Pedagogika 1202-H-PED-S1
I. WPROWADZENIE
Zawód nauczyciela. Obszary kompetencji i kwalifikacji zawodowych nauczyciela.
II. KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH
1. Rozwój człowieka. Formy aktywności dziecka - nauka i zabawa. Rozwój zainteresowań. Stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego dzieci. Formy aktywności dziecka. Nauka, realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca.
2. Wychowanie a rozwój człowieka. Poszerzanie autonomii i samodzielności. Uspołecznienie dziecka, kontakty rówieśnicze. Konflikty z rówieśnikami, rodzicami i wychowawcami. Rola osób znaczących i autorytetów. Zmiana autorytetów, kryzys autorytetu nauczyciela i rodzica. Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi, stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego, animowanie życia społeczno-kulturalnego, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole.
3. Struktura i przebieg procesu wychowawczego. Zasady i metody stosowane w wychowaniu. Tworzenie klimatu wychowawczego. Błędy wychowawcze, ich przyczyny i skutki. Trudności wychowawcze i niepowodzenia szkolne. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania.
III. KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI PRAKSEOLOGICZNYCH
1. Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela. Plan pracy wychowawczej. Program wychowawczy. Konstruowanie klasowych i szkolnych programów profilaktycznych. Edukacja zdrowotna.
2. Postępowanie pedagogiczne z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
3. Poradnictwo wychowawcze. Kierunki współpracy nauczyciela-wychowawcy z instytucjami oświatowymi i pedagogiem szkolnym oraz rodzicami. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia. Pozaszkolne instytucje wychowawcze i resocjalizacyjne. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów.
4. Poradnictwo edukacyjno-zawodowe. Nauczyciel jako doradca. Wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Przygotowanie młodzieży do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem oraz do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy. Rynek edukacyjny i rynek pracy. Droga rozwoju zawodowego. Uczenie się przez całe życie.
5. Dziecko w aspekcie prawnym. Prawa dziecka w rodzinie i szkole. Międzynarodowe i krajowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnością.
6. Bezpieczeństwo dzieci w szkole i poza szkołą (zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia dziecka. Edukacja dla bezpieczeństwa - dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.
IV. KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI DIAGNOSTYCZNYCH
1. Poznawanie uczniów. Podstawowe techniki diagnostyczne w pedagogice i ich ograniczenia, kwestie etyczne. Metody i techniki określania potencjału ucznia.
V. KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI AUTOKREACYJNYCH
1. Rozwój profesjonalny. Wiedza prywatna, potoczna a wiedza naukowa nauczyciela.
2. Samokształcenie. Uczenie się w miejscu pracy. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako warunki awansu zawodowego. Uczenie się przez całe życie nauczycieli.
3. Etyka nauczycielska.
4. Odpowiedzialność prawna opiekuna, nauczyciela, wychowawcy.
5. Wypalenie zawodowe nauczycieli - przyczyny, symptomy, strategie zaradcze.
VI. UCZENIE SIĘ
Pojęcie uczenia się. Metody pracy z dzieckiem. Uczenie się a motywacja. Procesy poznawcze i wykonawcze.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zgodnie z Zarządzeniem Nr 110 Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie realizacji zajęć dydaktycznych w formie zdalnej oraz sposobu przeprowadzania egzaminów i zaliczeń, ustala się, iż zaliczenie kończące zajęcia odbywa się w sposób:
- zdalny – asynchroniczny polegający na przekazywaniu studentom do wykonania przez prowadzącego zadań, w tym m.in. opracowań, esejów, niezbędnika nauczyciela oraz scenariusza zajęć (lekcja historii, godzina wychowawcza).
Praktyki zawodowe
W ramach praktyk studenckich:
- odbycie 30 godzin praktyk (zgodnie z Regulaminem Praktyki Pedagogicznej wykonanie 8 zadań, prowadzenie dziennika praktyk oraz wszelkiej wymaganej dokumentacji).
Literatura
Literatura podstawowa:
Aronson E., Człowiek - istota społeczna, Warszawa, 2009.
Benner D., Pedagogika ogólna, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1, Gdańsk, 2006.
Kawecki I., Wprowadzenie do wiedzy o nauczycielu i szkole, Kraków 2003.
Kruszewski K., Konarzewski K. (red), Sztuka nauczania, tom I i II Warszawa 2003.
Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, tom 2, Warszawa 2004.
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
Kwieciński Z., Śliwerski B., (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki 1, Warszawa 2003.
Kwieciński Z., Śliwerski B., (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki 2, Warszawa 2005.
Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003.
Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław 2002.
Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.
Literatura uzupełniająca:
Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa1995.
Janowski A., Poznawanie uczniów: zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002.
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak", Warszawa 2006.
Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa 1985.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: