Miasto i zamek Malbork w czasach konserwatorów Conrada Steinbrechta (1849-1923) i Bernharda Schmida (1872-1947). Utracone dziedzictwo kulturowe? 1202-OG-MZMCSBS
Celem wykładu jest przedstawienie miasta i zamku malborskiego w czasach dwóch wybitnych niemieckich konserwatorów zabytków w Malborku (Marienburg), czyli w II połowie XIX i I połowie XX w. Ich działalność w Malborku skupiona nie tylko na pokrzyżackim zamku, ale również na mieście, ważnym ośrodku Prus Zachodnich i - od 1919 r. - Prus Wschodnich, przyniosła znaczący ślad, widoczny do dziś, pomimo katastrofy dóbr kultury w 1945 r. Główną tezą wykładu jest zakwestionowanie poglądu, utrwalonego bardziej w niemieckiej niż polskiej literaturze naukowej i wspomnieniowej, że koniec II wojny światowej przyczynił się do upadku niemieckiego dziedzictwa kulturalnego w Malborku.
Celem zajęć w poszczególnych wykładach jest rozwiązanie następujących problemów badawczych:
1. Jakie źródła historyczne posiadamy do dziejów miasta, zamku i wyżej wymienionych konserwatorów?
2. Na czym polegała rola i specyfika miasta w połowie XIX w. w porównaniu do okresów wcześniejszych?
3. Jaki był jego skład społeczny i demograficzny?
4. Co działo się z zamkiem malborskim w czasach odbudowy romantycznej?
5. Z jakim doświadczeniem naukowo-konserwatorskim przybyli do Malborka dwaj wybitni przedstawiciele niemieckiej szkoły konserwacji zabytków – Conrad Steinbrecht i Bernhard Schmid?
6. Jakimi zbiorami muzealnymi i bibliotecznymi dysponowało miasto i zamek na przełomie XIX/ XX w.?
7. Jakie były cele, przebieg i efekty restauracji scjentystycznej zamku malborskiego i co z jej efektów przetrwało współcześnie?
8. W czym tkwiły podobieństwa i różnice w praktyce konserwatorskiej i działalności naukowej pomiędzy Conradem Steinbrechtem i Bernhardem Schmidem?
9. Co stało się ze zbiorami muzealnymi i księgozbiorami malborskimi po 1945 r.?
10. W jakiej skali Uniwersytet Mikołaja Kopernika partycypował w akcji przejmowania tych zbiorów, a w jakiej instytucje kultury z Warszawy i Gdańska?
11. W jakiej części zbiory te uległy bezpowrotnemu zniszczeniu?
12. Jakie dobra kultury pozostały w mieście Malborku po 1945 r.?
Podczas wykładu zostaną zaprezentowane liczne reprodukcje źródeł ikonograficznych, zdjęcia, widoki oraz źródła kartograficzne.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- aktywność
Kryteria oceniania:
Wykład: zaliczenie bez oceny
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. M. Arszyński, Idea - pamięć - troska : rola zabytków w przestrzeni społecznej i formy działań na rzecz ich zachowania od starożytności do połowy XX wieku,Malbork 2007.
2. H. Boockmann, Die Marienburg im 19. Jahrhundert. Propyläen Verlag, Frankfurt am Main u. a. 1982W.
3. Wiesław Sieradzan, Bernhard Schmid (1872-1945). Księgozbiór prywatny ostatniego niemieckiego konserwatora zamku malborskiego, Malbork 2011.
4. Wiesław Sieradzan, Verlorenes Kulturerbe? Leben und Werk des Konservators von Westpreußen Bernhard Schmid (1872–1947), Toruń 2019.
5. K. Górski, Dzieje Malborka, Gdańsk 1973.
6. Karol Górski, Autobiografia naukowa, pod red. W. Sieradzana, Toruń 2003
7. M. Kilarski, Odbudowa i konserwacja zespołu zamkowego w Malborku w latach 1945-2000; [red. Michał Woźniak, Mariusz Mierzwiński], Malbork 2007.
8. Księgozbiory rozproszone, losy księgozbiorów historycznych po ii wojnie światowej, pod red. A. Suciak, Malbork 2015
9. W służbie zabytków, pod red. J. Hochleitnera i K. Polejowskiego, Malbork 2007.
10. Vanessa de Senarclens (Hg.), Bücher und ihre Wege. Bibliomigration zwischen Deutschland und Polen seit 1939, Brill 2023.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: