Praktyka pedagogiczna 1202-H-PrPed-S1
Do zadań studenta podczas praktyki należy :
Zadanie 1.
Prawne, organizacyjne i finansowe podstawy funkcjonowania szkoły - analiza podstaw prawnych, dokumentacji szkoły oraz rozmowa z dyrektorem. Analiza programu wychowawczego i programu profilaktyki szkoły. Zebranie informacji na temat działań profilaktycznych prowadzonych w szkole.
Zadanie 2 .
Zebranie informacji o działaniach szkoły na rzecz młodzieży potrzebującej pomocy (pomoc finansowa, rzeczowa, psychologiczno-pedagogiczna, inne formy pomocy - rola wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego, rady rodziców).
Zadanie 3.
Możliwości kształcenia się osób niepełnosprawnych w szkole (liczba uczniów
niepełnosprawnych, warunki, jakie szkoła stwarza dla osób niepełnosprawnych, formy pomocy, stosunek nauczycieli i uczniów do tych osób - rozmowy z pedagogiem/psychologiem szkolnym, nauczycielami, ewentualnie uczniami).
Zadanie 4.
Przeprowadzenie wywiadu z wychowawcą klasy, poznanie dokumentacji prowadzonej przez wychowawcę klasy - arkusze ocen, dziennik, zeszyt uwag, itp.
Zadanie 5.
Obserwacja i analizowanie działań nauczyciela podejmowanych wobec negatywnych zachowań uczniów.
Zadanie 6.
Obserwacja 3 godzin wychowawczych i 20 godzin zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczyciela - opiekuna praktyki (analiza celów i funkcji lekcji, stosowanych metod wychowawczych, atmosfery oraz relacji wychowawca-uczeń i uczeń-uczeń).
Zadanie 7.
Przygotowanie i przeprowadzenie 3 lekcji wychowawczych (w tym zajęć integrujących grupę i zajęć profilaktycznych) w oparciu o samodzielnie opracowane scenariusze - w porozumieniu z wychowawcą klasy i uczelnianym opiekunem praktyk (akceptacja scenariusza przez wychowawcę klasy i omówienie przeprowadzonych zajęć).
Zadanie 8.
Obserwacja pracy nauczyciela z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Uwaga:
Praktyka jest realizowana zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym tzw. ustawą Kamilka oraz zarządzeniem JM Rektora UMK w tej sprawie.
W cyklu 2024/25L:
Do zadań studenta podczas praktyki należy : Zadanie 1. Prawne, organizacyjne i finansowe podstawy funkcjonowania szkoły - analiza podstaw prawnych, dokumentacji szkoły oraz rozmowa z dyrektorem. Analiza programu wychowawczego i programu profilaktyki szkoły. Zebranie informacji na temat działań profilaktycznych prowadzonych w szkole. Zadanie 2 . Zebranie informacji o działaniach szkoły na rzecz młodzieży potrzebującej pomocy (pomoc finansowa, rzeczowa, psychologiczno-pedagogiczna, inne formy pomocy - rola wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego, rady rodziców). Zadanie 3. Możliwości kształcenia się osób niepełnosprawnych w szkole (liczba uczniów niepełnosprawnych, warunki, jakie szkoła stwarza dla osób niepełnosprawnych, formy pomocy, stosunek nauczycieli i uczniów do tych osób - rozmowy z pedagogiem/psychologiem szkolnym, nauczycielami, ewentualnie uczniami). Zadanie 4. Przeprowadzenie wywiadu z wychowawcą klasy, poznanie dokumentacji prowadzonej przez wychowawcę klasy - arkusze ocen, dziennik, zeszyt uwag, itp. Zadanie 5. Obserwacja i analizowanie działań nauczyciela podejmowanych wobec negatywnych zachowań uczniów. Zadanie 6. Obserwacja 3 godzin wychowawczych i 20 godzin zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczyciela - opiekuna praktyki (analiza celów i funkcji lekcji, stosowanych metod wychowawczych, atmosfery oraz relacji wychowawca-uczeń i uczeń-uczeń). Zadanie 7. Przygotowanie i przeprowadzenie 3 lekcji wychowawczych (w tym zajęć integrujących grupę i zajęć profilaktycznych) w oparciu o samodzielnie opracowane scenariusze - w porozumieniu z wychowawcą klasy i uczelnianym opiekunem praktyk (akceptacja scenariusza przez wychowawcę klasy i omówienie przeprowadzonych zajęć). Zadanie 8. Obserwacja pracy nauczyciela z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. |
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Do zaliczenia przedmiotu, Student zobowiązany jest do przygotowania następujących dokumentów
a) karty przebiegu praktyk (zawierają sprawozdania ze zrealizowanych zadań zawartych w instrukcji),
b) scenariuszy prowadzonych zajęć (3),
c) pisemnego podsumowania z odbytych praktyk,
2. Zwrot nauczycielowi UMK wypełnionego i ocenionego przez nauczyciela– opiekuna karty przebiegu praktyki.
3. Karta przebiegu praktyki stanowi podstawę do uzyskania zaliczenia.
Literatura
Obowiązuje literatura wykorzystywana podczas zajęć z przedmiotu pedagogika i psychologia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: