Prowadzony w
cyklach:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
Kod ISCED: 0220
Punkty ECTS:
3
Język:
polski
Organizowany przez:
Instytut Historii i Archiwistyki
(dla:
Wydział Nauk Historycznych)
Proseminarium 1202-H-P22-S1
O realizowanej w ramach proseminarium tematyce decydują osoby prowadzące tego typu zajęcia.
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta - 90h
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli 45 godz.- 1,5 p :
- udział w zajęciach proseminarium 30 godz.- 1 p.
- konsultacje z nauczycielem akademickim 15 godz.- 0,5 p.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- sporządzanie notatek, zapoznanie się z literaturą przedmiotu 30 godz.- 1 p.
Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, w tym przygotowanie pracy seminaryjnej 15 godz.- 0,5 p.
Efekty uczenia się - wiedza
W1 student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii oraz wykazuje znajomość terminologią ogólną z zakresu historii i nauk pokrewnych
K_W01, K_W02
W2 student posiada wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej historii
K_W07
W3 student zna terminologię, teorię oraz podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka K_W08
W4 student posiada wiedzę podstawową umożliwiającą mu krytyczną analizę oraz interpretację różnych wytworów cywilizacji do poznania przeszłości w różnych okresach historycznych K_W09
W5 student zna różne źródła informacji, rozumie ich przydatność w badaniach historycznych K_W10
W6 student zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu historii przynajmniej w jednym języku nowożytnym źródeł historycznych wykorzystywanych na potrzeby własnych badań K_W16
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać selekcjonować i użytkować informacje z zakresu historii z wykorzystaniem różnych źródeł i metod K_U01
U2 student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, dobór i wyszukiwanie specjalistycznej literatury, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii i nauk pokrewnych K_U02, K_U03, K_U04
U3 student potrafi wykorzystać podstawową terminologię w zakresie historii i nauk pokrewnych na potrzeby własnej pracy badawczej K_U05
U4 student potrafi zaplanować i zrealizować własne zadanie badawcze wykorzystując przy tym podstawowe metody badawcze i zasady warsztatu naukowego historyka oraz zaprezentować jej wyniki w usystematyzowanej formie (w postaci wypowiedzi ustnej, jak i pracy pisemnej) z zastosowaniem różnych metod i technik K_U06, K_U07
U5 student potrafi formułować i uzasadniać własne opinie, formułować własne tezy i opinie oraz z wykorzystaniem poglądów innych autorów prac historycznych K_U09, K_U10
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 student ma świadomość wartości kultury historycznej oraz rozumie potrzebę umiejętnego i aktywnego propagowania wiedzy historycznej i kultury pamięci we własnym środowisku lokalnym K_K01, K_02
K2 student rozumie potrzebę uczenia się i doskonalenia swoich umiejętności i rozwoju zawodowego; potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności i wykorzystać ją w praktyce; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K_08, K_09
K3 student rozumie i przestrzega normy i zasady etyczne niezbędne w pracy historyka K_K06
K4 student docenia, szanuje, uczestniczy w promocji tradycji historycznych i dziedzictwa kulturowego własnego regionu, Polski, Europy, docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym K_U07, K_K08, K_K10
Metody dydaktyczne
Zob. w informacjach do poszczególnych grup
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- referatu
- seminaryjna
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- referatu
- seminaryjna
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
kanon (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Student posiada ogólną wiedzę humanistyczną i ma opanowany warsztat badawczy historyka.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
ocena ciągła (frekwencja; bieżące przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo w zajęciach, m.in. analiza materiałów źródłowych, dyskusja); praca semestralna (przygotowanie pisemnej pracy proseminaryjnej).
Praca pisemna (proseminaryjna) – W01, W02, W07, W08, W09, W10, W16, U01, U02, U03, U04, U05, U06, U07,U09, U10
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podawana przez prowadzących poszczególne proseminaria, zależenie od realizowanej tematyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: