Systemy teleinformatyczne w administracji i biznesie 1202-OG-BK-STAB
Podczas zajęć podejmowane są następujące zagadnienia:
1. Informatyzacja biurowości w Polsce - historia, znaczenie, perspektywy.
2. Platforma ePUAP.
3. Sektorowe systemy teleinformatyczne wykorzystywane w administracji (przykłady).
4. Systemy teleinformatyczne wykorzystywane w podmiotach publicznych do zarządzania dokumentacją (projekt zaliczeniowy).
5. Systemy teleinformatyczne i informatyczne wykorzystywane w podmiotach publicznych i biznesie do zarządzania dokumentacją (ćwiczenia praktyczne) - EZD RP, Bitrix24, HubSpot, FolderIt, Madkom EZD, Baseline, Ready_™ i inne. Lista wykorzystanego oprogramowania pozostanie płynna i będzie zmieniać się w miarę możliwości natury logistycznej i formalnej.
6. Projektowanie nowych technologii wykorzystywanych w administracji na przykładzie systemu dziedzinowego SOLR Ministerstwa Zdrowia.
7. Podobieństwa i różnice charakteryzujące systemy teleinformatyczne wykorzystywane w administracji i biznesie (m.in. nastawienia biznesowego, instruowania użytkowników, funkcjonalności monitorowania wyników).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wpływ na ocenę końcową mają:
- sumienność oraz dokładność w zakresie bieżącego przygotowania do zajęć, aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- przeprowadzenie projektu zaliczeniowego, krytyczne przeanalizowanie jego wyników oraz przedstawienie ich na forum grupy. Osoby studiujące będą musiały samodzielnie koordynować przeprowadzenie projektu, wykazać się elastycznością (wobec zmieniającej się z powodów zewnętrznych grupy badawczej), zaangażowaniem i umiejętnością jasnej komunikacji urzędowej oraz konsekwentnie realizować plan projektu. Zgromadzone dane badawcze powinny zostać poddane krytycznej analizie. Efektem projektu będzie wspólne przygotowanie mapy systemów teleinformatycznych wykorzystywanych do zarządzania dokumentacją w polskich podmiotach publicznych. Kreatywna prezentacja wyników projektu będzie dodatkowym atutem.
- wynik sprawdzianu zaliczeniowego z umiejętności posługiwania się systemami teleinformatycznymi i narzędziami informatycznymi poznanymi na zajęciach,
- wynik sprawdzianu pisemnego.
Ocena testu:
bardzo dobry - 91-100 %
dobry plus - 80-90%
dobry - 70-79%
dostateczny plus - 60-69%
dostateczny - 50-59%
niedostateczny - 0%-49%
Literatura
Źródła publikowane:
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. 2021 r. poz. 670).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 2006 r. w sprawie Planu Informatyzacji Państwa na rok 2006 (Dz. U. 2006, nr 147, poz. 1064).
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 października 2006 r. w sprawie niezbędnych elementów struktury dokumentów elektronicznych (Dz. U. 2006, nr 206, poz. 1517).
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 października 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu postepowania z dokumentami elektronicznymi (Dz. U. 2006, nr 206, poz. 1518).
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie wymagań technicznych formatów zapisu informatycznych nośników danych na których utrwalono materiały archiwalne przekazywane do archiwów państwowych (Dz. U. 2006 nr 206, poz. 1519).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 marca 2007 r. w sprawie Planu Informatyzacji Państwa na lata 2007–2010 (Dz. U. 2010, nr 61, poz. 415).
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. 2011, nr 14 poz. 67).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. 2017, poz. 2247).
Projekt Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia w sprawie Planu Informatyzacja Państwa na lata 2011–2015, www.kwrist.mswia.gov.pl/download.php?s=60&id=5396 [dostęp: 03.10.2021].
Strategia Informatyzacji Rzeczypospolitej – ePolska na lata 2004–2006, https://www.ekonomiaspoleczna.gov.pl/files/pozytek/e_Polska_2004_06.pdf, [dostęp 03.10.2021].
Wpływ cyfryzacji na działanie urzędów administracji publicznej w Polsce w 2014 r. Raport Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, https://dane.gov.pl/pl/dataset/699,wpyw-cyfryzacji-na-dziaanie-urzedow-administracji-publicznej-w-polsce, [dostęp: 03.10.2021].
Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa na lata 2014–2022, https://mc.bip.gov.pl/programy-realizowane-w-mc/program-zintegrowanej-informatyzacji-panstwa-realizacja-na-lata-2014-2022.html [dostęp: 12.04.2021]
Podstawowa literatura:
Abgarowicz G, Perłakowska E., Prasal A., Procedury elektronicznego zarządzania dokumentacją w administracji, Warszawa 2018.
Drzewiecka D., Mapa topograficzna systemów EZD w Polsce, https://www.researchgate.net/publication/350995527_Mapa_topograficzna_systemow_EZD_w_Polsce [dostęp: 03.10.2021].
Janowski J., Administracja elektroniczna. Kształtowanie się informatycznego prawa administracyjnego i elektronicznego postępowania administracyjnego w Polsce, Warszawa 2009.
Konstankiewicz M., Podstawy prawne funkcjonowania elektronicznego zarządzania dokumentacją w instytucjach naukowych i kulturalnych, [w:] Rola archiwów w procesie wdrażania systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją. Z doświadczeń archiwów, szkół wyższych, instytucji naukowych i kulturalnych oraz państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych, red. A. Barciak, D. Drzewiecka, K. Pepłowska, Katowice 2018.
Robótka H., Zarządzanie dokumentacją w dobie informatyzacji, [w:] Biblioteka Zarządcy dokumentacji, t. 9, Zarządzanie dokumentacją w instytucji. Czynniki sprzyjające i ograniczenia, red. R. Degen, M. Jabłońska, Toruń 2020.
Drzewiecka D., Karaś T., Wdrażanie systemu elektronicznego obiegu dokumentacji w Urzędzie Miasta Krakowa – wybrane problemy, [w:] Rola archiwów w procesie wdrażania systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją. Z doświadczeń archiwów szkół wyższych, instytucji naukowych i kulturalnych oraz państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych, red. A. Barciak, D. Drzewiecka, K. Pepłowska, Katowice 2018.
Inne:
Strony internetowe producentów narzędzi informatycznych wykorzystywanych w administracji i biznesie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: