Praktyka pedagogiczna 1202-H-PrPed-S2
1. Analiza statutu szkoły, w której student odbywać praktyki:
• Nawiązanie kontaktu z placówką (placówkami), w której student może odbyć praktykę,
• Pisemna zgoda na odbycie praktyki studenckiej w danym miejscu (szkole),
• Zdobycie statutu szkoły, zapoznanie się z nim i jego analiza.
2. Omówienie celów szkoły:
• Cele szkoły- definicja pojęcia,
• Cele placówki, w której student będzie odbywał praktykę.
3. Omówienie zadań szkoły:
• Zadania szkoły- definicja pojęcia,
• Zadania placówki, w której student będzie odbywał praktykę.
4. Omówienie zadań pedagoga szkolnego:
• Zadania pedagoga szkolnego, w tym zwrócenie uwagi na zadania i rolę pedagoga, w ramach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Omówienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, poznanie przepisów dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpraca pedagoga szkolnego z wychowawcą klasy.
5. Omówienie zadań wychowawcy:
• Praca wychowawcy klasy - rola i zadania, w tym rola wychowawcy,
jako koordynatora pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
6. Pojęcie hospitacji zajęć:
• Hospitacja zajęć.
• Tworzenie narzędzia, z którego korzystać będzie student podczas hospitacji zajęć.
7. Pojęcie obserwacji pracy pedagoga szkolnego i wychowawcy:
• Obserwacja,
• Tworzenie narzędzia, z którego korzystać będzie student podczas obserwacji pracy
nauczyciela i wychowawcy.
8. Analiza zjawisk środowiska szkolnego.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Do zaliczenia przedmiotu, Student zobowiązany jest do przygotowania następujących dokumentów
a) karty przebiegu praktyk (zawierają sprawozdania ze zrealizowanych zadań zawartych w instrukcji),
b) scenariuszy prowadzonych zajęć,
c) pisemnego podsumowania z odbytych praktyk,
2. Zwrot nauczycielowi UMK wypełnionego i ocenionego przez nauczyciela– opiekuna karty przebiegu praktyki,
3. Karta przebiegu praktyki stanowi podstawę do uzyskania zaliczenia.
Literatura
Obowiązuje literatura wykorzystywana podczas zajęć z przedmiotu PEDAGOGIKA.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: