Publikacja źródeł historycznych w Internecie 1202-H-PŹH-S2
- Podobieństwa i różnice tradycyjnych i cyfrowych edycji źródeł historycznych.
- Przegląd wybranych projektów edytorskich wskazujących na nowe możliwości, które daje edytorowi wykorzystywanie metod cyfrowych.
- Kształcenie umiejętności wykorzystania nabywanej wiedzy w praktyczny sposób w ramach prostych zadań wykonywanych w różnych programach / przy użyciu różnych technologii.
- Przegląd zasad wynikających z prawa autorskiego.
- Przegląd repozytoriów danych badawczych oraz korpusów tekstowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
- referatu
- okrągłego stołu
- laboratoryjna
- projektu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- złożenie pracy zaliczeniowej na zadany temat: W.1; W.2; W.3; U.3; U.4; U.5; K.2; 50%
- aktywność na zajęciach: W.4; W. 5; U.1; U.2; U. 4; K.1; K.3; K. 4; 50%
Literatura
Digitale Diplomatik. Neue Technologien in der historischen Arbeit mit Urkunden, hrsg von G. Vogeler, Weimar-Wien 2009.
P. Sahle, What is a Scholarly Digital Edition?, w: Digital Scholarly Editing: Theories and Practices, ed. M. J. Driscoll, E. Pierazzo (Digital Humanities Series, vol. 4 ), Cambridge 2009, s. 19-39.
J. Tandecki, K. Kopiński, Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014.
M. Słoń, Pryncypia edytorstwa źródeł historycznych w dobie rewolucji cyfrowej, Studia Źródłoznawcze, t. 53, 2015, s. 155–161.
M. Słoń, Sine initio et sine fine. Edycja źródła jako proces zawsze otwarty, w: Editiones sine fine, t. 1. pod red. K. Kopińskiego, W. Mrozowicza, J. Tandeckiego, Toruń 2017, s. 131–141.
W cyklu 2023/24L:
Tradycjonalistyczna metoda edytorska (interpretująca, popularnonaukowa): J. Tandecki, K. Kopiński, Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014. Edytorstwo źródeł – ograniczenia i perspektywy, red. A. Perłakowski.
Metoda źródłoznawcza edycji źródeł (historyczno-filologiczna): Źródłoznawstwo historyczne Brygidy Kürbis: teoria - praktyka - konteksty, red. E. Skibiński, P. Stróżyk, Poznań 2021. M. Mejor, “Metoda wydawnicza Brygidy Kürbis”, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis: Studia Historicolitteraria, vol. 20, 2020, pp. 154-165, https://studiahistoricolitteraria.up.krakow.pl/article/download/7835/7118.
Przyczynki i syntezy o edycjach cyfrowych: M. Słoń, “Pryncypia edytorstwa źródeł historycznych w dobie rewolucji cyfrowej”, Studia Źródłoznawcze, t. 53, 2015, s. 155–161. M. Słoń, “Sine initio et sine fine. Edycja źródła jako proces zawsze otwarty”, w: Editiones sine fine, t. 1. pod red. K. Kopińskiego, W. Mrozowicza, J.Tandeckiego, Toruń 2017, s. 131–141. M. Kowalska, Digitalizacja zbiorów w bibliotekach polskich - próba oceny doświadczeń krajowych - Dostęp Rep. UMK. B. Bednarek-Michalska, Kujawsko-Pomorska Biblioteka Cyfrowa. Studium przypadku - Dostęp Rep. UMK. K. Żernicka, “Ocena jakości polskich bibliotek cyfrowych”, rozp. doktorska, Toruń 2014, - Dostęp Rep. UMK. M. Kowalska, “Transkrypcja tekstów w środowisku elektronicznym. Przegląd wybranych narzędzi”, Sztuka Edycji 2/2016 - Dostęp Rep. UMK. J. Suproniuk, “Polskie źródła i wydawnictwa źródłowe do końca XVI wieku w zasobach internetowych”, Studia Źródłoznawcze 49 - Dostęp Rep. UMK. Digitale Diplomatik. Neue Technologien in der historischen Arbeit mit Urkunden, hrsg von G. Vogeler, Weimar-Wien 2009. Digital Scholarly Editing: Theories and Practices, ed. M.J. Driscoll, E. Pierazzo, Open Book Publishers 2016.
Prawo autorskie: K. Siewicz, M. Świerczyński, M. Wilkowski, R. Czajka, J. Lipszyc, P. Czerniawski, Krótki kurs własności intelektualnej. Materiały dla uczelni, https://prawokultury.pl/kurs/media/krotki-kurs-wlasnosci-intelektualnej-podrecznik.pdf, CC BY-SA 3.0. PrawoAutorskie.pl, http://www.prawoautorskie.pl/, 2010-2015, dostęp: 30.06.2023
Podręczniki i opracowania dotyczące środowisk pracy: J. Urbański, Zrozumieć GIS: analiza informacji przestrzennej, Warszawa 1997. R. Golba, A. Pilarska, R. Czaja, “The Concept of a Georeferential Spatial Database of Topographic–Historical Objects (GSDoT-HO): A Case Study of the Cadastral Map of Toruń (Poland)”, ISPRS International Journal of Geo-Information, Vol. 12, 2, 2023, https://doi.org/10.3390/ijgi12020026 Visual Studio Code manual: https://code.visualstudio.com/docs Youtube: Jak Zacząć Programować?: https://www.youtube.com/@JZP, szczególnie Tutoriale z kodowania: https://youtube.com/playlist?list=PLvyZdqt1XP-mTCMGwzvU_HXocIRGCX_fV R. Czaja, “Historical Atlas of Polish Towns. Between Source Edition and the Cartographic Presentation of Research on the History of Towns”, Studia Geohistorica, nr 06, 2018, ss. 80-89, https://apcz.umk.pl/AZMDDP/article/download/SG.2018.06/17481 Bartłomiej Kulas, Geograficzne systemy informacyjne (GIS), https://geografia24.pl/geograficzne-systemy-informacyjne-gis/, 1.08.2019, dostęp: 30.06.2023. G. Bednarek, Oprogramowanie do tworzenia dokumentów w formacie DjVu, http://www.djvu.com.pl/djvu/DjVu_Story/DjVu_Software1.php, kwiecień 2007, dostęp: 30.06.2023. Transkribus, https://readcoop.eu/transkribus/resources/how-to-guides/, 2023, dostęp: 30.06.2023 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: