Metoda problemowa w szkole ponadpodstawowej 1202-H-MPwSP-S2
W wąskim ujęciu ograniczonym do samego opisu metod i technik
kształcenia mianem klasycznej metody problemowej określa się ideę
J.Dewey'a. W jego systemie pedagogicznym problem był punktem
centralnym,więc była to nie tyle metoda,ile strategia kształcenia.
Jej istotą było rozwijanie myślenia produktywnego uczniów, które
miało prowadzić do uczenia się poprzez pokonywanie trudności oraz rozwiązywania zadań,głownie o charakterze praktycznym. Efektem
bezpośrednim było nie tylko wykonanie zadania,lecz także uczenie
się poprzez transfer wiedzy (fakty,pojęcia,reguły) i umiejętności
(rozwiązywania problemów). Oprócz wiedzy i umiejętności myślenie produktywne rozwija nastawienie na wyszukiwanie i rozwiązywanie
problemów traktowanych jako wyzwania. Do tak pojmowanego
nauczania problemowego stosuje się dziś wiele metod, których
wspólnym mianownikiem jest własna praca uczniów ukierunkowana
przez nauczyciela na rozwiązanie konkretnych problemów.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach (D.1/E.1.W1, D.1/E.1.W2, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W13, D.1/E.1.W15, D.1/E.1.W20, D.1/E.1.K8, D.1/
E.1.K5).
Przygotowanie i prezentacja wytworzonych pomocy własnych dydaktycznych (D.1/E.1.W11, D.1/E.1.W14, D.1/E.1.W3, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W13, D.1/E.1.W15, D.1/E.1.W20, D.1/E.1.1, D.1/E.1.2, D.1/E.1.3, D.1/E.1.U4, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U6, D.1/E.1.U7).
Kryteria oceniania:
– obecność i aktywność na zajęciach,
– przygotowanie, wygłoszenie z pokazem oraz omówieniem prezentacji w zakresie wybranego analizowanego podczas zajęć problemu,
Ocena końcowa stanowi średnią z uzyskanych ocen.
Skala ocen:
4,75–5,00 bardzo dobry
4,25–4,74 dobry plus
3,75–4,24 dobry
3,25–3,74 dostateczny plus
2,75–3,24 dostateczny
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
literatura podstawowa:
Dewey J., Demokracja i wychowanie. Wprowadzenie do filozofii wychowania, Wrocław 1972
Brunner J., W poszukiwaniu teorii nauczania, Warszawa 1974
Okoń W., Nauczanie problemowe we współczesnej szkole, Warszawa 1987
Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994
literatura uzupełniająca:
Davies R.H.,Alexander L.T.,Yelon S.L., Konstruowanie systemu kształcenia. Jak doskonalić nauczanie? Warszawa 1983
Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań-Toruń 1994
Dobrołowicz W., Myśleć intuicyjnie, Warszawa 1995
Góralski A., Twórcze rozwiązywanie zadań, Warszawa 1989
Kozielecki J., Rozwiązywanie problemów, Warszawa 1969
Kruszewski K., 45 minut.Prawie cała historia pewnej lekcji, Warszawa 1993
Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1994
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1987
Szymański M.S., Twórczość i style poznawcze uczniów, W-wa1987
Tomaszewski T., Ślady i wzorce, Warszawa 1984
Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, (red.) K.Kruszewski, Warszawa 1995
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.,Ja i mój uczeń pracujemy
aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej czyli refleksyjny praktyk w działaniu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: