Metodyka i etyka przewodnictwa 1202-H-MEP-S2
W czasie zajęć studenci zapoznają się z metodami i zasadami pracy przewodnika turystycznego, a także z jego rolą w obsłudze ruchu turystycznego oraz w promocji naturalnego i kulturowego dziedzictwa. Tematyka przedmiotu obejmuje m.in. pojęcie misji przewodnika i jego roli w prezentowaniu informacji, metody atrakcyjnego przekazywania wiedzy różnym kategoriom odbiorców z wykorzystaniem tradycyjnych i nowatorskich technik, zasady pracy z grupą i kierowania nią w czasie wycieczek, stosowanie narzędzi językowych i multimedialnych w oprowadzaniu, a także ogólne zasady bezpieczeństwa podczas zwiedzania. Przedmiot przygotuje studentów do samodzielnego opracowywania scenariuszy wycieczek i stosowania wyuczonych technik w praktyce.
Zakres tematów:
1. Kultura osobista, etyka i moralność przewodnika.
2. Kultura uprawiania turystyki.
3. Słowo jako narzędzie pracy przewodnika. Opanowanie języka polskiego i jego kultura, słownictwo, przykłady najczęstszych błędów językowych.
4. Posługiwanie się mikrofonem w autokarze, pomieszczeniu zamkniętym i na wolnym powietrzu.
5. Oprowadzanie grupy wycieczkowej w terenie otwartym i w pomieszczeniach zamkniętych ze szczególnym uwzględnieniem obiektów sakralnych, muzealnych, cmentarzy i miejsc martyrologii.
6. Problematyka wycieczek szkolnych, oddziaływanie wychowawcze na dzieci i młodzież. Oprowadzanie wycieczek osób niepełnosprawnych.
7. Ogólne zasady bezpieczeństwa w prowadzeniu wycieczek.
8. Przewodnik jako kierownik zespołu. Opis pożądanej sylwetki, cech psychofizycznych i walorów osobistych przewodnika.
9. Nowe metody oprowadzania: gry miejskie, questing, wycieczki tematyczne, zwiedzanie fabularyzowane
10. Stosowanie narzędzi w pracy przewodnika (sylabusy, scenariusze i schematy tras, multimedia)
11. Specyfika pracy przewodnika z różnorodnymi typami grup
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- sytuacyjna
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocenie podlegać będzie:
- aktywność studentów w czasie zajęć
- projekt zrealizowany w ramach zajęć (scenariusz wycieczki, gry miejskiej, zwiedzania fabularyzowanego)
- egzamin praktyczny: oprowadzenie po wskazanym obiekcie
Literatura
D. Kozłowska, W. Ryszkowski, 101 kompetencji pilota wycieczek, Warszawa 2011;
Kompendium pilota wycieczek, red. Z. Kruczek, Kraków 2009;
Vademecum pilota grup turystycznych, red. G. Gołembski Poznań 2009;
Etyka przewodników turystycznych i pilotów wycieczek, red. Z. Kruczek, Kraków 2010;
Niepełnosprawny turysta: poradnik dla pilotów i przewodników turystycznych, Szczecin 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: