Obraz Holocaustu w literaturze i filmie 1202-OG-OHLF
1. Zajęcia organizacyjne
2. Literatura i film – źródło wiedzy o Holocauście? – zajęcia wprowadzające
3. „Idź i patrz” („Idi i smotri”) – obraz wojny na Wschodzie
4. „Dziennik Anne Frank” – zapiski z ukrycia
5. „Pianista” – opowieść o „dobrym Niemcu”?
6. „Los utracony” – jednostka ofiarą reżimu
7. „Lista Schindlera” – jak ratowano Żydów podczas wojny
8. „Rozmowy z katem” – zderzenie światopoglądów
9. „Malowany ptak” – świat oczyma chłopca
10. „Życie jest piękne” („La vita è bella”), „Chłopiec w pasiastej piżamie” (The Boy in the Striped Pyjams”) – Holocaust z perspektywy dziecka
11. „Wybór Zofii” („Sophie’s Choice”) – obraz powojennej traumy
12. „Oskarżam Auschwitz”, „Włoskie szpilki” – trauma drugiego pokolenia
13. „Syn Szawła” („Saul fia”) – migawki z piekła obozu
14. „Bękarty wojny” („Inglourious Basterds”), „Jojo Rabbit” – nietypowa forma opowiadania o Holocauście?
15. Zajęcia podsumowujące
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie obecności oraz aktywności studenta na zajęciach.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podstawowa literatura:
1. Frank A., Dziennik Anne Frank, przeł. A. Oczko, Warszawa 2020.
2. Grynberg M., Oskarżam Auschwitz. Opowieści rodzinne, Warszawa 2021.
3. Kartesz I., Los utracony, przeł. K. Pisarska, Warszawa 2022.
4. Kosiński J., Malowany ptak, przeł. T. Mirkowicz, Warszawa 1989.
5. Literatura polska wobec Zagłady, red. S. Buryła, D. Krawczyńska, J. Leociak, Warszawa 2012.
6. Moczarski K., Rozmowy z katem, Warszawa 1992.
7. Podwójna śmierć. Rozważania o literaturze Holocaustu, red. A. Rosenfeld, przeł. Barbara Krawcowicz, Warszawa 2003.
8. Tulli M., Włoskie szpilki, Warszawa 2021.
Filmy:
9. „Bękarty wojny” („Inglourious Basterds”), reż. Quentin Tarantino, Stany Zjednoczone/Niemcy 2009.
10. „Chłopiec w pasiastej piżamie” (The Boy in the Striped Pyjams”), reż. Mark Herman, Stany Zjednoczone/Wielka Brytania 2008.
11. „Idź i patrz” („Idi i smotri”), reż. Elem Klimow, ZSRS 1985.
12. „Jojo Rabbit”, reż. Taika Waititi, Niemcy/Stany Zjednoczone/Czechy/Nowa Zelandia 2020.
13. „Lista Schindlera” („Schindler’s List”), reż. Steven Spielberg, Stany Zjednoczone 1993.
14. „Pianista”, reż. Roman Polański, Francja/Polska/Wielka Brytania/Niemcy 2002.
15. „Syn Szawła” („Saul fia”), reż. László Nemes, Węgry 2015.
16. „Wybór Zofii” („Sophie’s Choice”), reż. Alan J. Pakula, Stany Zjednoczone/Wielka Brytania 1982.
17. „Życie jest piękne” („La vita è bella”), reż. Roberto Benigni, Włochy 1999.
Literatura dodatkowa w postaci wybranych artykułów i rozdziałów opracowań monograficznych oraz literatury wspomnieniowej, a także materiałów źródłowych będzie udostępniana i rekomendowana podczas zajęć. Studenci otrzymają listę z zalecaną literaturą na każde spotkanie w ramach kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: