Praktyka przedmiotowa z wiedzy o społeczeństwie w szkole ponadpodstawowej 1202-H-PrPrzW-S2
Zapoznanie ze specyfiką pracy nauczyciela wiedzy o społeczeństwie w szkole ponadpodstawowej. Głównymi założeniami obowiązującego aktualnie systemu edukacji a obowiązkami nauczyciela wiedzy o społeczeństwie. Zapoznanie z praktycznymi aspektami wdrażania podstaw programowych, programów nauczania, perspektywicznych i bieżących celów kształcenia i wychowania, najczęściej stosowanych w praktyce szkolnej typów lekcji, metod nauczania, środków dydaktycznych, zasad nauczania, czy form pracy z uczniami. Doskonaleniem praktycznych umiejętności w zakresie konstruowania konspektów lekcji wiedzy o społeczeństwie; obserwacji lekcji opiekuna praktyk, wypełniania arkusza hospitacyjnego lekcji. Dostrzegania dylematów związanych z koniecznością wdrażania integracji międzyprzedmiotowej na lekcjach wiedzy o społeczeństwie, nauczania polimetodycznego. Doskonalenia umiejętności własnych w oparciu o sformułowane wnioski.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie
wg ustalonej w harmonogramie liczby lekcji hospitowanych i przeprowadzonych
na podstawie dokumentacji sporządzonej podczas praktyki
Praktyki zawodowe
Praktyka ciągła, cztery tygodnie, w szkole ponadpodstawowej
Literatura
Obowiązkowa:
J. Korzeniowski, M. Machałek, Edukacja obywatelska w szkole,
Warszawa 2011
Społeczeństwo i polityka. Podstawy nauk politycznych, red. K. A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski, Warszawa 2002 ( i kolejne wydania).
Uzupełniająca:
Edukacja obywatelska [w:] trzeci Sektor Nr 17 (2009) (cały tom
kwartalnika Instytutu Spraw Publicznych jest poświęcony kwestiom
edukacji obywatelskiej)
Edukacja obywatelska w Polsce i w Niemczech,(red.) K.E. Siellawa
(raport z badań Instytutu Spraw Publicznych wydany w 2008 roku)
A. Szerląg, Edukacja obywatelska w społeczeństwach wielokultu-
rowych, Kraków 2007
C. Czech-Włodarczyk, Neoliberalizm a edukacja obywatelska,
Poznań 2012
R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999.
Pakiet edukacyjny - Europa na co dzień, Warszawa 1997.
W. Szczepański, Jak efektywnie i ciekawie uczyć wiedzy o społeczeństwie?, „WH” 2005, nr 5, s. 38-47.
M. Mentz, Czy polskiej szkole potrzebna jest edukacja obywatelska?, „WH” 2006, nr 5, s. 40-45.
R. Szuchta, Tematyka Holokaustu w najnowszych gimnazjalnych podręcznikach do nauczania wos, „WH” 2010, nr 4, s. 34-38.
J. Korzeniowski, Projekt edukacyjny z wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum, „WH” 2009, nr 6, s. 40-45.
M. Machałek, Internet jako uzupełnienie nauczycielskiego warsztatu, „WH” 2007, nr 1, s. 32-35.
Król A., Dziesięć motywujących pytań jako narzędzie współczesnego obywatela, „WH” 2016, nr 6, s. 29-30.
Załęski P., O nowej maturze z wiedzy o społeczeństwie – rezultaty i ich przyczyny, „WH” 2016, nr 6, s. 35-40.
Włącznik obywatelski. Jak uczyć kreatywnie o aktywności obywatelskiej?, Toruń 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: