zrozumieć główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach.
3. potrafi czytać bardzo krótkie, proste teksty,
4. potrafi znaleźć konkretne, przewidywalne informacje w prostych tekstach dotyczących życia codziennego, takich jak ogłoszenia,
reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy,
5. rozumiem krótkie, proste listy prywatne,
6. potrafi brać udział w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane mu tematy,
7. potrafi sobie radzić w bardzo krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli nie rozumie wystarczająco dużo, by samemu podtrzymać
rozmowę,
8. potrafi posłużyć się ciągiem wyrażeń i zdań, by w prosty sposób opisać swoją rodzinę, innych ludzi, warunki życia, swoje
wykształcenie, uniwersytet, swoją obecną pracę,
9. potrafi pisać krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb,
10. potrafi napisać bardzo prosty list prywatny, na przykład dziękując komuś za coś.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Stosuje samodzielne strategie uczenia się kierując się wskazówkami wykładowcy i rozumie potrzebę dalszego rozwijania własnych
umiejętności językowych
Metody dydaktyczne
Na zajęciach stosowana jest metoda komunikacyjno-kognitywna. Zakłada ona, że język to narzędzie komunikacji, a nauczany materiał
ma odniesienie do konkretnych sytuacji. Dąży się do wykształcenia twórczego podejścia do języka, a błąd traktowany jest jako czynnik
naturalny, sygnał, że proces zachodzi.
Efekty kształcenia w w/w metodzie zależą od właściwie dobranych technik pracy lekcyjnej, do których należą:
- stosowanie różnych mediów (w szerszym rozumieniu tego słowa), np. rzutnika pisma, magnetofonu, magnetowidu, komputera,
Internetu, tablicy oraz gazet, czasopism, wywiadów, filmów itp.,
- stosowanie urozmaiconych form pracy studentów np.: pracy indywidualnej, w parach, w grupach, udziału w dyskusji na forum grupy,
słuchanie wykładu nauczyciela oraz samodzielne wygłaszanie referatów, prezentacji projektów, itp.,
- jednojęzyczność: do porozumiewania się na zajęciach służy język norweski, lektor posługuje się językiem polskim tylko wtedy, gdy jest
to uzasadnione ekonomicznością procesu dydaktycznego,
- stosowanie technik pracy ukierunkowanych na przyszłą aktywność zawodową, takich jak: meta plan, asocjogram, wizualizacja i
prezentacja, prowadzenie rozmowy, kierowanie dyskusją, interpretacja grafik, lektura i streszczanie artykułów fachowych, przedstawianie
wyników prac, praca w formie projektu itp.,
- stosowanie induktywnych technik nauczania, czyli technik wymagających badawczego i odkrywczego podejścia do problemu,
- praca z projektami,
- gry dydaktyczne,
- techniki pracy własnej oraz strategie uczenia się.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W toku nauczania student uzyskuje semestralną ocenę z lektoratu na podstawie poziomu opanowania różnych sprawności językowych.
Na egzamin końcowy składają się następujące części: słuchanie, czytanie ze zrozumieniem i pisanie.
Student realizujący IOS, ITS jest zobowiązany ustalić z prowadzącym do 15 października roku akademickiego formę i tryb zaliczenia
lektoratu.
Szczegółowe ustalenia patrz: Informacje wspólne dla wszystkich grup.
Na końcową ocenę semestralną składają się:
- oceny uzyskane z pisemnych testów kontrolnych
- oceny uzyskane za odpowiedzi ustne z bieżącego materiału,
- prace pisemne, np. listy, zadania domowe (bez oceny, na zaliczenie) podlegają obowiązkowi poprawienia błędów zaznaczonych przez
lektora
- aktywność (wyróżniającą się aktywność na zajęciach promowana jest
podniesieniem zaliczenia o pół oceny).
Kryteria oceny pisemnych testów kontrolnych:
100% - 92% bdb
91% - 84% db+
83%- 76% db
75% - 68% dst+
67% - 60% dst
59% i mniej ndst
Kurs języka norweskiego kończy się egzaminem pisemnym sprawdzającym umiejętności na o na poziomie A2.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi dwa zajęcia).
Literatura
Podręczniki do nauki języka norweskiego dostosowane do poziomu grupy, słowniki, filmy, nagrania, materiały z prasy i Internetu, zbiory
ćwiczeń, materiały autorskie lektora, gry dydaktyczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: