Nauki pomocnicze historii
1202-H-NPH12-S1
Nauki pomocnicze historii obejmują wiedzę o źródłach historycznych. Historyczne uwarunkowania rozwoju historii jako nauki sprawiły, że w kanonie tych dyscyplin nie znajdują się źródła historiograficzne. Lista klasycznych dyscyplin z zakresu nauk pomocniczych historii obejmuje przede wszystkim: archiwistykę, geografię historyczną, kartografię,dyplomatykę, nauki o piśmie (rozmaite paleografie i neografie), sfragistykę, chronologię, heraldykę, weksylologię, genealogię, metrologię, numizmatykę, kodykologię, edytorstwo źródeł historycznych, ikonografia historyczna. W ostatnich latach istnieje tendencja do powiększania tego zestawy o nowe dyscypliny koncentrujące się na coraz to bardziej szczegółowo wyselekcjonowanym materiale źródłowym (np. dzwony). Za klasyczne zadanie nauk pomocniczych historii uznaje się zdobycie i udostępnienie wiedzy o różnych typach źródeł lub ich aspektach (chronologicznych, personalnych, geograficznych itp.), która umożliwia ich wyszukanie, odczytanie, zrozumienie, ustalenie ich autentyczności. Wiedza ta umożliwia również określenie wartości informacyjnej różnych źródeł w zależności od ich typu i czasu powstania.
Całkowity nakład pracy studenta
Po opanowaniu efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu student uzyskuje 4 punkty ECTS, co odpowiada 120 godzinom pracy studenta
Godziny z udziałem nauczycieli - 35:
-uczestnictwo w wykładzie - 30 h
- konsultacje - 5 h
Praca indywidualna studenta 85 h:
- zapoznanie się z literaturą przedmiotu, sporządzenie notatek - 45 h
- przygotowanie do egzaminu -40 h
Efekty uczenia się - wiedza
Nabycie wiedzy umożliwiającej krytyczne przygotowanie źródła do interpretacji historycznej, głównie na etapie prac nad ustalaniem autentyczności źródła. Poznanie różnych typów źródeł w zakresie ich powstawania, funkcji, ewolucji, w kontekście społecznym i kulturowym.
K-W02 opanował terminologię stosowaną w badaniach źródłoznawczych
K-W07 posiada wiedzę o zakresie i cechach przedmiotu oraz ich miejsca w metodyce badań historycznych
K-W09 opanował wiedzę umożliwiającą analizę oraz interpretację różnych wytworów kultury oraz ich możliwości poznawcze w badaniu różnych epok historycznych
K_W10 ma pogłębioną wiedzę o źródłach informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych.
K-W12 uświadamia sobie interdyscyplinarne powiązania historii z innymi naukami humanistycznymi
K-W15 zdaje sobie sprawę i istnienia w historii i naukach pokrewnych różnych punktów widzenia uwarunkowanych kulturowo
K- W16 rozumie odpowiednią terminologię używaną w źródłach (zwłaszcza łacińskich)
Efekty uczenia się - umiejętności
Umiejętność krytycznego podejścia do źródeł. Umiejętność zbierania i wyszukiwania materiałów historycznych, określenia autentyczności źródła oraz odczytania jego warstwy informacyjnej.
K_U03 posiada umiejętność stosowania podstawowych metod krytyki źródła historycznego ze zrozumieniem potrzeby korzystania z dorobku innych dyscyplin humanistycznych.
K-U05 zna zakres oraz używa w praktyce terninologię z zakresu nauk pomocniczych historii
K-U06 jest w stanie prowadzić samodzielnie badania z użyciem poznanych metod krytyki zewnętrznej.
K_U12 potrafi krytycznie objaśnić teksty kultury oraz ocenić ich walory informacyjne.
K-U15 posiada świadomość zakresu swoich umiejętności warsztatowych dotyczących wiedzy o źródłach i uświadamia sobie ich znaczenie oraz potrzebę podnoszenia kompetencji
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K-K02 ma świadomość wartości świadectw historycznych jako źródeł poznania korzeni historycznych kultury oraz zrozumienia współczesności oraz docenia potrzebę upowszechniania wiedzy historycznej
K_K05 dostrzega dylematy pojawiające się w pracy historyka i znajduje drogę ich rozwiązania.
K_K09 włącza się w dyskusje dotykające problematyki historycznej oraz służy swoją wiedzą o źródłach historycznych miłośnikom historii.
Metody dydaktyczne
Konwencjonalny wykład informacyjny połączony z prezentacją materiału ikonograficznego.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
Znajomość typologii źródeł historycznych oraz podstawowe rozeznanie w zakresie krytyki źródeł.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin ustny.
Ocena wiedzy o źródłach historycznych, ich powstawaniu, ewolucji, warstwie informacyjnej, metodach i kryteriach badania i analizy, wartościach poznawczych. Znajomość terminologii źródłowej oraz analitycznej w zakresie nauk pomocniczych historii.
standardowa skala ocen: bardzo dobry, dobry plus, dobry, dostateczny plus, dostateczny, niedostateczny.
Praktyki zawodowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: