Warsztat naukowy historyka 1202-H-WNH12-S2
W trakcie zajęć o charakterze ćwiczeniowym studenci zapoznają się z kwestiami źródłoznawczymi i metodologią badań na przykładzie wybranych problemów związanych z poszczególnymi okresami historycznymi i działami historii (historia: kultury, religii, gospodarcza, wojskowa, bizantynistyka). Tematyka zajęć uwzględnia zagadnienia nauk pomocniczych właściwych dla epok i specjalności oraz specyficzne zagadnienia związane z odmiennością dziejów różnych rejonów geograficznych. Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy o wykorzystaniu internetu na różnych etapach procedury badawczej
W cyklu 2024/25L:
W trakcie zajęć o charakterze ćwiczeniowym studenci zapoznają się z kwestiami źródłoznawczymi i metodologią badań na przykładzie wybranych problemów związanych z poszczególnymi okresami historycznymi i działami historii (historia: kultury, religii, gospodarcza, wojskowa, bizantynistyka). Tematyka zajęć uwzględnia zagadnienia nauk pomocniczych właściwych dla epok i specjalności oraz specyficzne zagadnienia związane z odmiennością dziejów różnych rejonów geograficznych. Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy o wykorzystaniu internetu na różnych etapach procedury badawczej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Ocena wygłoszonych referatów.
Ocena aktywności na zajęciach.
Kolokwium końcowe.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie: informator o zasobie, red. Teresa Zielińska, Warszawa 1992.
Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie: informator o zasobie archiwalnym, red. Dorota Lewandowska, Warszawa 2008.
Braudel F., Historia i trwanie, Warszawa 1999.
Burke P., Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012.
Domańska E., Historie niekonwencjonalne, Poznań 2006.
Konieczka-Śliwińska, Edukacyjny nurt regionalizmu historycznego w Polsce po 1918. Konteksty-koncepcje programowe-realia, Poznań 2011.
Kula M., Historia - moja miłość : (z zastrzeżeniami), Lublin 2005.
Kula M., Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002.
Labuda G., O historykach. Kto jest kim w dziejopisarstwie polskim, Poznań 2010.
Film i historia. Antologia, red. I. Kurz, Warszawa 2008.
Hendrykowski M., Film jako źródło historyczne, Poznań 2000.
W. McKInley Runyan, Historie życia a psychobiografia, Warszawa 1992.
Krochmal A., Polskie instytucje za granicą: przewodnik po zbiorach archiwalnych, Warszawa 2004.
Kula W., O co chodzi w historii, Warszawa 2008.
E.A. Mierzwa, Historyka. Wstęp do badań, Piotrków trybunalski 2001
Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych, pod red. B. Wagner, T. Wiślicza, Zabrze 2008.
Pamiętniki, dzienniki i relacje jako źródła do badań historycznych (XVIII-XX w.), pod red. K. Karolczaka, Kraków 2011.
Pawlak M., J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1991.
Stanisław Piekarczyk, W średniowiecznej rzeczywistości, Warszawa 1987
Stanisław Piekarczyk, O pojęciu "kultury symbolicznej" kilka uwag metodologicznych, Przegląd Humanistyczny , 23 /2 (161), 1979, s. 1-20
Stanisław Piekarczyk, Historyk i matematyka współczesna
Przegląd Historyczny, 63 /1, 1972, s. 109-127
J. Preizner, Kamienie na macewie. Holokaust w polskim kinie, Kraków 2012.
R. Przybylak, G. Wójcik, K. Marciniak, W. Chorążyczewski, W. Nowosad, K. Syta, Zmienność warunków termiczno-opadowych w Polsce w okresie 1501-1840 w świetle danych historycznych, [w:] Przegląd Geograficzny 76/1, 2004, s. 5-31
Salmonowicz S., O rzemiośle recenzenta: studia z warsztatu historyka, Warszawa 1999.
Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2005.
Świeżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999.
Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1998.
Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2001.
Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów, Kraków 2009.
Żarnowski J., Historia społeczna. Metodologia-ewolucja-perspektywy, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: