Psychologia
1202-H-PSY-S2
Zagadnienia:
Wykład:
1.Wprowadzenie. Koncepcje psychologiczne człowieka i ich odniesienie do praktyki edukacyjnej.
2. Komunikacja interpersonalna - zasady, cele i modele. Nawiązywanie relacji z uczniem w zależności od stylu komunikacji.
3. Rodzina zdrowa, role przyjmowane przez dzieci, etiologia zaburzeń i trudności ucznia w szkole w zależności od wieku.
4-6 Analiza wybranych zaburzeń ucznia na podstawie symptomatologii w psychiatrii i psychopatologii: depresja, lęk, zachowania suicydalne, zaburzenia odżywania, zachowania agresywne, choroba przewlekła - śmierć i żałoba w rodzinie ucznia.
7. Współpraca z rodziną i innymi instytucjami pomocowymi. Tworzenie scenariuszy zajęć wychowawczo-profilaktycznych i zasady realizacji.
Ćwiczenia:
Ćwiczenia:
1. Analiza cech i funkcjonowania ucznia na podstawie omówionych koncepcji psychologicznych.
2. Zasady komunikacji z uczniem, jego rodzicami w zależności od trudności doświadczanych przez ucznia, także z klasą. Analiza indywidualnych przypadków, fragmentu filmu i wybranych treści.
3. Analiza porównawcza cech rodziny zdrowej i z trudnościami na podstawie doświadczeń własnych i przygotowanych materiałów (dyskusja, metoda doświadczeń, fragmenty filmów). Drama - wpływ roli przyjętej przez dziecko na jego funkcjonowanie w szkole i w relacjach społecznych.
4-6. Case study oraz psychodramy dotyczące różnych omówionych na wykładzie zaburzeń i trudności uczniów oraz poznanie strategii stosowania technik interwencji w zależności od trudności.
7. Dyskusja i ćwiczenie na podanych przykładach współpracy z rodziną ucznia i z innymi instytucjami adekwatnie do omawianych trudności. Także: przykłady listów do rodziców, instytucji itp.
W cyklu 2024/25L:
Zagadnienia:
Wykład:
1.Wprowadzenie. Koncepcje psychologiczne człowieka i ich odniesienie do praktyki edukacyjnej. 2. Komunikacja interpersonalna - zasady, cele i modele. Nawiązywanie relacji z uczniem w zależności od stylu komunikacji. 3. Rodzina zdrowa, role przyjmowane przez dzieci, etiologia zaburzeń i trudności ucznia w szkole w zależności od wieku. 4-6 Analiza wybranych zaburzeń ucznia na podstawie symptomatologii w psychiatrii i psychopatologii: depresja, lęk, zachowania suicydalne, zaburzenia odżywania, zachowania agresywne, choroba przewlekła - śmierć i żałoba w rodzinie ucznia. 7. Współpraca z rodziną i innymi instytucjami pomocowymi. Tworzenie scenariuszy zajęć wychowawczo-profilaktycznych i zasady realizacji.
Ćwiczenia: 1. Analiza cech i funkcjonowania ucznia na podstawie omówionych koncepcji psychologicznych. 2. Zasady komunikacji z uczniem, jego rodzicami w zależności od trudności doświadczanych przez ucznia, także z klasą. Analiza indywidualnych przypadków, fragmentu filmu i wybranych treści. 3. Analiza porównawcza cech rodziny zdrowej i z trudnościami na podstawie doświadczeń własnych i przygotowanych materiałów (dyskusja, metoda doświadczeń, fragmenty filmów). Drama - wpływ roli przyjętej przez dziecko na jego funkcjonowanie w szkole i w relacjach społecznych. 4-6. Case study oraz psychodramy dotyczące różnych omówionych na wykładzie zaburzeń i trudności uczniów oraz poznanie strategii stosowania technik interwencji w zależności od trudności. 7. Dyskusja i ćwiczenie na podanych przykładach współpracy z rodziną ucznia i z innymi instytucjami adekwatnie do omawianych trudności. Także: przykłady listów do rodziców, instytucji itp.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w zajęciach = 30h - 1 pkt
Konsultacje z prowadzącym przedmiot = 15h - 0,5 pkt
Przygotowanie do zajęć = 15h - 0,5 pt
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
B.1.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego;
B.1.W2. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów,
zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia;
B.1.W3. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji
− autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych;
B.1.W4. proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami;
Efekty uczenia się - umiejętności
B.1.U1. obserwować procesy rozwojowe uczniów;
B.1.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania;
B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się;
B.1.U4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej;
B.1.U5. rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się;
B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań;
B.1.U7. radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami;
B.1.U8. zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
B.1.K1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
B.1.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych.
B.1. K1. Posiada umiejętność autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym;
Metody dydaktyczne
Wykład:
Metoda dydaktyczna podająca:
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
- Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, doświadczeń, giełda
pomysłów, gry edukacyjne, obserwacja
- Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz, drama, inscenizacja
- Metody dydaktyczne podające: opis, pogadanka
- Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, studium przypadku
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- doświadczeń
- stolików eksperckich
- sytuacyjna
- SWOT
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody oparte na współpracy
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
podstawowa wiedza o relacjach międzyludzkich i z zakresu psychologii
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23Z: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Wykład: egzamin pisemny- np. B1W1, B1W2, B1W3, B1W4.
Ćwiczenia:
- aktywność na zajęcia, udział w scenkach, czytanie omawianego materiału i dyskusja na ten temat z wykorzystaniem wiedzy z wykładu i materiałów: B1U1, B1U2, B1U3, B1U4, B1U5, B1U7,
Kolokwium na zakończenie ćwiczeń: B1U3, B1U7, B1K1, B1K2
Kryteria oceniania:
Wykład:
Zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego w
formie testu (pytania otwarte oraz pytania zamknięte):
ndst - 7 pkt
dst- 8-10 pkt
dst plus- 11 pkt
db- 12-13 pkt
db plus- 14 pkt
bdb- 15 pkt
Ćwiczenia:
zaliczenie na ocenę na podstawie:
- aktywności studenta na zajęciach: przygotowanie do dyskusji na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie oraz przesłanych materiałów; uczestniczenie aktywne w proponowanych ćwiczeniach, przygotowywanie na podstawie ustalonych reguł i tematu scenariusza zajęć dla uczniów - 40%
- kolokwium końcowe - 60%
ndst - 7 pkt
dst- 8-10 pkt
dst plus- 11 pkt
db- 12-13 pkt
db plus- 14 pkt
bdb- 15 pkt
dst- 8-10 pkt
dst plus- 11 pkt
db- 12-13 pkt
db plus- 14 pkt
bdb- 15 pkt
Literatura
- Bourne, E.J.(2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Wydawnictwo UJ.
- Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP.
- Cave, S. (2005). Terapie zaburzeń psychicznych. GWP.
- Chatizow, J. (2018). Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo: Difin.
- Cierpiałkowska, L. (2016), Psychopatologia. WN Scholar.
- Dąbrowska-Jabłońska, J. (red.). (2012). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Wydawnictwo: Impuls.
- Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.
- Fopka-Kowalczyk (2017). Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci. Opowiadania i bajki.Wyd. Difin.
- Hershfield, J., Corboy, T. (2016). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Poradnik z ćwiczeniami opartymi na uważności i terapii poznawczo-behawioralnej, Wydawnictwo UJ.
- Janowski A. ( 1995 ). Uczeń w teatrze życia szkolnego. WsiP.
- Józefik, B., Wolska, M. (2009). Anoreksja i bulimia u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo: Hachette Livre Polska.
- Kołakowski, A., Siwek, K., Ambroziak, K. (2021). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, GWP.
- Kubler-Ross (2007) Rozmowy o śmierci i umieraniu. Media Rodzina.
- Leathers, D.G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowanie. WN PWN.
- Remberk, B. (red.) (2022). Postępowanie w wybranych zaburzeniach psychicznych u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo lekarskie: PZWL.
- Sęk H. (2005). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. WN Scholar
- Węglasz, J., Bętkowska, D. (2023). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Wyd. Harmonia.
- Wsparcie dziecka w żałobie: https://tumbo.umk.pl/pages/home/.
W cyklu 2024/25L:
Bourne, E.J.(2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Wydawnictwo UJ. Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP. Cave, S. (2005). Terapie zaburzeń psychicznych. GWP. Chatizow, J. (2018). Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo: Difin. - Cierpiałkowska, L. (2016), Psychopatologia. WN Scholar. - Dąbrowska-Jabłońska, J. (red.). (2012). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Wydawnictwo: Impuls. - Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. - Fopka-Kowalczyk (2017). Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci. Opowiadania i bajki.Wyd. Difin. - Hershfield, J., Corboy, T. (2016). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Poradnik z ćwiczeniami opartymi na uważności i terapii poznawczo-behawioralnej, Wydawnictwo UJ. - Janowski A. ( 1995 ). Uczeń w teatrze życia szkolnego. WsiP. - Józefik, B., Wolska, M. (2009). Anoreksja i bulimia u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo: Hachette Livre Polska. - Kołakowski, A., Siwek, K., Ambroziak, K. (2021). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, GWP. - Kubler-Ross (2007) Rozmowy o śmierci i umieraniu. Media Rodzina. - Leathers, D.G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowanie. WN PWN. - Remberk, B. (red.) (2022). Postępowanie w wybranych zaburzeniach psychicznych u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo lekarskie: PZWL. - Sęk H. (2005). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. WN Scholar - Węglasz, J., Bętkowska, D. (2023). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Wyd. Harmonia. - Wsparcie dziecka w żałobie: https://tumbo.umk.pl/pages/home/.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: