Źródła do dziejów Europy w średniowieczu
1202-H-ZDEwŚ-S1
Wędrówki ludów
Ekspansja bizantyjska w VI wieku
Frankowie i ich państwo w V-IX wieku
Kościół rzymski w X-XII wieku
Cesarstwo i papiestwo do połowy XIII wieku
Lewantyńskie wyprawy krzyżowe
Zakony rycerskie w XII-XIV wieku
Francja w XI-XIII wieku
Anglia w XI-XIII wieku
Przemiany społeczno-polityczne Europy w XIV wieku
Przemiany kulturowe Europy w X-XV wieku
Wojna stuletnia
W cyklu 2022/23L:
Opisy tematów realizowanych na zajęciach w roku akademickim 2022/2023 znajdują się w zakładkach poszczególnych grup.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta mieści się w przedziale 60 godzin - 2 p.
udział w zajęciach 30 godz.- 1 p.
praca własna 30 godz.- 1 p.
Efekty uczenia się - wiedza
Wiedza:
• zna genezę i znaczenie pojęć inwestytura, immunitet, system feudalny, prawo salickie
• zna i rozumie pojęcia: negocjacje, relacje, konflikt
• zna i rozumie pojęcia: hołd, lenno, senior, wasal, princeps, ekspansja, traktat, rozejm, marchia
• zna pojęcia źródła historyczne, literatura naukowa
• zna i rozumie pojęcia: kronika, rocznik, hagiografia, dokument, transumpt, widymat
• zna zasady korzystania ze zbiorów bibliotecznych
• zna zasady poszukiwania literatury naukowej
• zna zasady korzystania z bibliografii
• zna podstawowe źródła z zakresu wędrówek ludów (V-VI wiek)
• zna podstawowe źródła dotyczące dziejów Anglii w XII-XIII wieku
• zna podstawowe źródła na temat lewantyńskich wypraw krzyżowych w XI-XIII wieku
• poznaje pojęcia przestrzeń, terytorium, władztwo, państwo
• poznaje podstawowy zakres źródeł do dziejów reformy kościoła i sporu o inwestyturę w X-XII wieku
• poznaje najważniejsze źródła narracyjne do dziejów Francji w XIII wieku
• zna zasady periodyzacji dziejów w historiografii
• poznaje pojęcia margrabia, hrabia, komtur, kapituła, Rzesza, elekcja, prawo niemieckie, przywilej, centralizacja, decentralizacja, asyzy feudalne, albigensi, katarzy
• zna podstawowe nauki pomocnicze historii i rozumie ich znaczenie w badaniach nad średniowieczem
• zna zasady ustalania i porządkowania faktów
Efekty uczenia się - umiejętności
Umiejętności:
• charakteryzuje i odróżnia zmiany terytorialne i państwowe w okresie wędrówek ludów w IV-VI wieku
• charakteryzuje i rozpoznaje terytoria państw frankijskich między V a X wiekiem
• wskazuje podstawowe róźnice między ustrojem scentralizowanym i zdecentralizowanym
• dostrzega specyfikę poszczególnych państw w Italii w V-IX wieku
• dostrzega specyfikę terytorialną i ustrojową poszczególnych obszarów krajów niemieckich w IX-XV wieku
• potrafi korzystać ze zbiorów bibliotecznych (w wersji klasycznej i elektronicznej)
• zna bibliografie i potrafi je wykorzystywać w celach badawczych
• wskazuje różnice między ustrojami politycznymi cesarstwa, monarchii, księstwa, państwa zakonnego
• charakteryzuje układ klasycznego poddaństwa w ustroju feudalnym
• wyjaśnia czym są relacje etniczne
• rozumie cel porównywania ustrojów
• wyjaśnia czym są relacje polityczne
• rozumie cel i zasady istnienia ustrojów państowych
• rozumie znaczenie chrześcijaństwa dla rozwoju średniowiecznej Europy
• dostrzega istnienie określonych, uniwersalnych reguł w kontaktach dyplomatycznych
• wyjaśnia czym są relacje gospodarcze i społeczne
• zna pojęcia: czas, miejsce i autorstwo źródła
• rozumie zagadnienie tworzenia państw scentralizowanych na przykładzie losów zakonów rycerskich
• wyjaśnia jaką rolę odgrywają relacje kulturalne przy tworzeniu tożsamości narodowej
• dostrzega wagę wykształcenia w aktywności średniowiecznych władców
• rozumie pojęcia fałszerstwa i falsyfikatu
• rozumie pojęcia wiarygodności i autentyczności w ocenie przekazu źródłowego
• objaśnia podstawowe różnice między terytoriami Italii w XIII wieku
• rozumie pojęcie „unia personalna”
• zna zasady ustalania faktów
• zna zasady porządkowania faktów
• dostrzega różnice między dynamiką i rodzajami działań militarnych
• rozumie pojęcia: margrabia, prawo niemieckie, hołd
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Zna podstawowe warunki współpracy i konfliktów między narodami i państwami
Dostrzega rolę języka w kształtowaniu się wspólnoty społecznej, narodowej i państwowej
Umie wykazać jakie są podstawowe cechy społeczeństwa stanowego
Rozumie na czym polegają różnice ustrojowe w państwach późnego średniowiecza
Dostrzega nierówności społeczne i przyczyny, które leżą u ich podstaw
Widzi różnice między sprawną a nieudolną władzą państwową
Rozumie ponadczasowość motywacji ludzkich działań
Potrafi wskazać idee i ich wpływ na przeobrażenia ludzi i społeczeństw
Dostrzega postęp technologiczny i jego wpływ na zmiany w sposobie funkcjonowania człowieka
Widzi znaczenie języka i pisma dla kształtowania wspólnoty
Potrafi dostrzec znaczenie religii i duchowości w kształtowaniu postaw wspólnotowych
Metody dydaktyczne
analiza średniowiecznych tekstów źródłowych (opublikowanych i oryginalnych);
opis; pokaz; obserwacja; analiza mapy
Metody dydaktyczne podające
- tekst programowany
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach;
Pisemny egzamin na ocenę z całości przerobionego materiału
Literatura
Literatura podstawowa:
B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza
T. Manteuffel, Historia powszechna średniowiecza
R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze
S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy
Lieratura uzupełniająca:
J. Garbacik, Pieradzka, Teksty źródłowe do nauki historii powszechnej wieków średnich, Kraków 1974 (i n.)
Upadek cesarstwa rzymskiego i początki feudalizmu na zachodzie i w Bizancjum, oprac. M. H. Serejski, Warszawa 1954 (i n.)
J. Hauziński, Kraje i kultury śródziemnomorskie, Poznań 1990
Wiek V-XV, Warszawa 2002 (i n.)
W cyklu 2022/23L:
por. opisy w poszczególnych grupach
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: