Łacina klasyczna 1202-SB-ŁK11-S1
W poszczególnych, zgodnych z programem studiów semestrach nauki języka łacińskiego, studenci poznawać będą zasady wymowy i akcentowania wyrazów łacińskich oraz podstawowe zagadnienia z fleksji i składni języka łacińskiego, technikę tłumaczenia zdania, a także łacińską leksykę w zakresie umożliwiającym tłumaczenie prostych tekstów, rozumienie i właściwe stosowanie zwrotów i wyrażeń funkcjonujących w kulturze i języku polskim oraz w językach nowożytnych. Tłumaczone teksty umożliwią studentom poznanie historii i kultury starożytnej Grecji i Rzymu i dostrzeganie związków kultury europejskiej z antykiem.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
I. METODY:
1. Ocena ciągła bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności na zajęciach - W01, W03, W04, U01, U02, U03, K01.
2. Testy gramatyczno - tłumaczeniowe - W01, W03, W04, U01.
3. Sprawdzian ze znajomości materiału leksykalnego oraz łacińskich zwrotów i wyrażeń - W02, W04, U02, U03.
4. Sprawdzian z tłumaczenia zdań i tekstów łacińskich - W01, U01.
II. KRYTERIA:
1. Pozytywna ocena z testów (gramatyczno - tłumaczeniowych, leksykalnych, z tłumaczenia zdań i tekstów łacińskich oraz ze znajomości sentencji i wyrażeń łacińskich).
2. Wykonania zadań/ ćwiczeń umieszczonych na platformie Moodle.
Literatura
1.Appel H., Bis repetita placent. Repetytorium z języka łacińskiego dla studentów historii.
2. B. Awianowicz, Język łaciński z elementami epigrafiki i numizmatyki rzymskiej, Toruń 2007.
3. O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, warszawa 2006.
4. L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2008.
5. S. Wilczyński, T. Zarych, LECTIO LATINA dla klasy I liceum ogólnokształcącego, WSiP, Warszawa 1989.
6. K. Kumaniecki, Słownik łacińsko - polski, Warszawa 1999 lub J. Korpanty, Mały słownik łacińsko - polski, Warszawa 2005.
7. Ks. A. Jougan, Słownik kościelny łacińsko-polski, Warszawa 1992.
8. J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 2007.
9. Materiały opracowane przez prowadzącego zajęcia.
* Materiały do zajęć realizowanych w formie zdalnej umieszczone na Platformie Moodle w kursie: ŁACINA-STUDIA SKANDYNAWSKO-BAŁTYCKIE, : https://moodle.umk.pl/SPNJO/course/view.php?id=524
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: