Pedagogika
1202-H-PED-S2
I WPROWADZENIE w tematykę zajęć. Podział obowiązków.
1. Zawód nauczyciela. Obszary kompetencji i kwalifikacji zawodowych nauczyciela.
II KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA:
2. Rozwój w okresie adolescencji i dorosłości:
-formy aktywności,
-nauka, realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca,
-poszerzanie autonomii i samodzielności,
-tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi,
-stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego młodzieży, animowanie życia społeczno- kulturalnego młodzieży, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole.
Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania.
III KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNYCH:
3.Praca opiekuńczo- wychowawcza nauczyciela:
- program wychowawczy, edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne,
4. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów,
5. Bezpieczeństwo uczniów w szkole i po za jej terenem ( zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia ucznia, edukacja dla bezpieczeństwa- dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.
IV KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI DIAGNOSTYCZNYCH:
6. Poznawanie uczniów, metody i techniki określania potencjału ucznia.
7. Studium przypadku.
W cyklu 2024/25L:
1. Pedagogika jako nauka i jej subdyscypliny pedagogiczne. 2. Podstawowe pojęcia i kategorie pedagogiczne. 3. Proces rozwoju, socjalizacji, wychowania /dziedziny, cele, treści i uwarunkowania 4. Wychowanie człowieka w cyklu życia 5. Uczestnicy procesu edukacji: rodzic, nauczyciel i uczeń. 6. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 7. Innowacyjny i autokreacyjny wymiar pracy nauczyciela 8. Dobrostan uczniów i nauczycieli
|
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w zajęciach:
- wykłady - 15 godzin
- ćwiczenia - 15 godzin
Praca własna studenta:
- przygotowanie się do zajęć i czytanie lektur - 15 godzin
- przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin
Łącznie 30 +25 godzin = 55 godzin (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Wykład i ćwiczenia:
Student zna:
B2.W2. rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby
związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;
B.2.W4. zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole
ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich
funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami;
B.2.W5. sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
Efekty uczenia się - umiejętności
Wykład i ćwiczenia:
Student potrafi:
B.2.U1. wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów;
B.2.U2. zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego;
B.2.U3. formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;
B.2.U4. nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym;
B.2.U5. rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów;
B.2.U6. zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie;
B.2.U7. określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Wykład i ćwiczenia:
Student jest gotów do:
B.2.K2. profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej;
B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej;
B.2.K4. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Metody dydaktyczne
Wykład konwersatoryjny i problemowy
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- obserwacji
- referatu
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność. Przygotowanie prezentacji i zadań dla grupy.
Test zaliczeniowy.
Praktyki zawodowe
Praktyka pedagogiczna dla studentów studiów II stopnia- zgodnie z Regulaminem Praktyki Pedagogicznej UMK
Literatura
1. Aronson E., Człowiek - istota społeczna, Warszawa 2009.
2. Benner D., Pedagogika ogólna, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1, Gdańsk 2006.
3. Janowski A. Poznawanie uczniów: zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002.
4. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki 1, Warszawa 2021
5. Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003.
6. Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław 2002,
7. Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.
8. Wołoszynowa L., Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży, Warszawa 1976.
9.. Zimbardo P. G., Johnson R. L., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje, Warszawa 2010.
10. Brzezińska A. (red.), Niezbędnik dobrego nauczyciela, 2015
W cyklu 2024/25L:
a) Literatura podstawowa: Kwieciński Z., Śliwerski B. (2003) (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, T. 1, 2 Warszawa b) Literatura uzupełniająca: Janowski A., (2007), Pedagogika praktyczna, Warszawa . Pietrasiński Z. (2008): Ekspansja pięknych umysłów, Warszawa.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: