Podstawy dydaktyki 1202-H-PD-S1
Dobór treści zawartych w przedmiocie ma na celu zapoznanie studentów z obszarem dydaktyki. Studenci poznają proces uczenia się, przedstawicieli subdyscypliny, teorie i systemy dydaktyczne, cele kształcenia, treści, proces kształcenia, zasady oraz metody, formy organizacyjne, środki dydaktyczne, planowanie pracy dydaktycznej.
W trakcie wykładów porównuje się poznane systemy dydaktyczne, koncepcje, zasady i metody kształcenia, podkreśla znaczenie i użyteczność taksonomii celów kształcenia, czynności nauczyciela i uczniów, wartości dydaktycznej metod, form organizacyjnych (lekcyjne, pozalekcyjne i pozaszkolne, stacjonarne, zdalne), planowania metodycznego.
Dobór treści zgodny jest z obowiązującym standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 25 lipca 2019 roku.
W cyklu 2023/24L:
Dobór treści zawartych w przedmiocie ma na celu zapoznanie studentów z obszarem nauki jaką jest teoria kształcenia. Studenci poznają proces uczenia się, przedstawicieli subdyscypliny, teorie i systemy dydaktyczne, cele kształcenia, treści, proces kształcenia, zasady oraz metody, formy organizacyjne, środki dydaktyczne, planowanie pracy dydaktycznej. W trakcie wykładów porównuje się poznane systemy dydaktyczne, koncepcje, zasady i metody kształcenia, podkreśla znaczenie i użyteczność taksonomii celów kształcenia, czynności nauczyciela i uczniów, wartości dydaktycznej metod, form organizacyjnych (lekcyjne, pozalekcyjne i pozaszkolne, stacjonarne, zdalne), planowania metodycznego. Dobór treści zgodny jest z obowiązującym standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 25 lipca 2019 roku. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenia cząstkowe (zadania aktywizujące odnoszące się do praktyki dydaktycznej i metodycznej oraz pracy z grupą).
Egzamin/Test
Termin "0" test i jedno pytanie opisowe.
Termin 1 - 3 pytania opisowe
Metody: test wiedzy bez dostępu do podręczników
Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie testu bez dostępu do podręczników (wymagany próg na ocenę):
• dostateczną - 50%,
• dostateczną plus - 60%,
• dobrą - 70%,
• dobrą plus - 80%,
• bardzo dobrą - 90-100%
Odpowiedź na pytania otwarte, ocena 1-5 według kryteriów:
1. poziom merytoryczny wypowiedzi
2. odniesienia do literatury i autorów
3. prawidłowo zdefiniowane pojęcia
4. poprawność językowa
dodatkowo do oceny doliczane jest 0,25 za aktywność na zajęciach
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, T. I, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988, rozdz. 3. Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych: poznawczych, s. 43-76; s. 55-56 i 76-82; s. 82-92.
2. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004, rozdz. 1. Cele kształcenia, s. 17-35; rozdz. 14. Scenariusze, s. 472-514.
3. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012, wydanie trzynaste zmienione, s. 85-105.
4. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007
5. Wójcik A. M., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela, UMCS, Lublin 2020.
W cyklu 2022/23Z:
1. Anders R. J., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: