Współczesna biurowość 1202-OG-BK-WB
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy dotyczącej planowania, organizowania oraz kontrolowania w procesie aktotwórczym we współczesnych instytucjach. Istotą zajęć jest maksymalnie praktyczne spojrzenie na współczesną biurowość, dlatego osoby studiujące - po utrwaleniu podstawowej terminologii związanej z zarządzaniem dokumentacją - rozpoczną dogłębną analizę wewnętrznych normatywów regulujących biurowość i aktualnie obowiązujących w wybranych jednostkach organizacyjnych. Celem zajęć będzie także zbudowanie wśród uczestników (a zatem przyszłych zarządców dokumentacji) przeświadczenia o zmieniających się normach, regulacjach prawnych oraz praktykach, co z kolei implikuje konieczność ustawicznego dokształcania, dążenia do rozwoju, podnoszenia kwalifikacji i budowania własnego profesjonalizmu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Na ocenę końcową wpływ mają 3 elementy:
1.Obecność i aktywność na zajęciach. Podczas zajęć istotne będzie zapoznawanie się z podstawowymi materiałami o charakterze instruktażowym (wewnętrznymi normatywami biurowymi realnie obowiązującymi w instytucjach), ocena procesu zarządzania dokumentacją, współdziałanie z innymi uczestnikami podczas ćwiczeń grupowych.
(K_W02, K_W07, K_W22) - waga 10%
2. Przygotowanie zadań cząstkowych związanych z dokumentowaniem przebiegu załatwiania spraw urzędowych. Osoba studiująca powinna logicznie oraz krytycznie spojrzeć na przygotowane przez prowadzącego kazusy, samodzielnie ocenić materiał dydaktyczny oraz podjąć decyzję w zakresie dalszego procedowania spraw, wcielić się w zarządcę dokumentacji, koordynując proces załatwienia sprawy oraz zastosować jasną komunikację urzędową, sporządzając odpowiedzi na pisma. Istotą projektu będzie "wcielenie się" w pracowników kancelarii na trzech stanowiskach (osoba pracująca w kancelarii ogólnej, decydent/ka, referent/ka), w związku z czym konieczne będzie kreatywne "wcielanie się" w role, budowanie relacji z zespołem, umiejętność delegowania obowiązków (szczególnie istotna przy czynności dekretowania pism), elastyczne podejście do pojawiających się w toku załatwienia spraw problemów oraz szybkie reagowanie na zmieniające się czynniki. Efekt prac - jako pochodna samodzielności, sumienności i dokładności, konsekwencji działań oraz zaangażowania - pełna teczka aktowa gotowa do archiwizacji (która zostanie omówiona podczas zajęć w kolejnym semestrze "Zarządzania dokumentacją we współczesnym archiwum bieżącym" będzie jednym z elementów oceny końcowej.
(K_U01, K_U07, K_U10, K_U14, K_K01) - waga 30%
3. Sprawdzian pisemny ze znajomości zagadnień teoretycznych (formie testu - pytania zamknięte, pytania otwarte) oraz umiejętności praktycznych (K_W02, K_W07, K_W22 ) - waga 60%
Ocena testu:
bardzo dobry - 91-100 %
dobry plus - 80-90%
dobry - 70-79%
dostateczny plus - 60-69%
dostateczny - 50-59%
niedostateczny - 0%-49%
Literatura
Akty prawne:
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych, Dziennik Ustaw, 2011, nr 14, poz. 67.
Instrukcje kancelaryjne obowiązujące w wybranych jednostkach organizacyjnych.
Opracowania:
Współczesna biurowość. Zagadnienia ogólne (Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 1), red. H. Robótka, Toruń 2010.
Współczesna dokumentacja typowa (Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 5), red. P. Bunkowska, M.Jabłońska, H. Robótka, Toruń 2014.
Zarządzanie dokumentacją. Badania i dydaktyka (Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 7), red. R. Degen, M. Jabłońska, Toruń 2016.
Zarządzanie dokumentacją w instytucji. Czynniki sprzyjające i ograniczenia (Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 9), red. R. Degen, M. Jabłońska, Toruń 2020.
Dobre praktyki zarządzania dokumentacją (Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 10), red. K. Pepłowska, M. Smoczyński, Toruń 2022.
Vademecum kancelaryjno-archiwalne, pod red. K. Stryjkowskiego, Poznań 2001, 2006.
Radtke I., Kancelaria współczesna, „Archeion”, t. 100, 1999, s. 28-50.
Organizacja pracy biurowej, pod red. E. Mitury, Warszawa 2009.
Wybrana literatura rozproszona w czasopismach branżowych, potrzebna do przygotowania projektu zaliczeniowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: