Historia w grach wideo 1202-OG-HGW
Problematyka zajęć obejmuje miejsce gier wideo we współczesnej kulturze ze szczególnym naciskiem na produkcje oparte na szeroko rozumianych motywach historycznych. Studenci zapoznają się z różnymi sposobami prezentacji i wykorzystywania historii w tym medium audiowizualnym. Nauczą się również metod krytycznej analizy dzieł kultury wykorzystujących historyczne inspiracje.
Zajęcia mają też na celu wstępne przygotowanie studentów do przyszłej pracy na rynku gier wideo, ze zwróceniem uwagi na wymogi tego rynku, problemy związane z kreacją światów opartych na historii i miejsce humanistów w branży. Założeniem programu jest otwarcie studentów na nowatorskie i kreatywne podejście do wiedzy historycznej.
Na zajęciach zostaną poruszone następujące tematy:
1. Historia gier wideo
2. Charakterystyka i typologia gier jako mediów audiowizualnych
3. Rynek gier wideo
4. Kultura gamingu
5. Metody analizy gier
6. Kreacja świata w grach opartych na historii
7. Narracja w grach wideo a narracja historyczna
8. Wykorzystanie historii w mechanice gier wideo
9. Historyczna analiza dziejów świata gry
10. Edukacyjne i popularyzatorskie aspekty gier wideo
11. Problemy grywalizacji historii
12. Historyk/humanista jako współtwórca gry wideo/twórca treści gamingowych
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach
2. Aktywny udział w dyskusji
3. Stworzenie koncepcji gry wideo w małych grupach i jej prezentacja na zajęciach
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Gra w historię, historia w grach, red. T. Bazylewicz, Ł. Hajdrych, Poznań 2018
Historia Ludens. The Playing Historian, red. A. von Lünen, K. J. Lewis, B. Litherland, P. Cullum, New York/London 2020
History in Games. Contingencies of an Authentic Past, red. M. Lorber, F. Zimmermann, Bielefeld 2020
Marak Katarzyna, Markocki Miłosz, Aspekty funkcjonowania gier cyfrowych we współczesnej kulturze. Studia przypadków, Toruń 2016
McCall Jeremiah, Playing with the past: history and video games (and why it might matter), “Journal of Geek Studies” 6/1 (2019): 29-48
Pitrus Andrzej, Olbrzym w cieniu. Gry wideo w kulturze audiowizualnej, Kraków 2012
Sitarski Piotr, Obroty kół historii. O historiozofii w grach komputerowych, w: Historia w kulturze współczesnej. Niekonwencjonalne podejścia do przeszłości, red. P. Witek, M. Mazur, E. Solska, Lublin 2011: 53-60
Szymala Jacek, Letspleje: edurozrywka i historia w działaniu. W stronę performatycznego modelu dydaktyki, “Edukacja Kultura Społeczeństwo” 3 (2022): 135-159
Wojdon Joanna, Gry komputerowe (gry wideo) o tematyce historycznej, w: Historia w przestrzeni publicznej, red. J. Wojdon, Warszawa 2022: 489-494
Wojdon Joanna, Miasto wirtualne. Obraz miasta w wybranych grach komputerowych, w: Edukacja, red. G. Pańko, M. Skotnicka-Palka, B. Techmańska, Wrocław 2013: 91-103
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: