Wprowadzenie do historii 1202-H-WDH-S1
1. Główne problemy definicyjne i terminologiczne w zakresie historii.
2. Narodziny uniwersytetów.
3. Miejsce i znaczenie historii we współczesnym świecie.
4. Znaczenie historii w obszarze nauk humanistycznych i społecznych.
5. Kształtowanie się i rozwój historiografii.
6. Podstawowe teorie i paradygmaty badawcze w zakresie metodologii historii.
7. Pozyskiwanie informacji przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych.
8. Różne sposoby widzenia historii w zależności od podłoża kulturowego.
9. Znaczenie historii w obszarze nauk humanistycznych i społecznych (Historia a nauki przyrodnicze i ścisłe)
10. Specyfika i rodzaje źródeł historycznych oraz ich odniesienia do przeszłości
11. Typy argumentacji historycznej
12. Ideologizacja i obiektywizm historii
13. Etyka myślenia i dowodzenia historycznego
14. Narodziny uniwersytetów
15. Historia i historyk wobec religii i wierzeń religijnych
16. Przeszłość jako źródło wiedzy i wiary
17. Różne sposoby widzenia historii w zależności od podłoża kulturowego
18. Mity i stereotypy w myśleniu historycznym
Lista tematów do przygotowania esejów
1. Antropologia historyczna
2. Początki historiografii naukowej na świecie
3. Początki historiografii naukowej w Polsce
4. Szkoła Annales
5. Historia kultury
6. Historia idei
7. Historia alternatywna
8. Historia wojskowości
9. Historia gospodarcza
10. Historia społeczna
11. Polityka historyczna
12. Pamięć historyczna – jej formy
13. Miejsca pamięci
14. Mikrohistoria
15. Historia regionalna
16. Historia Kościoła
17. Historia religii
18. Rola archeologii w badaniach historycznych
19. Rola badań biologicznych i genetycznych w historii
20. Dziedzictwo kulturowe przeszłości
21. Historia państwa i prawa
22. Rekonstrukcje historyczne
23. Mity i stereotypy w historii
24. Instytucje kultury – historia
25. Historia w Internecie
26. Fabularne filmy historyczne
27. Dokumentalne filmy historyczne
28. Telewizyjny reportaż historyczny
29. Historia w malarstwie
30. Historia w literaturze
31. Kontrowersje historyczne
32. Historia kultury materialnej
33. Etnohistoria
34. Historia nauki
35. Psychohistoria
36. Studia postkolonialne
37. Symbolika historyczna (wybrana)
38. Historyczne odznaczenia, medale i ordery
W cyklu 2024/25Z:
Szczegółowe tematy zajęć: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
– obecność i aktywność na zajęciach
- napisanie i przedstawienie eseju historycznego na wybrany temat
– zaliczenie kolokwium
Ocena końcowa jest średnią z ocen cząstkowych.
Skala ocen:
4,75–5,00 bardzo dobry
4,25–4,74 dobry plus
3,75–4,24 dobry
3,25–3,74 dostateczny plus
2,75–3,24 dostateczny
0–2,74 niedostateczny
Literatura
Literatura podstawowa:
M. Bloch, Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka, Warszawa 1962.
W. Werner, Wprowadzenie do historii, Warszawa 2012.
Historia społeczna, Historia codzienności, Mikrohistoria, red. F. Schulze, Warszawa 1996.
Literatura uzupełniająca:
W. Werner, Historyczność kultury : w poszukiwaniu myślowego fundamentu współczesnej historiografii, Poznań 2009.
M. Handelsman, Historyka, oprac. P. Węcowski, Warszawa 2010.
F. Braudel, Historia i trwanie, Warszawa 1971.
J. Appleby, L. Hunt, M. Jacob, Powiedzieć prawdę o historii, Poznań 2000.
H.E. Carr, Historia. Czym jest, Poznań 1999.
J. Topolski, Świat bez historii, wyd. 2, Poznań 1998.
Psyche i Klio. Historia w oczach psychohistoryków, wyb. T. Pawelec, Lublin 2002.
W. Kula, Rozważania o historii, Warszawa 1958.
K. Górski, Społeczne podstawy kultury. Zbiór prac, Toruń 2006.
J. Kocka, o historii społecznej Niemiec, Poznań 1997.
J. Le Goff, Historia i pamięć, Warszawa 2007.
K. Pomian, Historia. Nauka wobec pamięci, Lublin 2006.
J. H. Arnold, Historia, Warszawa 2001.
M. Bogucka, Kultura - naród - trwanie. Dzieje kultury polskiej od zarania do 1989 roku, Warszawa 2008.
W cyklu 2024/25Z:
N. Baillargeon, Krótki kurs samoobrony intelektualnej, Pruszków 2011. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: