Historia w popkulturze 1202-OG-BK-HwP
Szczegółowy program zajęć obejmuje następujące obszary problemowe:
1) W kręgu definicji: kultura -kultura wysoka - kultura masowa - popkultura
2) Od komunikacji oralnej do słowa drukowanego
3) Obrazy i fotografie. Ikonografia w narracji historycznej
4) Film historyczny
5) Komiks jako nośnik wiedzy o przeszłości
6) Gra w historię
7) Wątki historyczne w muzyce popularnej w Polsce i na świecie
8) Muzea - skarbnice przeszłości - w nowoczesnej formie
9) Internet jako źródło wiedzy o przeszłości
10) Czasopiśmiennictwo historyczne we współczesnej Polsce
11) Miejsca pamięci – między martyrologią a rekreacją
12) Kultura pamięci – obchody, rocznice, jubileusze
13) Rekonstrukcja historyczna
W cyklu 2024/25L:
Uczestnictwo w zajęciach rozwinie kompetencje w zakresie jasnego komunikowania się, współdziałania i budowania wzajemnych relacji oraz wizualizacji (uczestnictwo w grupowych projektach multimedialnych). Rozszerzy także umiejętności aktywnej nauki, logicznego i krytycznego myślenia oraz percepcji społecznej poprzez samodzielną obserwację zjawisk popkulturowych krytycznie skonfrontowanych z wynikami badań historycznych. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność w trakcie zajęć. Przygotowanie referatu na wybrany temat z zakresu różnych ujęć i upowszechniania historii w kulturze popularnej; przygotowanie projektu multimedialnego o tematyce podejmowanej na zajęciach.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Historia w kulturze współczesnej – niekonwencjonalne podejścia do przeszłości, pod red. P. Witka, Mariusz Mazur, Ewa Solska ; [Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej], Lublin 2011.
Świat z historią, pod red. P. Witka, Marek Woźniak, Lublin 2010.
Historia w Mediach, [Koło Naukowe Historyków i Studentów UJ]. Czasopismo, t. 1-2 (2007-2009)
Literatura uzupełniająca:
Młodość historii : rekonstrukcja historyczna na Kujawach i Pomorzu jako pasja i przedmiot badań naukowych- zbiór studiów, pod red. Adama Koseckiego, Toruń 2013.
Igor D. Górewicz, Mieczem pisane - odtwórcologia, Szczecin 2013.
Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestnictwa w kulturze, pod. red. T. Szlendaka, Warszawa 2012.
Historia - dziś : teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości, pod red. E. Domańskiej, R. Stobieckiego, T. Wiślicza, Kraków 2014.
Rafał Stobiecki, Historycy polscy wobec wyzwań XX wieku, Poznań 2014.
M. Frączyk, Ale kino! czyli Co by było, gdyby postaci filmowe były dziećmi, il. Robert Sienicki, Warszawa 2013.
Komiks i jego konteksty, pod red. Izoldy Kiec i Michała Traczyka, Poznań 2014.
B. Kurc, Komiks - opowiadanie obrazem, Łódź 2003.
Tadeusz Jędrysiak, Turystyka kulturowa, Warszawa 2008.
W krainie mocnych wrażeń, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego, Kielce [ca 2008].
Armin Mikos von Rohrscheidt, Turystyka kulturowa - fenomen, potencjał, perspektywy, Gniezno 2008.
Marianna Michałowska, Foto-teksty - związki fotografii z narracją, Poznań 2012.
Piotr Legutko, Jedyne takie muzeum - odzyskana pamięć o Powstaniu Warszawskim, Kraków 2014.
Izabela Kraj, Muzeum Powstania Warszawskiego, Warszawa 2007.
Krystyna Bielska, Jan Paweł II w utworach muzycznych - bibliografia, Rzym 1993.
Muzyka i totalitaryzm, pod red. Macieja Jabłońskiego i Janiny Tatarskiej, Poznań 1996.
Z historycznych i pedagogiczno-społecznych problemów kultury muzycznej, pod red. Elżbiety Szubertowskiej, Bydgoszcz 2004.
M. Lisowska-Magdziarz, Bunt na sprzedaż. Przemysł muzyczny - reklama - semiotyka, Kraków 2000.
Strony autobiografizmu, pod red. M. Pieczary, R. Słodczyk i A. Witkowskiej, Warszawa 2012.
T. Raczek, Karuzela z idolami - gwiazdobiór osobisty, Michałów - Grabina 2006.
Czesław Czapliński, Portrety z historią..., Warszawa 2012.
Plaga celebrytów, pod red. Włodzimierza Karola Pessela i Stanisława Zagórskiego, wstęp Janusz Tazbiz, Łomża 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: