Podstawy psychologii 1202-H-PP-S1
1. Koncepcje psychologiczne człowieka.
2. Procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji.
3. Mowa i język, myślenie i rozumowanie.
4. Uczenie się i pamięć, rola uwagi.
5. Emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia.
6. Psychologia różnic indywidualnych.
7. Teoria spostrzegania społecznego i komunikacji.
8. Postawy, stereotypy, uprzedzenia.
9. Stres i frustracja, radzenie sobie z nim.
10. Procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się. 11. Media i ich wpływ wychowawczy.
12.Style komunikowania się- autoprezentacja, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną.
13. Mediacje i negocjacje.
14. Wywieranie wpływu na ludzi.
15. Psychologia wychowawcza.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
egzamin pisemny- np. W01, W03, W05.
Przygotowanie lekcji/prezentacji podczas ćwiczeń: U03, U04, U05, U07, U08
Kolokwium- U03, U07, K01, K02
Kryteria oceniania:
Wykład zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego w formie testu (pytania otwarte oraz pytania zamknięte)
ndst - 7 pkt
dst- 8-10 pkt
dst plus- 11 pkt
db- 12-13 pkt
db plus- 14 pkt
bdb- 15 pkt
Ćwiczenia,
zaliczenie na ocenę na podstawie:
- prezentacji/przeprowadzonej lekcji - 50% oceny końcowej:
*tydzień przed planowanymi zajeciami przygotowanie i przesłanie do prowadzącego konspektu na zadany temat z psychologii,
*przeprowadzenie ćwiczeń w formie aktywizującej, zaaranżowanie pracy w grupach, oraz pracy indywidualnej studentów,
*całość uzupełniona prezentacją multimedialną z zadanego tematu
*podczas prowadzonych ćwiczeń student skupia się nie tylko na przekazaniu merytorycznej treści zajęć, ale także stosowaniu wzmocnień pozytywnych, oraz organizacji pracy studentów na zajęciach, które są symyulacją lekcji w szkole.
- kolokwium zaliczeniowego- 50% oceny
ndst - 7 pkt
dst- 8-10 pkt
dst plus- 11 pkt
db- 12-13 pkt
db plus- 14 pkt
bdb- 15 pkt
Literatura
1. Strealu J., Psychologia podręcznik akademicki, t.1,2,3. GWP (wybrane rozdziały)
2. Mietzel G., Wprowadzenie Do Psychologii. Podstawowe Zagadnienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2008
Literatura uzupełniająca:
1.Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 1991
2. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP.
3. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1995.
4. Haman W., Gut J., Docenić konflikt, Helion, Gliwice 2008.
5. Kołakowski A., Wolańczyk P., Pisula A., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców, GWP, Gdańsk 2006
6. S.A. Rathus: Psychologia współczesna. (2004),GWP
7. Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, t I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN (2001)
8. P. Zimbardo, R. Gerrig, Psychologia i życie. PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: