Prawo autorskie w Polsce
1202-H-PAP-S2
W trakcie zajęć zostaną zrealizowane poniższe zagadnienia:
1. Prawo własności intelektualnej,
2. Prawo autorskie w Polsce,
3. Nowelizacja prawa autorskiego,
4. Licencje CC,
5. Ochrona baz danych sui generis,
6. Zakazy publikacji.
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 15 h (0,5 pkt),
Czas poświęcony na pracę indywidualną: 30 h (1 pkt),
Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania: 15 h (0,5 pkt).
Efekty uczenia się - wiedza
W1: student zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu ochrony prawa autorskiego − K_W20,
W1: student ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony własności przemysłowej − K_W20,
W3: student rozpoznaje typy licencji Creative Commons, mając wiedzę o możliwościach ich zastosowania przez poszczególnych uczestników procesów informacyjno-komunikacyjnych − K_W20,
W4: student zna i rozumie zasady ustawodawstwa międzynarodowego i krajowego zapewniającego ochronę prawną dobrom niematerialnym − K_W20.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: student interpretuje dozwolony użytek chronionych utworów i możliwość zastosowania go przez instytucje kultury − K_U03, K_U16,
U2: student potrafi rozpoznać naruszenia praw autorskich i określić ich konsekwencje − K_U03,
U3: student potrafi zaprezentować w nowożytnym języku obcym efekty swojej pracy na tematy związane z historią lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych, w formie pisemnej i ustnej, z zastosowaniem różnorodnych metod, technik i narzędzi badawczych – K_U03, K_U08,
U4: student posiada umiejętność rozpoznawania i analizowania wybranych problemów i potrzeb społecznych oraz potrafi samodzielnie projektować i zaspokajać je metodami, technikami i narzędziami specyficznymi dla historii – K_U08,
U5: student potrafi analizować wybrane zjawiska społeczne z rozszerzeniem o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk – K_U16.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: student rozumie rolę wykorzystania własności intelektualnej i znaczenie jej ochrony w zakresie propagowania wiedzy historycznej w różnych środowiskach − K_K02,
K2: student jest świadom etycznego wymiaru norm prawnych w zakresie ochrony własności intelektualnej − K_K05,
K3: student jest świadom roli domeny publicznej jako warunku swobodnego rozwoju kultury i nauki − K_K06,
K4: student dostrzega rolę wiedzy historycznej i kulturowo-społecznej w kształtowaniu więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym – K_K10,
K5: student tworząc własne projekty potrafi przewidywać prawne skutki swojej działalności w zakresie ochrony własności intelektualnej − K_K11.
Metody dydaktyczne
- pokaz multimedialny,
- dyskusja dydaktyczna,
- referat.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- referatu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Weryfikacji umiejętności nabytych w trakcie zajęć służą:
1. przygotowanie, uczestnictwo i aktywność na zajęciach,
2. przygotowanie 1 referatu do prezentacji ustnej,
3. 1 końcowe zaliczenie pisemne - egzamin.
Punktacja (łącznie 2 pkt ECTS):
− uczestnictwo i aktywność w zajęciach: W1–W4, U1–U5, K1, K2 − 0,5 pkt,
− referat: W1–W4, U1–U5, K1, K3–K5 − 1 pkt,
− egzamin: W1–W4, U1–U5, K1, K3 − 0,5 pkt.
Literatura
1. Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie, wyd. 2, Warszawa 2010
2. Domańśka-Baer Alina, Co pracownik i student szkoły wyższej o prawie autorskim wiedzieć powinien, Warszawa 2012
3. 5. Informacja elektroniczna a prawo autorskie, Warszawa 2000
4. Karpowicz Andrzej, Autor−wydawca. Poradnik prawa autorskiego, wyd. 5, Warszawa 2009
5. Prawo Internetu, pod red. P. Podreckiego, Warszawa 2004 i n.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: