Vademecum badań historycznych
1202-H-VBH12-S1
1. Historia jako nauka
2. Metoda historyczna
3. Literatura naukowa
4. Źródła historyczne
5. Bibliografie
6. Archiwa
7. Biblioteki
8. Drukowane wydawnictwa źródłowe
9. Czasopisma
10. Encyklopedie i słowniki
11. Muzea
12. Technika pracy z książką i źródłem
13. Krytyka źródła historycznego
14. Nauki pomocnicze historii
15. Ustalanie i porządkowanie faktów
16. Praca naukowa studenta historii
17. Przypisy
Całkowity nakład pracy studenta
Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS:
- aktywny udział w zajęciach: 30 godzin (1 pkt)
- konsultacje: 15 godzin (0,5 pkt)
- bieżące czytanie literatury przedmiotu: 15 godzin (0,5 pkt)
- wcześniejsze przygotowanie do zajęć (sporządzenie notatek): 15 godzin (0,5 pkt)
- przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (systematyczna praca przez cały semestr): 15 godzin (0,5 pkt)
Efekty uczenia się - wiedza
W1 Opanował podstawową terminologię z zakresu historii i nauk pokrewnych. KW_02
W2 Ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii. KW_07
W3 Zna terminologię, teorię oraz podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej. KW_08
W4 Zna różne źródła informacji. Rozumie ich przydatność w badaniach historycznych. KW_10
W5 Ma elementarną wiedzę o miejscu historii wśród innych nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami, rozumie cele prowadzenia badań historycznych. KW_11
W6 Rozumie objaśnia znaczenie historii w obszarze nauk humanistycznych i społecznych. KW_12
W7 Rozumie powiązania interdyscyplinarne historii z naukami pokrewnymi z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi. Dostrzega i rozumie znaczenie elementów innych dyscyplin naukowych w pracy historyka. KW_12
W8 Ma podstawową wiedzę na temat dorobku historiografii i rozróżnia jej główne nurty. Zna na poziomie podstawowym główne obszary badań historycznych (takie jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza, kultury, regionu, religii, cywilizacji, rodziny, codzienności, mentalności, mikrohistoria, antropologia historyczna, gender studies i inne), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie. KW_13
W9 Wie, że badania i debata historyczna są procesem stałym, który niesie ze sobą nieustanne zmiany i rozwój poglądów. KW_14
W10 Wie o istnieniu w historii i naukach pokrewnych odmiennych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem kulturowym. KW_15
W11 Orientuje się w działalności i aktualnej ofercie współcześnie działających instytucji kultury, a zwłaszcza ośrodków upowszechniających i popularyzujących wiedzę historyczną. KW_18
W12 Posiada podstawową wiedzę o metodach upowszechniania wiedzy historycznej. KW_19
W13 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego. KW_20
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 Zdobywa wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny pod kierunkiem opiekuna naukowego, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych, technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji. KU_01
U2 Potrafi wskazać, uzasadnić i omówić wzajemne relacje różnych kierunków badań historycznych. KU_02
U3 Potrafi opanować i stosować pod kierunkiem opiekuna naukowego podstawowe umiejętności badawcze w zakresie historii. KU_03
U4 Potrafi posłużyć się w stopniu podstawowym teoriami i paradygmatami badawczymi w zakresie historii i nauk pokrewnych. KU_04
U5 Potrafi zdefiniować i zastosować w mowie i w piśmie podstawową terminologię w zakresie historii i pokrewnych zarówno w pracy badawczej, jak i w popularyzacji wiedzy historycznej. KU_05
U6 Potrafi planować i prowadzić własne proste badania historyczne wykorzystując podstawowe metody badawcze i wybrane elementy warsztatu historyka. KU_06
U7 Prezentuje efekty swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z zastosowaniem różnorodnych, nowoczesnych metod i technik, dostosowanych do odpowiedniej dziedziny historii. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne i prace pisemne w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa historycznego. KU_07
U8 Formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów prac historycznych. KU_10
U9 Komunikuje się ze specjalistami w zakresie historii w języku polskim i obcym z zastosowaniem terminologii właściwej dla historii i nauk
pokrewnych. KU_11
U10 Ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie historycznym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji społecznych. KU_15
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 Ma świadomość wartości kultury historycznej, na którą składa się znajomość dziejów dyscypliny, świadectw, metod i korzeni historycznych kultury. KK_01
K2 Uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym. KK_06
K3 Wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech. KK_06
K4 Jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych. KK_04
K5 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu historyka. KK_05
K6 Rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka i popularyzacji wiedzy historycznej. KK_06
K7 Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form. KK_08
K8 Docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym. KK_10
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
- Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Poznań 1984 [wyd. 4].
- Pawlak M., Serczyk J, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1994 [wyd. 6 i następne].
- Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2001.
Literatura uzupełniająca:
- Bloch M., Pochwała historii czyli o zawodzie historyka, Kęty 2009.
- Braudel F., Historia i trwanie, Warszawa 1971.
- Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998.
- Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
- Moszczeńska W., Metodologia historii, Warszawa 1968.
- Oliver P., Jak pisać prace uniwersyteckie, Kraków 1999
- Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999 [wyd. 2].
- Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984 [wyd. 3].
- Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1998.
- Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1973.
- Werner W., Wprowadzenie do historii, Warszawa 2012
- Wstęp do badań historycznych. Nauki pomocnicze historii i archiwistyka w systemie kształcenia studentów historii szkoły wyższej, red. M. Szczurowski, Toruń 2001.
- Wybrane problemy warsztatowo-dydaktyczne studiów historycznych, red. M. Szczurkowski, Toruń 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: