Pedagogika 1202-H-PED-S2
Wykłady dr Joanna Cukras-Stelągowska
1.Wykład wprowadzający na temat prawa wewnątrzszkolnego oraz prawnych aspektów pomocy psychologiczno-pedagogiczną w szkole. Omówienie tematyki i warunków zaliczenia przedmiotu.
2.Podstawa programowa w kontekście programu nauczania. ocena jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty. Ukryty program szkoły.
Ćwiczenie dr Joanna Cukras-Stelągowska
1.Elementy prawa wewnętrznego w szkole (m.in. statut, regulaminy); zasady wewnątrzszkolnego oceniania; prawa i obowiązki wszystkich podmiotów edukacyjnych; organy odpowiedzialne za tworzenie i wdrożenie prawa wewnątrzszkolnego; zadania rady pedagogicznej, samorządu szkolnego i rady rodziców. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty.
2. Analiza podstawy programowej i programów nauczania
z podziałem na wybrane przedmiotu (w zależności o kierunków studiów grup ćwiczeniowych). Poza programowe i niezamierzone oddziaływania w praktyce szkolnej.
Wykłady: dr Izabela Symonowicz-Jabłońska
1.Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela. Poradnictwo pedagogiczne.
2. Profilaktyka pedagogiczna
Ćwiczenia: dr Izabela Symonowicz-Jabłońska
1. Plan pracy wychowawczej, Kontrakty
2. Awans zawodowy nauczyciela
3.Studium przypadku: rozwiązywanie problemów wychowawczych.
Wykład dr Emilia Aksamit
1. Model systemowego wsparcia ucznia ze SPE w środowisku szkolnym – rola nauczycieli, specjalistów szkolnych, rodziny i instytucji. (wykład I)
2. Ewaluacja efektywności działań pomocowych – metody i narzędzia monitorowania postępów ucznia. (wykład I)
3. Diagnoza pedagogiczna jako narzędzie wspierania ucznia – zasady i wybrane metody diagnostyczne. (wykład I/II)
4. Narzędzia diagnozowania predyspozycji edukacyjno-zawodowych – przegląd i zastosowanie. (wykład II)
Ćwiczenia dr Emilia Aksamit
1. Konstruowanie narzędzi do monitorowania i oceny postępów ucznia w wymiarze edukacyjnym i społeczno-emocjonalnym. (ćwiczenia I)
2. Projektowanie scenariuszy zajęć z uwzględnieniem indywidualizacji pracy z uczniem. (ćwiczenia I/II)
3. Prowadzenie wywiadu doradczego – struktura, zasady, praktyczne zastosowanie. (ćwiczenia II)
|
W cyklu 2024/25L:
1. Pedagogika jako nauka i jej subdyscypliny pedagogiczne. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- referatu
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
WYKŁAD:
- egzamin pisemny (test): B.2.W2., B.2.W4., B.2.W5., B2.W6., B2.W7., B.2.U1., B.2.U2., B.2.U3., B.2.U4., B.2.U5., B.2.U6., Wymagany próg: na ocenę dostateczną - powyżej 60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobryB.2.U7; B.2.K2., B.2.K3., B.2.K4
ĆWICZENIA:
Emilia Aksamit: opracowanie scenariusza zajęć z uwzględnieniem indywidualizacji pracy z uczniem (dopuszczalna praca w parach).
- Obecność, aktywność. Przygotowanie zadań związanych z poruszaną tematyką zajęć B.2.U1., B.2.U2., B.2.U3., B.2.U4., B.2.U5., B.2.U6., B.2.U7; B.2.K2., B.2.K3., B.2.K4
- Zaliczenie pisemne w formie testu (kolokwium) - wymagany próg: na ocenę dostateczną - powyżej 60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Praktyka pedagogiczna dla studentów studiów II stopnia- zgodnie z Regulaminem Praktyki Pedagogicznej UMK
Literatura
Literatura podstawowa:
Gaś Z., Profilaktyka w szkole, WSiP, Warszawa 2006.
Skałbania B., Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Wyd. Impuls: Kraków 2009.
Śliwa S., Profilaktyka pedagogiczna, WSZiA, Opole 2015.
Literatura uzpełniająca:
Murawska I., Symonowicz-Jabłońska I., Opieka i wychowanie w Internacie Gimnazjum i Liceum Akademickiego/Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego : dawniej i dziś, [w:] Opieka i wychowanie : dziedzictwo idei teoretycznych i ich praktyczne implikacje red. W. Szulakiewicz, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2021, s. 175-190.
Symonowicz-Jabłońska I., Jabłoński M., Wielozmysłowość jako wyzwanie dla edukacji, [w:] W zgodzie z naturą : od integracji do integralności, red. B. Przyborowska, P. Błajet, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2023, s. 151-168.
Aksamit E., Giziewska M. (2023). Masz tę MOC! Małymi krokami do celu : innowacja pedagogiczna na miarę XXI wieku! w: Ogrody Nauk i Sztuk, 2023, vol. 13, nr 13, s.101-115. DOI:10.15503/onis2023.101.115
Aksamit E., Giziewska M. (2021). Konteksty kształcenia na odległość w doświadczeniach nauczycieli szkoły podstawowe, w: Konteksty Pedagogiczne., 2021, nr 2 (17), s. 111-129.
Aksamit E., Trafna-Jurkiewicz S. (2022). Obszary nieprzystosowania społecznego na przykładzie dziecka z zaburzeniami zachowania : studium przypadku, w: Szkoła specjalna, vol. 83, nr 4, s. 291-302.
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna- podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.
Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, wyd. II, Warszawa 2002.
Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Nawój-Połoczańska J., Metoda projektu w doradztwie zawodowym, wyd. Difin, Warszawa 2018.
Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, KOWEZiU, Warszawa 2012.
Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.
Wojtasik B., Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli, KOWEZiU, Warszawa 2011.
Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków 2013.
Inspiracje w zakresie innowacji w pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
Model innowacji Masz tę MOC! Marz! Odkrywaj! Ustalaj cele!
https://popojutrze2.pl/masz-te-moc/
Pankowska D., Nauczyciele wobec wiedzy o ukrytym programie szkoły, „Przegląd Badań Edukacyjnych” nr 2(17), 2013.
Żłobicki W. Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją, Kraków 2002.
Nowa Podstawa Programowa: https://podstawaprogramowa.pl/ lub https://www.gov.pl/web/edukacja/podstawa-programowa5
|
W cyklu 2024/25L:
a) Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: