Statystyka i demografia historyczna 1202-H-SiDH11-S2
Semestr zimowy:
1.Historia statystyki i jej przedstawiciele. Historia Głównego Urzędu Statystycznego. Źródła do badań statystycznych.
2.Podstawowe pojęcia i sposoby opisy danych statystycznych. (zbiorowość statystyczna i jej rodzaje, jednostka statystyczna, cechy statystyczne).
3.Etapy badania statystycznego. Grupowanie statystyczne i budowanie szeregów statystycznych
4.Przedziały klasowe, rozpiętość przedziału, środek przedziału – budowanie tabeli statystycznej.
5.Obliczanie miar statystycznych w szeregach statycznych - miary średnie (średnia arytmetyczna ważona, dominanta, mediana)
6.Obliczanie miar statystycznych w szeregach statycznych – miary dyspersji - zmienności (odchylenie standardowe, odchylenie przeciętne, współczynnik zmienności).
7.Obliczanie miar statystycznych w szeregach statycznych – miary asymetrii
8.Obliczanie miar statystycznych w szeregach statycznych – miary koncentracji
9.Pośrednie sposoby badania zjawisk masowych – interpolacja, ekstrapolacja, szacunek mnożnikowy, szacunek strukturalny.
10.Obliczanie miar statystycznych w szeregach dynamicznych (typy zmienności w szeregach chronologicznych: trendy, wahania sezonowe i cykliczne. Eliminacje wahań - wyrównywanie szeregów).
11.Pomiar dynamiki: Przyrost absolutny, względny, wskaźniki dynamiki: ciągłe i łańcuchowe.
12.Korelacja czyli współzależność między zjawiskami (związek funkcyjny, stochastyczny, statystyczny)
13.Obliczanie korelacji między zjawiskami: współczynnik korelacji Pearsona, współczynnik korelacji Spearmana.
14.Formy graficznej prezentacji materiału statystycznego (tablice statystyczne, wykresy i ich rodzaje (liniowe, słupkowe, kartogramy, kartodiagramy, punktowe, powierzchniowe. Histogram, krzywa koncentracji Lorentza.)
15.Sprawdzian wiedzy i umiejętności studentów.
Semestr letni:
1.Demografia jako nauka. Źródła i metody badawcze.
(Przedmiot i jego zadania, informacje demograficzne w źródłach prestatystycznych /typy źródeł, sposoby ich wykorzystywania/, informacje demograficzne w źródłach statystycznych /typy źródeł, rodzaje informacji, trudności badawcze/)
2.Metody analizy demograficznej.
(Ogólne zasady badań demograficznych, metody statystyczne i szacunki statystyczne, metoda rekonstrukcji rodzin – genealogiczna, metoda porównawcza, metoda socjologiczno-ewolucyjna, ogólne zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych i ich standaryzacja)
3.Historia demografii powszechnej i polskiej. Główne etapy rozwoju badań i myśli demograficznej.
4.Stan ludności (ludność obliczeniowa, przyrost naturalny, ludność spisowa, wskaźnik dynamiki demograficznej)
5.Rozmieszczenie ludności (gęstość zaludnienia, procesy urbanizacyjne, współczynnik koncentracji)
6.Globalizacja jako proces społeczno-ekonomiczny ( globalizacja, działalność Klubu Rzymskiego, antyglobaliści)
7.Struktura ludności wg płci, wieku i stanu cywilnego (współczynnik feminizacji i maskulinizacji, piramida wieku, współczynnik zawierania małżeństw, rozpadu małżeństw)
8.Małżeństwa i rodzina w różnych społeczeństwach (zawarcie małżeństwa, mediana wieku nowożeńców, sezonowość miesięczna i tygodniowa ślubów, cechy społeczno-ekonomiczne małżonków). Rozwód jako symptom wyzwolenia czy rozluźnienia obyczajów?
9.Rodzina i gospodarstwo domowe w historii ( znaczenie, zależności, strategie rodzinne). Rola kobiety w rodzinie i życiu codziennym i zmiany na przestrzeni dwóch ostatnich wieków.
10.Urodzenia (urodzenie żywe i martwe, współczynnik urodzeń, płodność kobiet, wiek rozrodczy, współczynnik płodności, odstępy urodzeniowe, urodzenia wg płci, sezonowość miesięczna urodzeń, współczynnik U/Ś, regulacje poczęć i ich wpływ na światową demografię).
11.Zgony (zgon, przyczyny zgonów, współczynnik zgonów, umieralność niemowląt, umieralność wg płci, sezonowość miesięczna zgonów). Starzenie się ludności – problem regionalny czy ogólnoświatowy?
12.Struktura społeczno-zawodowa, (współczynnik aktywności zawodowej, wskaźnik zatrudnienia, podział zawodowy wg działów gospodarki, podział społeczno-ekonomiczny wg majątku i dochodów). Bezrobocie jako efekt przemian ustrojowych w Polsce na tle krajów europejskich.
13.Znaczenie wykształcenia po II wojnie światowej, rozwój szkół wyższych, kwalifikacje, analfabetyzm. Struktura narodowościowa w Polsce na przestrzeni dziejów. Mniejszości narodowe, język ojczysty. Struktura wyznaniowa – kręgi kulturowo-religijne na świecie.
14.Ruch wędrówkowy ludności (migracje w historii, typy i podział migracji, migracja całkowita, saldo migracji, współczynnik imigracji i emigracji, wpływ procesów migracyjnych na rozwój określonych terytoriów, wędrówki wewnętrzne i zewnętrzne. Transformacja demograficzna – pierwsze i drugie przejście demograficzne. Prognozy demograficzne dla Polski i świata.
15.Sprawdzian wiedzy i umiejętności studentów.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Semestr zimowy:
- sprawdzian z teorii statystyki (K_W03, K_W13)
- sprawdzian z praktyki (zadania statystyczne) (K_U04, K_W12)
Skala ocen:
91%–100% – bardzo dobry
81%–90% – dobry plus
71%–80% – dobry
61%–70% – dostateczny plus
51%–60 % – dostateczny
0%–50% – niedostateczny
Przy ocenie ostatecznej brane są pod uwagę:
- obecność na zajęciach
- dwa powyższe sprawdziany
Semestr letni:
- prezentacja multimedialna wraz z omówieniem na wybrany temat (K_W12, K_W13, K_U03)
Przy ocenie ostatecznej brane są pod uwagę:
- obecność na zajęciach
- prezentacja multimedialna wraz z jej omówieniem, za którą należy uzyskać ocenę pozytywną.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
-J. Michalewicz, Elementy demografii historycznej, Warszawa 1979
-Holzer J., Demografia, Warszawa 1994,
-Gieysztorowa I., Wstęp do demografii staropolskiej, Warszawa 1976
-Burzyński A., Elementy statystyki dla historyków, T. 1 i 2, Kraków 1980.
-Kopczyński M., Podstawy statystyki. Podręcznik dla humanistów, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: