Historia w telewizji i filmie 1202-OG-BK-HwTiF
1. Historia kina i filmu
2. Dzieje telewizji na świecie i w Polsce
3. Historia w dokumencie – rola filmów dokumentalnych w narracji historycznej
4. Wątki historyczne w filmach fabularnych
5. Tematyczne kanały telewizyjne poświęcone historii
6. Polska Kronika Filmowa jako element utrwalania historii i propagandy
7. Telewizyjne relacje reporterów i korespondentów jako odbicie współczesnych konfliktów zbrojnych
8. Kreacja obrazu dziejów państw, królestw i narodów w wybranych serialach historycznych
9. Polska kinematografia w okresie PRL wobec historii
10. Współczesne kino historyczne w Polsce
11. „Historia na żywo” – transmisje telewizyjne z ważnych wydarzeń o znaczeniu historycznym
12. Publicystyka telewizyjna jako sposób analizy historii najnowszej w Polsce
13. Sposób oddania realiów historycznych w najnowszych produkcjach filmowych na świecie
14. Wątki historyczne w reklamie i telewizyjnych programach rozrywkowych
15. Film jako źródło historyczne
16. Ekranizacje najważniejszych polskich powieści historycznych
17. Dzieje cenzury kinowej i telewizyjnej
18. Historia w filmach z gatunku fantasy
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- praca zespołowa nad doborem i prezentacją przykładów filmów omawianych podczas zajęć. Ocenie zostaną poddane umiejętności pracy w grupie, szukanie porozumienia, współdziałania i dostosowania się do potrzeb innych, zarządzania czasem i grupą.
- aktywny udział w dyskusji pozwalający zweryfikować umiejętności w zakresie asertywności, sumienności w przygotowaniu do dyskusji, samodzielność opinii i zaangażowania oraz umiejętności negocjowania i perswazji.
- przygotowanie i wygłoszenie referatu wraz z towarzyszącą mu prezentacją na wybrany temat z zakresu sposobów prezentacji historii w telewizji i filmie kinowym pod kątem ich rzetelności badawczej i atrakcyjności dla widza. Ocenie będzie podlegała umiejętność jasnego przekazywania treści, myślenia krytycznego i formułowania ocen, a także umiejętności dzielenia się wiedzą. Referat musi być przygotowany zgodnie z zasadami etyki nauki.
Ocena końcowa jest średnią z ocen cząstkowych.
Skala ocen:
4,75–5,00 bardzo dobry
4,25–4,74 dobry plus
3,75–4,24 dobry
3,25–3,74 dostateczny plus
2,75–3,24 dostateczny
0–2,74 niedostateczny
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
P. Witek, Kultura, film, historia- metodologiczne problemy doświadczenia audiowizualnego, Lublin 2005.
D. Skotarczak, Historia wizualna, Poznań 2012.
Media audiowizualne w warsztacie historyka, pod red. D. Skotarczak, Poznań 2008.
Literatura uzupełniająca:
J. Lemann-Zajiček, Kino i polityka. Polski film dokumentalny 1945-1949, Łódź 2003.
I. Kowalczyk, Podróż do przeszłości Interpretacje najnowszej historii w polskiej sztuce krytycznej, Warszawa 2010.
M. Ferro, Kino i historia, przekł. T. Falkowski, Warszawa 2011
Dokument filmowy i telewizyjny, pod red. nauk. M. Szczurowskiego, Toruń 2004.
M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000.
Film i historia. Antologia, pod red. I. Kurz, Warszawa 2008.
Film jako źródło historyczne. XI Powszechny Zjazd Historyków Polskich w Toruniu. Sympozjum 5, (10 wrzesnia 1974 r.), pod red. J. Pakulskiego, Toruń 1974.
Polskie kino dokumentalne 1989-2009. Historia polityczna, pod red. A. Wiśniewskiej, Warszawa 2011.
Kino polskie wobec II wojny światowej, pod red. P. Zwierzchowskiego, D. Mazur, M. Guzka, Bydgoszcz 2011.
M. Hendrykowska, Film polski wobec wojny i okupacji - tematy, motywy, pytania, Poznań 2011.
R. Marszałek , Polska wojna w obcym filmie, Wrocław 1976.
M. Borkowski, Wojsko w filmie polskim, Warszawa 2000.
R. Marszałek, Film i historia. Sposoby i funkcje odtwarzania historii (I), [w:] “Kino”, nr 1(181), 1981
M. Hopfinger, Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997;
M. Hopfinger, Kultura współczesna – audiowizualność, Warszawa 1985;
M. Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003.
Kronika filmu, opr. M. B. Michalik [et al.], Warszawa 1995.
Kino ma 100 lat - dekada po dekadzie, pod red. J. Reka i E. Ostrowskiej, Łódź 1998.
A. Helman, J, Ostaszewski, Historia myśli filmowej - podręcznik, Gdańsk 2010.
M. Wojtyński, Telewizja w Polsce do 1972 roku, Warszawa 2011.
J. Kończak, Od Tele-Echa do Polskiego Zoo - ewolucja programu TVP, Warszawa 2008.
J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008.
A. Morstin-Popławska, Jak daleko stąd do raju? Religia jako pamięć w polskim filmie fabularnym, Kraków 2010.
B. Bernacki, Stawka większa niż życie - serial wszech czasów, Warszawa 2003.
Czterej pancerni i pies: śladem filmowej sagi w Bydgoszczy, pod red. T. Izajasza, Bydgoszcz 2013.
1920 - Wojna i miłość, pod red. J. Grześkowiak-Stepowicz, Warszawa 2011.
G. Balski, Reżyserzy filmów zagranicznych rozpowszechnianych w Polsce 1945-1981, Warszawa 1985
A. Wróblewska, Rynek filmowy w Polsce, Warszawa 2014
K. Kucharski, Kino plus - film i dystrybucja kinowa w Polsce w latach 1990-2000, Toruń 2002
B. Matuszewski, Nowe źródło historii. Ożywiona fotografia - czym jest, czym być powinna, Warszawa 1995.
Dokumentalizacje, Akademickie Centrum Kultury Uniwersytetu Gdańskiego "Alternator", Gdańsk 2013.
M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2000.
K. Karabasz, Odczytać czas, Łódź 1999.
D. B. Sova, 125 zakazanych filmów. Historia cenzury w kinie, z ang. przeł. M. Hen, Warszawa 2006.
G. Adamowicz-Grzyb, Jak promowano film "Ogniem i mieczem" Jerzego Hoffmana, Warszawa 2014.
Ogniem i mieczem. Scenografia, kostiumy, militaria. Wystawa, [red. B. Kurowska, M. Kuźmicki], Łódź 1999.
Stara baśń - kiedy słońce było bogiem od kuchni, opr. T. Byczkowski, Poznań 2003.
J. Płażewski, Historia filmu 1895-2000, Warszawa 2001.
R. Arnheim, Film jako sztuka, tłum. W. Wertenstein, Warszawa 1961.
T. Gruszczyk, Czytanie filmu - oglądanie literatury. Propozycje interpretacji do spotkań edukacyjnych, Katowice 2015.
A. Ogonowska, Tekst filmowy we współczesnym pejzażu kulturowym, Kraków 2004.
R. Syska, Film i przemoc. Sposoby obrazowania przemocy w kinie, Kraków 2003.
B. Bakuła, Obrazy przeszłości w kulturze filmowej, [w:] Przeszłość w kinie Europy Środkowej i Wschodniej po 1989 roku. Zbiór materiałów z konferencji, 8–10 listopada 2007 roku w Poznaniu, Poznań 2008.
R. Marszałek, Filmowa pop-historia, Kraków 1984.
W. Olejniczak-Szukała, Film fabularny jako źródło historyczne, [w:] Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Poznań 2008.
D. Skotarczak, Film i historia w doświadczeniach polskich historyków, [w:] Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Poznań 2008.
A. Garlicki, Film wobec świadomości historycznej, „Kino”, 1975, nr 10.
B. Skowronek, Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży. Studium kognitywno-kulturowe, Kraków 2007.
A. Werner, To jest kino, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: