Psychologia
1202-H-PSY-S1
Przejawy wpływu społecznego: modelowanie, konformizm, posłuszeństwo autorytetom.
Komunikacja interpersonalna: niewerbalna, werbalna.
Proces grupowy. Efektywny zespół, współpraca, role, rozwój procesu grupowego.
Motywowanie do działania i wyznaczanie celów. Motywacja w różnych podejściach teoretycznych, wyuczona bezradność, GROW i SMART.
Rozwój i wychowanie.
Efekt Lucyfera.
Psychologiczne mechanizmy uzależnień.
Konflikty interpersonalne i sposoby ich rozwiązywania.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30h - 1 pkt
Konsultacje z prowadzącym przedmiot: 10h - 0,3 pkt
Praca własna studenta: opracowanie projektu lub napisanie eseju, prezentacji:10h - 0,3 pkt
Praca własna studenta: przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu:10h - 0,3 pkt
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
B.1.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i
przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć,
rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i
uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji,
temperamentu, osobowości i stylu poznawczego;
B.1.W2. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój
fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie,
mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny,
zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji
psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w
kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych,
teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów,
zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych
uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji,
krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a
także kształtowania się stylu życia;
B.1.W3. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich
uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i
uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie
się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w
komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się
uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji
− autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną,
porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach
konfliktowych;
B.1.W4. proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia
w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z
uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i
strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju
uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i
metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami;
B.1.W5. zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela –
identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i
nauczycielskie wypalenie zawodowe.
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
B.1.U1. obserwować procesy rozwojowe uczniów;
B.1.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania;
B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się;
B.1.U4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej;
B.1.U5. rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się;
B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań;
B.1.U7. radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami;
B.1.U8. zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej
autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
B.1.K1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym;
B.1.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Metody dydaktyczne
dyskusje, prezentacje multimedialne, drama, projekt
Wymagania wstępne
motywacja do nauki
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium zaliczeniowe w formie testu
Praktyki zawodowe
W ramach Modułu 2 - Przygotowanie w zakresie psychologiczno-pedagogicznym obowiązuje 30 godzin praktyk pedagogicznych w szkole podstawowej koordynowanych przez prowadzącego ćwiczenia z przedmiotu Psychologia.
Literatura
Bee, H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i s-ka.
Cialdini, R. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. GWP
Dembo, M. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. WSiP
Eichelberger, W. O co pytają dzieci.
Haman, W., Gut,J. Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy. Kontrakt.
Hamer, H. Rozwój umiejętności społecznych. Jak skuteczniej dyskutować i współpracować.
Leathers. (2007). Komunikacja niewerbalna, Warszawa.
Morreale, Spitzberg, Barge. (2008). Komunikacja między ludźmi. Motywacja wiedza umiejętności. PWN
Vasta, Haith, Miller. (1998). Rozwój psychiczny dziecka. WSiP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: