Źródła do historii Holocaustu 1202-OG-ZDHH
1. Zajęcia organizacyjne
2. Źródła do historii Holocaustu, podział, specyfika, przykłady – zajęcia wprowadzające
3. Źródła do historii i kultury Żydów
4. Antysemityzm w ustawodawstwie Trzeciej Rzeszy – przykłady dokumentów
5. Literatura i prasa propagandowa
6. Pamiętniki i wspomnienia ocalonych z Holocaustu
7. Archiwum Ringelbluma
8. Relacje audio i wideo
9. Relacje dzieci ocalonych z Holocaustu
10. Wywiady z ocalonymi (przeprowadzane osobiście)
11. Żydowska prasa podziemna
12. Dokumentacja obozowa
13. Zdjęcia z okresu Zagłady
14. Twórczość obozowa (poezja, muzyka, obrazy, grafiki itp.)
15. Zajęcia podsumowujące, test końcowy
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie aktywności studenta na zajęciach.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podstawowa literatura:
1. Archiwum Ringelbluma, Tom 1: Listy o Zagładzie, oprac. Ruta Sakowska
2. Archiwum Ringelbluma, Tom 2: Dzieci – Tajne nauczanie w Getcie Warszawskim, oprac. Ruta Sakowska
3. Archiwum Ringelbluma, Tom 33: Getto Warszawskie cz. I, oprac. Tadeusz Epsztein i Katarzyna Person.
4. Archiwum Ringelbluma, Tom 5: Getto Warszawskie, oprac. Katarzyna Person.
5. Archiwum Ringelbluma: Tom 34 Getto Warszawskie cz. II, oprac. Tadeusz Epsztein.
6. Bikont A., Cena. W poszukiwaniu żydowskich dzieci po wojnie, Wołowiec 2022.
7. Domarus M., Hitler. Reden und Proklamationen 1932–1945. Kommentiert von einem deutschen Zeitgenossen, t. 1–4, Wiesbaden 1973.
8. Dzieci Holocaustu mówią, t. 1, do druku przygotowała W. Śliwowska, Warszawa 1993.
9. Dzieci Holocaustu mówią, t. 2, do druku przygotowali J. Gutenbaum i A. Latała, Warszawa 2001.
10. Dzieci Holocaustu mówią, t. 3, do druku przygotowały K. Meloch i H. Szostkiewicz, Warszawa 2008.
11. Dzieci Holocaustu mówią, t. 4, do druku przygotowały K. Meloch i H. Szostkiewicz, Warszawa 2012.
12. Dzieci Holocaustu mówią, t. 5, zredagowała i do druku przygotowała A. Kołacińska-Gałązka, Warszawa 2013.
13. Dzieci żydowskie w czasach Zagłady. Wczesne świadectwa 1944–1948. Relacje dziecięce ze zbiorów Centralnej Żydowskiej Komisji Historycznej, przeł. E. Bergman, P. Kendziorek, K. Szymaniak, oprac. O. Orzeł, Warszawa 2014.
14. Faschismus – Getto – Massenmord: Dokumentation über Ausrottung und Widerstand der Juden in Polen während des zweiten Weltkrieges, Hrsg. Jüdischen Historischen Institut Warschau, Berlin 1961.
15. Hitler A., Mein Kampf. Eine kritische Edition, Herausgegeben von Ch. Hartmann, T. Vordermayer, O. Plöckinger, R. Töppel, Band I–II, München – Berlin 2016.
16. Hitler A., Rozmowy przy stole 1941–1944. Rozmowy w Kwaterze Głównej zapisane na polecenie Martina Bormanna przez jego adiutanta Heinricha Heima, Warszawa 1996.
17. Michlic J.B., Piętno Zagłady. Wojenna i powojenna historia oraz pamięć żydowskich dzieci ocalałych w Polsce, przeł. A. Musiał, Warszawa 2020.
18. Okupacja i ruch oporu w dzienniku Hansa Franka. Tom I: 1939–1942, Warszawa 1972.
19. Okupacja i ruch oporu w dzienniku Hansa Franka. Tom II: 1943–1945, Warszawa 1972.
Literatury wspomnieniowa, a także materiały źródłowe (w relacje żydowskie audio i video) będą udostępniane i rekomendowane podczas zajęć. Studenci otrzymają listę z zalecaną literaturą na każde spotkanie w ramach kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: