Historia w przestrzeni publicznej 1202-OG-BK-HPP
1. Wprowadzenie: rola historii w przestrzeni publicznej (public history).
2. Zmiany w charakterze miejsc i form popularyzowania historii w sferze publicznej.
3. Postaci historyczne w kształtowaniu pamięci pokoleniowej i kulturowej miasta i regionu na przykładzie Torunia.
4. Istota pracy historyka w ujęciu tradycyjnym a istota działań popularyzatorów historycznych w przestrzeni publicznej.
5. Wielkie debaty historyczne współczesnej Polski i ich recepcja społeczna na wybranych przykładach.
6. Polityka historyczna państwa i jej środki wyrazu w sferze publicznej na przykładzie miasta i regionu.
7. Obecność historii w przestrzeni miejskiej: miejsca pamięci i muzea w Toruniu i okolicach.
8. Historia wiecznie żywa: rekonstrukcje i odtwórstwo historyczne.
9. Historia dla najmłodszych: gry miejskie, warsztaty i konkursy historyczne.
10. Historia w intrenecie: historyczne strony i podkasty internetowe.
11. Historia wg naocznych świadków na podstawie działalności Instytutu Pileckiego.
12. Pop-Historia: historia w muzyce rozrywkowej, komiksach i grach komputerowych.
13. Historia w mediach: historyczne programy radiowe i telewizyjne, dodatki historyczne w periodykach.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
• Przygotowanie i wygłoszenie referatu wraz z prezentacją multimedialną na temat jednej z form prezentowania historii w przestrzeni publicznej w Toruniu lub okolicach; Ocenie będą podlegały: kreatywność i logiczne myślenie, samodzielność pracy, komunikatywność i umiejętność przekazywania wiedzy a także umiejętność argumentacji i perswazji podczas ewentualnej polemiki;
• Przygotowanie w 3-osobowych grupach historycznej gry miejskiej dla młodzieży szkolnej mającej na celu popularyzację historii Torunia i zapoznania z najważniejszymi obiektami i postaciami historycznymi związanymi z miastem; ocenie będą podlegały: kreatywność, współdziałanie w grupie, koordynacja działań w obrębie zespołu i zarządzanie nim, jasność komunikowania się przy przygotowaniu poszczególnych zadań i przygotowanie spójnych kryteriów ich oceny, a także dobór tematyki gry do potrzeb i możliwości percepcji ludzi młodych i proporcje pomiędzy nakładami a korzyściami.
• Przygotowanie w 2-osobowych grupach krótkiego filmu internetowego (za pomocą smartfona) popularyzującego historię Torunia lub przybliżającego sylwetkę postaci istotnej dla historii miasta; oceniane będą zaangażowanie w projekt w tym samodzielność i sumienność, kreatywność, jasność przekazu, sposoby wizualizowania przekazywanych treści, wartość dydaktyczna dla siebie i odbiorców.
Ocena końcowa stanowi średnią z uzyskanych ocen.
Skala ocen:
4,75–5,00 bardzo dobry
4,25–4,74 dobry plus
3,75–4,24 dobry
3,25–3,74 dostateczny plus
2,75–3,24 dostateczny
0–2,74 niedostateczny
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
podstawowa:
Historia dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości, red. E. Domańska, R. Stobiecki, T. Wiślicz, Kraków 2014.
Historia w przestrzeni publicznej, red. J. Wojdon, Warszawa 2018.
Wojdon J., Public history, czyli historia w przestrzeni publicznej, „Klio” 2015/3, t. 34, s. 25-41.
uzupełniająca, do wyboru:
Chańko J., Daszyńska J., Rekonstrukcja historyczna wydarzeń pierwszej wojny światowej. Refleksje naukowo-dydaktyczne, „Klio” 2015/3, t. 34, s. 101-116.
Dlaczego nie znamy naszych bohaterów?, „Więź” 2005, nr 4.
Dudek A., Instytut. Osobista historia IPN, Warszawa 2011.
KarskiJ., Friszke A, Czy powstanie warszawskie było potrzebne?, „Gazeta Wyborcza” 1 VIII 1997.
Stobiecki R., Historiografia PRL. Ani dobra, ani mądra, ani piękna…, ale skomplikowana, Warszawa 2007.
Stomma S., Z kurzem krwi bratniej, „Tygodnik Powszechny” 25 I 1963, nr 3.
Chwalba J., Niepodległej na 90. urodziny. Między mitami a realiami, „Mówią Wieki” 2008, nr 11, s. 16-19.
Gałęzowski M., O Józefie Piłsudskim i współtwórcach niepodległej Polski, „Biuletyn IPN” 2018, nr 11, s. 56-65.
Mazur H., Rosa A., Edukacyjna i popularyzatorska oferta archiwów w stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości, „WH” 2018, nr 5, s. 45-48.
Z historią i polityką pod rękę. Z marszałkiem Senatu RP rozmawiają Jarosław Krawczyk i Bogusław Kubisz, „Mówią Wieki” 2008, nr 11, s. 9-11.
11 listopada bez koturnu. Z okazji 90. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę z pisarzem i krytykiem literackim Tomaszem Łubieńskim oraz historykiem i prasoznawcą Januszem Osicą rozma-wia Bogusław Kubisz, „Mówią Wieki” 2008, nr 11, s. 12-15.
Skotnicka-Palka M., Komiks historyczny, „WH” 2018, nr 6, s. 14-17.
Suleja W., Legenda Marszałka, „Biuletyn IPN” 2018, nr 11, s. 66-91..
Wieczorek A., Czasy saskie inne spojrzenie. Możliwości edukacyjne projektu „Pałać jednego króla, dwóch państw i dwu kultur, „WH” 2018, nr 3, s. 39-42.
Wojdon J., Historia w przestrzeni publicznej, „WH” 2018, nr 6, s. 4-5.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: