Vademecum badań historycznych 1202-H-VBH11-S1
1. Historia jako nauka
2. Przypisy
3. Literatura naukowa
4. Źródła historyczne
5. Metoda historyczna
6. Bibliografie
7. Archiwa (wycieczka)
8. Biblioteki
9. Drukowane wydawnictwa źródłowe
10. Prasa, Czasopisma (charakterystyka prasy, organy prasowe, powiązania polityczne, periodyki naukowe itp.)
11. Encyklopedie i słowniki
12. Muzea
13. Technika pracy z książką i źródłem
14. Krytyka źródła historycznego
15. Nauki pomocnicze historii
16. Ustalanie i porządkowanie faktów
17. Praca naukowa studenta historii
18. Internet i jego rola w badaniach historycznych, zasoby cyfrowe, katalogi, publikacje etc.
Ponadto:
Przygotowanie recenzji książki, bibliografii, odnalezienie i rozwinięcie hasła, pojęcia praz przygotowanie biogramu postaci historycznej z wykorzystaniem źródeł archiwalnych i źródłowych, periodyków naukowych, prasy m.in. w oparciu o materiały znajdujące się w Bibliotece Głównej UMK w Toruniu, Książnicy Kopernikańskiej etc.
Selekcja i porządkowanie materiału
Zasady pisania pracy naukowej. Konspekt (własna próba ok. 4-5 str. maszynopisu)
Oral history (własna próba - wywiad, osoba, wydarzenie historyczne: II wojna światowa, marzec 1968, grudzień 1970, stan wojenny etc.)
Krytyka źródeł historycznych (prezentacja studenta na przykładzie wybranego przez siebie źródła historycznego)
W cyklu 2022/23Z:
1. Historia jako nauka |
W cyklu 2023/24Z:
1. Historia jako nauka |
W cyklu 2024/25Z:
1. Historia jako nauka |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- opis
- opowiadanie
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
pisemna praca domowa; esej; projekt; sprawdzian pisemny
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Poznań 1984 [wyd. 4].
- Pawlak M., Serczyk J, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1994 [wyd. 6 i następne].
- Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2001.
Literatura uzupełniająca:
- Bloch M., Pochwała historii czyli o zawodzie historyka, Kęty 2009.
- Braudel F., Historia i trwanie, Warszawa 1971.
- Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998.
- Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
- Moszczeńska W., Metodologia historii, Warszawa 1968.
- Oliver P., Jak pisać prace uniwersyteckie, Kraków 1999
- Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999 [wyd. 2].
- Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984 [wyd. 3].
- Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1998.
- Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1973.
- Werner W., Wprowadzenie do historii, Warszawa 2012
- Wstęp do badań historycznych. Nauki pomocnicze historii i archiwistyka w systemie kształcenia studentów historii szkoły wyższej, red. M. Szczurowski, Toruń 2001.
- Wybrane problemy warsztatowo-dydaktyczne studiów historycznych, red. M. Szczurkowski, Toruń 2001
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: