Wprowadzenie do historii Holocaustu 1202-OG-WDHH
1. Zajęcia organizacyjne
2. Historia i kultura Żydów – zajęcia wprowadzające
3. Antysemityzm w Europie – przełom XIX i XX w.
4. Ruch narodowosocjalistyczny w Niemczech i jego składowe, ze szczególnym uwzględnieniem antysemityzmu
5. Sytuacja Żydów w Polsce w okresie międzywojennym
6. Włochy i ideologia faszystowska wobec Żydów
7. Sytuacja Żydów w Europie Środkowo-Wschodniej
8. Propaganda antyżydowska w okresie międzywojennym
9. Ustawodawstwo antyżydowskie w Trzeciej Rzeszy
10. Polenaktion i casus Herszela Grynszpana
11. Noc Kryształowa i jej konsekwencje
12. Eugenika – rozwój na świecie, w szczególności w Niemczech
13. Wychowanie w duchu narodowego socjalizmu – antysemityzm w szkole i w domu
14. Sytuacja Żydów europejskich w przeddzień wybuchu II wojny światowej
15. Zajęcia podsumowujące
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie aktywności studenta na zajęciach, referatu wygłoszonego na zajęciach (15-20 minut) oraz końcowego testu sprawdzającego wiedzę studentów pozyskaną w trakcie ćwiczeń.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podstawowa literatura w jęz. polskim:
1. Ezra Mendelsohn, Żydzi Europy Środkowo-Wschodniej w okresie międzywojennym, Warszawa 1992.
2. Michael Burleigh, Trzecia Rzesza. Nowa historia, Warszawa 2002.
3. Teresa Prekerowa, Zarys dziejów Żydów w Polsce 1939-1945, Warszawa 1992.
4. Najnowsze dzieje Żydów w Polsce w zarysie (do 1950 roku), pod red. J. Tomaszewskiego, Warszawa 1993.
5. Następstwa Zagłady Żydów. Polska 1944-2010, red. M. Adamczyk-Garbowska, F. Tych, Lublin 2011
6. Raul Hilberg, Sprawcy ofiary świadkowie. Zagłada Żydów 1933–1945, Warszawa 2007.
7. Martin Gilbert, Atlas historii Holocaustu, Kryspinów 2001.
8. Michael Marrus, Holocaust. Historiografia, Warszawa 1993.
Literatura dodatkowa w postaci wybranych artykułów i rozdziałów opracowań monograficznych oraz literatury wspomnieniowej, a także materiałów źródłowych będzie udostępniana i rekomendowana podczas zajęć. Studenci otrzymają listę z zalecaną literaturą na każde spotkanie w ramach kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: